Jump to content

Noen som har lyst på en flott båt og en laaaang tur?

Poseidon

Recommended Posts

Slik Nils1?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Det var positiv melding, Lindes Rederi. En båtpenge er det sikkert mange som ser mulighet for, men når det kommer til papirarbeidet i en slik sammenheng trengs det sikkert fagfolk. Melder meg med en høvding jeg og.

Kanskje salt fikser en måling? Så får vi en pekepinn om ideen er liv laga!

Fint å få en måling av eventuell interesse!

Ang. papirarbeidet så regner jeg med at jeg som bedriftsrådgiver er relativt kvalifisert.. : :wink:

Redigert av Lindes Rederi (see edit history)

En annonse på finn.no hadde sikker økt sjansen å få Haganes tilbake til hjemlandet.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har grublet frem og tilbake på denne saken.

Jeg kan gjerne sette av noen lapper i året noen år fremover.

Jeg vet ikke hva som er det realistiske budsjettet fremover.

Jeg har fantasert følgende:

Anskaffelsen blir vel på 3 - 4 mill.

Årlig driftsbudsjett ca 1 mill?

I tillegg betydelige dugnadstimer.

For det første: hva er de grunnleggende feilene i dette oppsettet.

Dernest: er det et norsk rederi som vil være "fadder" for prosjektet?

Hadde spørsmålet vært reist i 1970 ville kanskje ingen rederier forstått spørsmålet - alle hadde stilt opp.

Slik er det ikke idag?

Jeg har som nevnt, helt uavhengig av baatplassen.no, sendt et spørsmål til riksantikvaren for å finne ut hvordan man der stiller seg til muligheten for å få dagens utgave av HAGANES tilbake til hjemlige farvann. Jeg har ennå ikke fått noe svar, men regner jo med at det kommer.

Forøvrig skal jeg i møte med riksantikvaren om andre fartøyvernsaker om et par uker - jeg kan jo spørre igjen da . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Båten er nydelig. Den gikk regelmessig forbi her på Feste / i straumane før i tiden og er vel den båten jeg likte best. Desverre før jeg begynte å ta bilder av alt som gikk forbi her, men Nils litt lenger nord gjorde jo det :smiley: Og lyden, flott lyd, dyp og fin. Var aldri problem å høre den før den kom rundt neset - først en udefinerbar endring i lydbildet blandt fuglekvitter, reiseradioen og fritidsbåter, så kobler hjernen inn, og ..... aha, Haganes er på vei.

En annen som ganske lenge gikk forbi her, og som visstnok var Norges eldste båt i aktiv fraktetjeneste, var "Jotor", eid da av Einar Sellevåg. Den var som Haganes bygget på Nylands Mek, men tidligere, i 1890. Den klarte man å ta vare på i Norge, og er nå så vidt jeg vet tilbake i Halden/Fredrikstad der den tilbragte mest tid: Fredrikshald sømannsforening

Så det går an :smiley:

Er gjerne med på en mindre donasjon samt melder meg som mannskap på deler av turen hjem. Kanskje man kunne solgt lugarplass til betalende passasjerer i en lugar på deler av hjemveien for å få litt dekning av utgiftene ? Passering av Suez koster skjorta. Gikk gjennom med en 60 fots katamaran for et par år siden, det kostet ca USD 1500 inkl. los.

Redigert av Catlina (see edit history)

Det synes jeg var mye Catlina.

Jeg har gått gjennom med båt noe tilsvarende Haganes. Gammel fraktebåt registrert som Leisure/Pleasure craft. Husker ikke helt hva vi betalte, men så mye som US$ 1500.- var det ikke. Slapp å ligge i bøyene i Port Said gjorde vi også. Ble sendt til yachtklubben. Husk også at dersom dere ligger minst 72 timer i egyptisk havn, så er det 50% rabatt på transit fee.

Tre døgn i Sharm el Sheik er ikke å kimse av.

..... men finnes det ikke mange gamle frakteskuter her hjemme som er verneverdige?

Jo, det gjør forsåvidt det, selv om mange allerede er borte, som hugget, forlist - eller solgt til utlandet. Det som er spesielt med HAGANES er at der er investert millioner i forbindelse med at den er konvertert til yacht og at den ser ut til å være i ypperlig stand.

Noen ganske få fraktefartøy er forsøkt bevart og Haugaland veteranbåtlag sin EKAR er et av de få vellykkede prosjektene. Men gudene skal vite at det ikke gjør seg selv :headbang:

Her er forøvrig Riksantikvarens liste over skip som er vernet. Listen er ikke helt oppdatert, min POSEIDON II har f.eks fått vernestatus etter at listen hos RA ble oppdatert.

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...