Jump to content

Bruk av gass ombord når utetemperaturen er under null grader


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har i vinter merket meg at gass(propan)komfyren ombord ikke har fungert når utetemperaturen er under null grader.

Tilsvarende erfaring har jeg gjort hjemme i huset.

Dette ergrer meg fordi vi i mange år har grillet på terassen gjennom hele vinteren - men i år ble det kaldere enn vanlig.

Gassbeholderen vi har ombord er av kompositt, jeg tror den har betegnelsen 10-HK levert av Statoil. Gassvekta er omlag 10 kg når beholderen er full - tror jeg.

Jeg fikik så det rådet på BP å varme opp gassbeholderen innendørs før jeg grillet - og etter å ha fulgt dette rådet har alt fungert bedre enn forventet.

Det er grilling stort sett hver søndag selv om utetemperatur er under null grader.

Så til saken: Hvordan varmes gassbeholderen hos dere som seiler nå for tiden når temperaturen er rundt null grader?

Jeg erfarte i havna i dag at jeg ved å holde beholderen inne i salongen en time fikk så stor temperaturheving at jeg etterpå kunne benytte gasskomfyren.

Hva gjør dere daglige brukere av gass ombord i den kjølige delen av året?

Link to post

Vet at vinter camperne ikke bruker kompositt flasker, der er det bare de gamle stålflaskene som gjelder.

Alternativt, viss du er en dreven gassbruker, kan du sette på en for varmer. Vet ikke om det finnes som passer til de små flaskene, men til de store batteriene er det ikke uvanlig.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Jeg har også opplevd det samme som trådstarter. Da var det sikkert nærmere 15-20 blå. Da maten i ovnen ikke ble ferdig tok vi den med over til naboen og stekte ferdig der. Der var det også veldig redusert effekt på komfyren, men ikke så mye som hos meg. Jeg har komposittflaske og de har stål. Iflg. LPG-firmaet jeg fyller flaska hos er dette ganske vanlig, spesielt komposittflasker er mest sårbare.

Link to post

Har gassflaska en 10 kg kompositt, forøvrig nesten tom. Stående i ett skap på flybridge. Orginalt ,men ikke lovlig montert. Der må jeg finne på noe lurt med luftingen asap.

 

Har vært både 15 og 20 minus ute når jeg har vært nedi båten på morran. Ikke vært problem med å få kokt seg en kaffe kanne. Mulig noe redusert effekt de kaldeste dagene, men knapt merkbart.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Samme som Mariell. Vi har brukt gass hele vinteren uten å tenke mer på det. Vår komposittflaske ligger også under et av setene oppe på fb. Orginal montasje for GB. Vi har brukt ovnen hver uke. Lager ofte en rask middag ombord når jeg er å jobber. Har vel ikke vært kaldere enn minus 10.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Litt off topic, men jeg opplevde faktisk en skikkelig gasslekkasje ombord i helga. Koblet til gassen for å koke middag og syntes det luktet kraftig i gassboksen. Det viste seg at slangen hadde et lite hull på et sted som egentlig er veldig godt beskyttet mot belastninger. Slangene er 3 sesonger gamle og jeg hadde tenkt å bytte de i år uansett, men dette var en slitt skremmende opplevelse. Har forøvrig en kombinert CO/propan alarm i bestilling.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Min flaske står under kokpitbord og lever i den kulden mesteren gir oss. Jeg har lagt merke til litt mindre flamme på komfyren når vi har vært i 20-25 minusgrader men den har ikke plaget meg ved matlagningen. Vi bruker komposittflaske og har stålflaske til reserve men komfyren har bra utnyttelse av gass og trenger ikke stor mengde til å lage bra flamme. Jeg tror utstyret vi bruker om bord har også sitt å si med dette problem.

Link to post
Fra de hine hårde dager i televerket med kabelskjøting utomhus vinterstid mener jeg vi lærte at propan ikke gikk over til gassform under -14 til 15 grader.Da måtte det brukes butan. Tror jeg..

Frykteligt kaldt drittarbe var det!

 

Joda, bare at det er omvendt...... :crazy:

 

Mener propan har ett gasstrykk på 8-9 bar ved 20 grader C. Trykket vil bli redusert ved fallende temperatur.

Flasketrykket går vel mot 0 bar ved ca -43 grader C.

 

Hva er trykket ut av regulatoren for en gasskomfyr?

Link to post
Mange av disse små camping gassboksene inneholder butan.

 

Svært mange består av en mix :wink: av butan og propan.

 

Propanen bidrar til ett høyere trykk, butanen gir høyere brennverdi.

 

Redigert: 30 millibar, OK, da skal det være ganske kaldt før det ikke kan kokes.

Gitt at det er tilstrekkelig propan på flasken da.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Som sagt lenger opp i tråden så "koker" propan ned til minus 42 grader, men trykket synker. I praksis vil flaska slutte å levere gass igjennom regulatoren ved rundt 25 grader. Og i en kald vinter vil man oppleve å bytteinn halvfulle flasker!! Det skal nesten ingenting til for å varme flaskene såpass at de koker ut gass igjen. Og stål leder varme betydelig bedre enn både kompositt og aluflasker, og vil dermed tømme flaska mer på en riktig kald dag. Min kulderekord er minus 27, og flaskene tømtes helt. I en sittebenk blir det fort noen grader varmere enn ute når varmen innefra slår ut, eller man har kjørt motor, eller vv-tanken står i nærheten, eller... En annen ting er at ventilen kan ise! Men her finnes det 12v elementer å få kjøpt. Båtbutikkene kan alt for lite om propanutstyr! Prøv hos campingforhandlern

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...