Jump to content

X-95, vann i dekkslaminatet (finér)

jupan

Recommended Posts

...som sikkert kan bli store ting. Hvem vet?

I himlingen inne, dvs. under dekk, så er det et par langsgående håndtak i teak som er skrudd opp i en finerplate som ser ut til å være felt inn oppunder dekket - altså i himlingen.

Det pipler vanndråper ut av skruehullene (den ene er demontert) når jeg trykker rundt hullene. Dekket laget ingen ulyder når jeg går på det og det kommer ikke mer vann når jeg belaster dekket fra oversiden. Det er et område i selve himlingsplaten av finer, rundt skruehullene, som virker delaminert pga fukt. Det er når jeg trykker rundt der det pipler ut vanndråper.

Jeg så ikke dette da jeg besiktiget båten og nå er jo liksom båten min så da er det bare å fordrive ondt med ondt osv, helt til alt er bra :)

Er det noen som har vært borti slikt før?

Jeg lurer på om noen vet om denne platen bare er limt fast i dekket, eller om det er selve dekket - altså om den kan tas ned og evt skiftes?

Kan det skyldes at noe er fundamentalt gæli med selve dekket???

JRO

Båten er en X-95.

Skruene som fester håndtaket er treskruer som går inn i fineren, men ikke gjennom dekket. Jeg mistenker (i beste fall og foråpentligvis) at det har ligget kondens bak anleggesflatene på håndtakene, og der har fineren delaminert seg og blitt som en svamp. Jeg skal sette på litt varme i båten og pirke litt i dette i dagene som kommer.

Prøvde å ta noen bilder men det var ikke mye å snakke om. Må nok skjære ut litt finer og felle inn ny etterhvert. Det samme gjelder platen som går fra kjøkkenbenken og ned til dørken (en plate som går tverrskips mellom bestikk og pantry), samt platen som deler av fotenden av stikkøyen og aktre stuerom. Det kommer opp en glassfiberfals/kant fra dørken som platen(e) er festet inn mot. Dørken har jo fall ned mot disse på aktre side, slik at vann som ikke blir sugd opp har ligget inn mot finerplatene og disse har blitt delaminert. Disse skal jeg også ta ut og bruke som mal til nye. Ikke verdens undergang.

Og så litt nye lamper og generell vask ute og inne og litt behandling av treverket inne så begynner dette å likne båten sin :D

Skruene som fester håndtaket er treskruer som går inn i fineren, men ikke gjennom dekket.

men går dem inn i bjelker eller lignende forsterkninger i dekket? Om det er lekkasjer i beslag og lignende kan det godt samle seg litt vann på slike plasser og vandre til skruer/hull på undersiden. Det resulterer i mystiske dråper som dingler under ett ellers tørt tak. Gjør som index beskriver på alle beslag oppå dekk som er utsatt for belastning, ihvertfall om båten er noen år gammel.

Jeg ser fra en annen tråd at båten din er fra 1983. Skulle tro et det er veldig sannsynlig at du har en lekkasje i dekket, og det trenger ikke være skruene til håndtakene som forårsaker lekkasjen, men vannet går i forsterkningene i dekket.

Ellers, hvis det er kondens er det heller ikke usansynlig at det er en eller annen lekkasje som forårsaker den fuktige luften.

Har selv en 30 år gammel båt og var tidligere plaget vinterstid med slike mystiske lekkasjer, ikke på sommeren. Uansett ikke noe du ikke kan fikse. :smash:

Neitha, tipper du har et solid tak som er konstruert for trampe rundt på. Om det er lekkasje er det slettes ikke sikkert det betyr at det er noen delaminering på gang.

dscf0247.jpg

Slik ser mitt tak ut. Tidligere dryppet det vann der den sorte ledningen går gjennom forsterkingen, etter tetting og atter tetting utvendig, samt å bytte utvendige skruer med gjennomgående bolter med skikkelige muttere og skiver er det nå tett.

men går dem inn i bjelker eller lignende forsterkninger i dekket? Om det er lekkasjer i beslag og lignende kan det godt samle seg litt vann på slike plasser og vandre til skruer/hull på undersiden.

Har hatt samme problem selv, må litt leting og fintenking til for å finne lekkasjen.... Det viste seg at en lekkasje ved dreggluken forut fulgte forsterkningene innvendig , før det dryppet ut langs de laveste skruene som festet takplatene i forlugaren. Eller rettere, det rant lags skruene, deretter oppå platene og bak skrogtrekket før det endte opp under madrassene. Det måtte en del fintenking til for å skjønne hvorfor madrassene alltid var fuktige....

Rart det kun er der handtakene er festet og ikke på resten av takflaten.

