Jump to content

RIB i daviter på Scand Baltic ?

Haalandsine

Recommended Posts

Jeg har hatt en Scand Baltic med Whittall davitere, se http://www.whittalldavits.co.uk/.

Den første eieren hadde riktignok forsterket akterspeilet på innsiden.

Her hadde jeg en tung Narwall RIB med Yahama 9.9 Hk (13.5 Hk) påhenger.

Jeg kunne stå oppe i RIBen når den var oppheist i daviterne uten at akterspeilet ga etter. Dette fungerte helt topp.

Bredden på Balticen er 3.28 dersom jeg husker rett.

Utfordringen er motorstørrelsen din og om roroppheng og akseloppheng er bygd slik at båten har optimale fremdriftsforhold.

Har samme båt men med Ilas davitere. Disse skal vel tåle 65 kg. hver så vidt jeg husker. Kjøpt motor og venter på at RIBen skal komme til Norge, men har gått for en litt kortere variant (287). Synes 310 blir for lang. Husk at 328 er det bredeste punktet på båten, litt smalere bak tror jeg. Er redd en 310 kan bli litt i veien.

Hadde selv en Atlantic med 310 båtsmann rib med 9,9 (15hk) motor. Jeg hadde styrekonsoll også. Med bensintank og det hele, veide nok båten godt over 100kg. Jeg måtte forsterke davitfestene i akterspeilet p.g.a. tyngden. Syntes båten hang en del akter pluss at jeg mistet en del fart. Nå hadde jeg riktignok en 80-talls atlantic med c-60 motor. Nå er jo atlanticen en del større enn balticen, så jeg syntes den ribben du har tenkt deg høres litt stor ut.

Et par innspill, dog med erfaring fra en annen båt - Master 820. Vi har en gummijolle på 2,88 m og 6 hk 4-takt. For det første er denne lengden perfekt i forhold til akterspeilet på master`n og bredden på Master 820 oppgis til 3,15 m. Jeg tror derfor 3,10 m til din baltic kan bli i lengste laget.

Mitt andre innspill gjelder vekt på båt+motor. Første året hadde vi motoren på jolla hele tiden.Det var et forferdelig slit, særlig å få den opp. I fjor hadde jeg montert påhengern på brakett. Tenkte før sesongen at det blir sikkert grusomt tungvint å ta av og på påhengern hver gang jolla skal ned eller opp. Men dette fungerte helt supert, og jeg er svært mye mer fornøyd med denne løsningen enn å ha alt hengende på hele tiden. :smiley:

Har daviteren sveiv er kanskje dette med vekt ikke noe problem?

Har daviteren sveiv er kanskje dette med vekt ikke noe problem?

Riktig. Byttet selv fra daviter uten sveiv til daviter med. Kan ikke sammenlignes. Skaff sveiv - om du ikke har omsettes det alltid noen brukte ILAS med til en rimelig penge. Kjøpte mine brukt. Verdt hver eneste krone.

Min jolle er 290 cm og båtens bredeste punkt 306 cm. Dette er for bredt - båten er smalere bak og jolla stikker litt ut. Men med to vokse og tre unger i plan i jolla er det godt med litt plass. Minnes fra en annen tråd av Scand hadde anbefalt 260-270 cm som "ideelt".

Takker for innspill. Tenkte å montere Daviter med Sveiv ( Er kjøpt) og sette stag ned i badeplattform.

Ser at 310 kan være i største laget , men trenger 15 hester og den blir nok litt for tung til å ta av og på.

Det går greit med 5hesteren på brakett og heiser kun Stedy260 opp i daviter med trinse. (Tungt nok det ..)

Jeg har en Baltic med en 3 meter Grand RIB hengende i Ilas daviter. Disse er godkjent for 75 kilo pr davit. Båten veier ca 60 kg med styrekonsoll og motoren veier 37 kg. (9,9 hk Yamaha)

Jeg tar stort sett av påhengeren hver gang jeg skal flytte båten fra a til b. Davitene tåler det nok, men tør bare ikke ta sjansen. Går man inn i noen skikkelige hekkbølger så blir det mere enn 75 kg belastning på hver davit, og spesielt på den siden som motoren eventuelt da er.

Ellers så er det ingen problemer med 3 meter båt bakpå Balticen.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...