roaldbj Startet 8.Mars.2009 Del på Facebook Startet 8.Mars.2009 Jeg har i vinter merket meg at gass(propan)komfyren ombord ikke har fungert når utetemperaturen er under null grader. Tilsvarende erfaring har jeg gjort hjemme i huset. Dette ergrer meg fordi vi i mange år har grillet på terassen gjennom hele vinteren - men i år ble det kaldere enn vanlig. Gassbeholderen vi har ombord er av kompositt, jeg tror den har betegnelsen 10-HK levert av Statoil. Gassvekta er omlag 10 kg når beholderen er full - tror jeg. Jeg fikik så det rådet på BP å varme opp gassbeholderen innendørs før jeg grillet - og etter å ha fulgt dette rådet har alt fungert bedre enn forventet. Det er grilling stort sett hver søndag selv om utetemperatur er under null grader. Så til saken: Hvordan varmes gassbeholderen hos dere som seiler nå for tiden når temperaturen er rundt null grader? Jeg erfarte i havna i dag at jeg ved å holde beholderen inne i salongen en time fikk så stor temperaturheving at jeg etterpå kunne benytte gasskomfyren. Hva gjør dere daglige brukere av gass ombord i den kjølige delen av året? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Vet at vinter camperne ikke bruker kompositt flasker, der er det bare de gamle stålflaskene som gjelder. Alternativt, viss du er en dreven gassbruker, kan du sette på en for varmer. Vet ikke om det finnes som passer til de små flaskene, men til de store batteriene er det ikke uvanlig. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Camor Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Jeg bruker gass hjemme. Gassflaska står ute. Kan ikke se at det har vært problemer i -15. Regner med at trykkregulatoren gjør at det ikke merkes om trykket i flaska er dårligere pga kulden. Bruker både kompositt- og stålflasker. Redigert 8.Mars.2009 av Camor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Vi benytter kompositt, står i eget skap ute under tak på akterdekket. Vi har ikke hatt problemer med å bruke gasskomfyren, selv ikke redusert effekt. Denne er brukt ned mot 10 kuldegrader. Det må legges til at der er svært kort avstand fra flaske til komfyr, rundt 30 - 40 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Jeg har også opplevd det samme som trådstarter. Da var det sikkert nærmere 15-20 blå. Da maten i ovnen ikke ble ferdig tok vi den med over til naboen og stekte ferdig der. Der var det også veldig redusert effekt på komfyren, men ikke så mye som hos meg. Jeg har komposittflaske og de har stål. Iflg. LPG-firmaet jeg fyller flaska hos er dette ganske vanlig, spesielt komposittflasker er mest sårbare. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Har gassflaska en 10 kg kompositt, forøvrig nesten tom. Stående i ett skap på flybridge. Orginalt ,men ikke lovlig montert. Der må jeg finne på noe lurt med luftingen asap. Har vært både 15 og 20 minus ute når jeg har vært nedi båten på morran. Ikke vært problem med å få kokt seg en kaffe kanne. Mulig noe redusert effekt de kaldeste dagene, men knapt merkbart. Redigert 8.Mars.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Astor Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Samme som Mariell. Vi har brukt gass hele vinteren uten å tenke mer på det. Vår komposittflaske ligger også under et av setene oppe på fb. Orginal montasje for GB. Vi har brukt ovnen hver uke. Lager ofte en rask middag ombord når jeg er å jobber. Har vel ikke vært kaldere enn minus 10. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Litt off topic, men jeg opplevde faktisk en skikkelig gasslekkasje ombord i helga. Koblet til gassen for å koke middag og syntes det luktet kraftig i gassboksen. Det viste seg at slangen hadde et lite hull på et sted som egentlig er veldig godt beskyttet mot belastninger. Slangene er 3 sesonger gamle og jeg hadde tenkt å bytte de i år uansett, men dette var en slitt skremmende opplevelse. Har forøvrig en kombinert CO/propan alarm i bestilling. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mariell Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hvor har du bestilt den kombinerte propan/CO alarmen? Er dårlig med alarmer ombord, så planen var å 1 stk CO alarm, 1 stk Propan og 2 stk brann. Men en kombi alarm høres inntresant ut. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