Ikke så rart det! Håndtakene er nok skrudd inn i innstøpte forsterkninger i dekket. Vann som lekker inn i disse forsterningene et annet sted vil da renne ut på laveste sted det der er montert en skrue! Jeg ville tatt ned finerplatene og studert forsterningene, hvor disse går og hva som er skrudd i disse fra oversiden. Tipper du må demontere en del beslag og tette disse med Sikaflex. Et lite tips til monteringen etterpå: Om hullene du skal skru platene fast i har blitt for store, går det utmerket å borre disse opp til 5mm og sette inn murplugger til å skru i. Det gjorde jeg, og det sitter som støpt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hva mistenker du?

At vannet kommer via en lekkasje utenfra og at hele finérplaten er gjennomtrukket, i verste fall råtten. At det skyldes kondens på innsiden er lite sannsynlig,

Hvor alvorlig dette er avhenger flere ting, størrelsen på platen, hvordan den er laminert inn, om den er endel av den bærende konstruksjonen eller om den bare tjener som et feste for de håndtakene.

Bilder hadde vært nyttig.

Hei

For omlag eit år sidan så stod det ein artikkel i Seilas eller Seilmagasinet om ein tyskar i Bodø som hadde totalrehabilitert ein gamal Gambling. Eg har vore på eit foredrag med han der han fortalte om dette. Ein vesentleg del av jobben var fukt, rote og delamineringar i dekket.

Eg trur det vesentlege er å få avdekka og fjerna eventuell rote i dekket, få det tørka ut og vøla eventuelle delamineringar.

Lykke til.

Ask

Hei igjen! Lang dag på jobb, pluss litt tid i båten - så klart ;)

Doktor Pestutdriver har tatt på hansker og stetoskop og gjort et par nyttige funn i dag.

Kryssfineren i taket er 4mm tykk og kan ikke ha noe med bærekonstruksjonen i dekket å gjøre. Den virker å være limt fast under dekket.

Skruene som holder håndtakene på plass går gjennom fineren og litt inn i dekket, men ikke gjennomgående.

Fineren har sluppet tak i dekket på flere steder og også råtnet bak håndtakene noen steder, hvertfall kraftig delaminert. Selve kryssfineren altså.

På de to stikkprøvene jeg tok, der det så verst ut, er glassfiberen helt fin bak fineren. Dvs, den er hard og slik lysegulbrungørrfarve eller sånn som glassfiber er. Jeg presset hardt med skaftet på skrujernet mot den og den var fast og fin.

BRA.

SÅ, skrudde jeg ned pyntedekslet under enpunktsløftgjennomføringen. Denne sitter midt på toppen av dekket som Gunga viser med sin flotte illustrasjon. Fineren rundt denne er også litt delaminert i kantene. HMMMMMMMMMM........!!!

Jeg har ikke sjekket under bryteblokkene enda.

Hovedskottet, som sitter rett bak masten, bærer preg av langvarig påvirkning av fuktgjennomslag fra masten. Det virker helt og hardt enda, så jeg håper ikke skaden er alvorlig.

Jeg skal ta ut pluggen til enpunktsløftgjennomføringen og inspisere rundt denne, og montere den igjen med fugemasse. Skal også skifte mastekragen, skrape ned skottet oppunder dekk og begynne å behandle dette med medisin.

Jeg kommer til å rive ned fineren i taket og skifte denne - mest sannsynlig med mer moderne hvite takplater.

Tåler sandwichen med divinylcell å få fuktighet i seg - selv om jeg ikke tror dette har skjedd?

Det ser foreløpig greit ut, så jeg sover om natta enda...!

Kjøpte en 300W frostvakt som jeg satte på 1/4 styrke og satte et termometer og hygrometer i båten. Så får vi se i morgen :)

JRO

Bilder (beklager kvaliteten. mobilkamera og lite lys.):

foto0009.jpg

foto0008.jpg

foto0012.jpg

foto0015.jpg

foto0016.jpg

Redigert av JRO (see edit history)
SÅ, skrudde jeg ned pyntedekslet under enpunktsløftgjennomføringen. Denne sitter midt på toppen av dekket som Gunga viser med sin flotte illustrasjon. Fineren rundt denne er også litt delaminert i kantene. HMMMMMMMMMM........!!!

kolla rundt denne.....för en båt med enpunktslöft.....

så håller det med litt ubalans i båten (les en tom pilsnerflaske noenstans i båten, så kommer den henge litt skjevt)

vilket gjör att löftet genrer en liten (bitteliten!) kraft tvärs i dekket o gjenomföringen der.....

därför skulle jeg kolle litt der......

Hovedskottet, som sitter rett bak masten, bærer preg av langvarig påvirkning av fuktgjennomslag fra masten. Det virker helt og hardt enda, så jeg håper ikke skaden er alvorlig.

dette er ett litet problem med båter som har 'hål i taket' en del andre X-båter har haft problem med det......

gjenomgående mast gör att man kan gå ned i störelse på mastprofilen(slankare maströr=bedre regattaegenskaper) men

en kjelle til lekasje..........det er sånnt man får leve med :smiley:

(slankare profil, ger sikkert en hundredel eller to på LYS-tallet :smiley: )

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...