puddingen Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Fra de hine hårde dager i televerket med kabelskjøting utomhus vinterstid mener jeg vi lærte at propan ikke gikk over til gassform under -14 til 15 grader.Da måtte det brukes butan. Tror jeg.. Frykteligt kaldt drittarbe var det! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Jeg har erfaring med bruk av komposittflasker med gass ned til -15. Har ikke erfart at det er noe problem å få fyr på hverken komfyr eller ovn. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Altså! Tempen på den flytende propanen i flaska. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Vil anta at det er samme temperatur på flaske som det er i luften når flaska har stått ute i 1 måned før bruk Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hvor har du bestilt den kombinerte propan/CO alarmen? se her Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
puddingen Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Bitteliten! Jepp,det er nok riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Ajax Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Min flaske står under kokpitbord og lever i den kulden mesteren gir oss. Jeg har lagt merke til litt mindre flamme på komfyren når vi har vært i 20-25 minusgrader men den har ikke plaget meg ved matlagningen. Vi bruker komposittflaske og har stålflaske til reserve men komfyren har bra utnyttelse av gass og trenger ikke stor mengde til å lage bra flamme. Jeg tror utstyret vi bruker om bord har også sitt å si med dette problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Jeg bruker båten året rundt. Har 6Kw propan varmeapparat, propan varmtvannsbereder og propan komfyr. 2 stk. 10kg kompositt flasker stående ute på akterdekk. Propan har et kokepunkt på -42 grader celsius. Hva var problemet ? Jeg har aldri merket noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Fra de hine hårde dager i televerket med kabelskjøting utomhus vinterstid mener jeg vi lærte at propan ikke gikk over til gassform under -14 til 15 grader.Da måtte det brukes butan. Tror jeg..Frykteligt kaldt drittarbe var det! Joda, bare at det er omvendt...... Mener propan har ett gasstrykk på 8-9 bar ved 20 grader C. Trykket vil bli redusert ved fallende temperatur. Flasketrykket går vel mot 0 bar ved ca -43 grader C. Hva er trykket ut av regulatoren for en gasskomfyr? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hvet ikke om raffinering/sammensetning av propan har endret seg med årene,men observerer at flaska av stål rimer lenge etter tlsvarende av kompositt ser grei ut.Begge står ute (grillen) etterslep temperatur?? Ikke hvet jeg,men det er mere fres på gassen fra kompositten. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Butan har et kokepunkt på -1 grad celsius. Har man problemer rundt null punktet har man sannsynligvis blitt lurt og fått billig butan på flaska. Mange av disse små camping gassboksene inneholder butan. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Johannes! ok,begynner å bli gammel å glømsk... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hva er trykket ut av regulatoren for en gasskomfyr? 30 millibar er standard i Norge på alt, unntatt på industriregulatorer. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Mange av disse små camping gassboksene inneholder butan. Svært mange består av en mix av butan og propan. Propanen bidrar til ett høyere trykk, butanen gir høyere brennverdi. Redigert: 30 millibar, OK, da skal det være ganske kaldt før det ikke kan kokes. Gitt at det er tilstrekkelig propan på flasken da. Redigert 8.Mars.2009 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 , butanen gir høyere brennverdi. Sikkert, ihvertfall hvis man får det ut av flaska. Sitér dette innlegget Link to post
pegunda Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Som sagt lenger opp i tråden så "koker" propan ned til minus 42 grader, men trykket synker. I praksis vil flaska slutte å levere gass igjennom regulatoren ved rundt 25 grader. Og i en kald vinter vil man oppleve å bytteinn halvfulle flasker!! Det skal nesten ingenting til for å varme flaskene såpass at de koker ut gass igjen. Og stål leder varme betydelig bedre enn både kompositt og aluflasker, og vil dermed tømme flaska mer på en riktig kald dag. Min kulderekord er minus 27, og flaskene tømtes helt. I en sittebenk blir det fort noen grader varmere enn ute når varmen innefra slår ut, eller man har kjørt motor, eller vv-tanken står i nærheten, eller... En annen ting er at ventilen kan ise! Men her finnes det 12v elementer å få kjøpt. Båtbutikkene kan alt for lite om propanutstyr! Prøv hos campingforhandlern Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.