Jump to content

X-95, vann i dekkslaminatet (finér)

jupan

Recommended Posts

Ja de skal jeg gjøre, jeg har sett over de og de er ikke rustne hvertfall.

Noen som vet hvor man får tak i himlingsplater? Mener å ha sett en del båter som har byttet disse, med ganske pent resultat. Ideer?

Trenger et tips på hvordan jeg skal lage nye spikerslag for handrekkene. Kan ikke så mye om glassfiber, så jeg trenger noe lesing ;)

Redigert av JRO (see edit history)

Spikerslag :eek: ?? Du skal vel skru, ikke spikre? Bor opp med 5mm bor, og sett inn murplugger som jeg nevnte tidligere. Sitter som støpt!

Jeg skiftet ut mine himlingsplater, da disse var vannskadet (laget av spon, av alle ting). Jeg kjøpte bjørkefiner, la de gamle oppå som mal og sagde til og borret hull etter disse. Deretter behandlet jeg dem med hvit olje, et par strøk med voks oppå (Herdins produkter) og monterte dem opp. Det ble riktig pent, om jeg må få si det selv....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei JRO,

Er ny her på forum men har fulgt litt med på ditt prosjekt.Tror du har gjort et bra valg.

Forslag til "himlingsplate".

Lauan finer 4mm.(lett)Tilpass, lakk minst tre strøk også ender.Kle platen med bekledning som er beregnet for båt.(fins i flere varianter i lyst stoff)Limes på med kontakt lim.

Kansje lettere med flere smalere plater.med teaklister mellom.

Helson

Syns det ser ut av bildene at hovedskottet er sterkt preget av fukt i hele øvre delen, dette virker litt rart. Uten at jeg kjenner båten så ser det ut som det er innstøpt hele veien mot dekk / dollbord. Hvor kommer da fukten fra, er det innerliner i taket på den? Ville sjekket dette grundig.

Minner meg litt om min første båt, den var regattaseilt med en "imponerende" seilgarderobe, men veldlikeholdet var ikke like godt fulgt opp. Stort sett blitt brukt til regatta og blitt liggende med en masse bløte seil ombord når den ikke var i bruk...

Men det er ikke noe annet enn jobb og fikse opp i sånne ting :smiley:

Hei JRO,

Er ny her på forum men har fulgt litt med på ditt prosjekt.Tror du har gjort et bra valg.

Forslag til "himlingsplate".

Lauan finer 4mm.(lett)Tilpass, lakk minst tre strøk også ender.Kle platen med bekledning som er beregnet for båt.(fins i flere varianter i lyst stoff)Limes på med kontakt lim.

Kansje lettere med flere smalere plater.med teaklister mellom.

Helson

Godt forslag, men hva er "lauan"?

Hvis du vil kan eg komma å se, eg har jobba med kompositt någen år.

Ja gjerne. Skal først ha opp båten på land rett over helgen, og få en tilstandsrapport fra fagmann på hele båten. De skal bare sjekke at båten ikke har skjulte farer. Har sånn klausul i kontrakten om å heve kjøpet hvis båten er elendig. Har ikke lyst å åpne for mye før jeg er helt sikkert på at det ikke er levere-tilbake-grunn på båten. ;)

Syns det ser ut av bildene at hovedskottet er sterkt preget av fukt i hele øvre delen, dette virker litt rart. Uten at jeg kjenner båten så ser det ut som det er innstøpt hele veien mot dekk / dollbord. Hvor kommer da fukten fra, er det innerliner i taket på den? Ville sjekket dette grundig.

Minner meg litt om min første båt, den var regattaseilt med en "imponerende" seilgarderobe, men veldlikeholdet var ikke like godt fulgt opp. Stort sett blitt brukt til regatta og blitt liggende med en masse bløte seil ombord når den ikke var i bruk...

Men det er ikke noe annet enn jobb og fikse opp i sånne ting :smiley:

Det stemmer. Det er ikke mykt, men svart. Tror det er "blåmann". Masten går ned langs skotten RETT i forkant så jeg tipper en del kommer derfra. Skal skifte mastekragen og gjøre en jobb på det skottet med syre og diverse medisiner.

En ting til: den powerramma - er ikke den i bunn av skroget, som kjølen og masten er festet i? Hvor kommer røstjernene inn på denne? De sitter jo på skottet så fremt jeg kan se.

Frostvakten holder 5-7 grader inne, det er 2,5 ute. Ikke nok til å tørke opp så jeg skal sette på en vifteovn i noen dager tenker jeg. Hygrometeret viser 85% så det må tørking til. Det hjelper sikkert ikke at det ligger gammelt vann i dørken under benkene og slikt. Har nå presenning på båten og god lufting så det skal bli gode tørke-kår ;)

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Spikerslag :eek: ?? Du skal vel skru, ikke spikre? Bor opp med 5mm bor, og sett inn murplugger som jeg nevnte tidligere. Sitter som støpt!

Selvfølgelig, men spikerslag er også det dere dødelige kaller "skruefeste" ;) hehe

Borer du deg inn i sandwichen da eller??????

foto0009.jpg

JRO...har båten vart uten sprayhood ?..isåfall kolla wincharna, dom tar ofta mye stryk....

om du enda skall ta ner 'himlingsplaterne' kan du ju legge en hageslang på dekk o gå ner o se hvor vannet kommer.........

Stemmer, men under vinsjene er det helt tørt og fint :D

JRO

Hei JRO..

Lauan er en type lett finer som brukes blant annet i båt.Billig også,Norsk tre og finer import i stavanger har.

Temmelig sikker på at Finesse har takplater(himling)som du kan studere hos Magne Vea.

Litt misvisende med "vann i dekkslaminat" det er noe helt annet.

Røstjern på X-95 går vertikalt på hovedskott som tar opp krefter fra rigg.

Tror ikke ar det er noe "diamond"på denne konstruksjon.

De aller fleste båter med mast som går gjennom dekk lekker litt.

Ser ut fra bilde at område der røstjern går ned er ok.

Båtens alder tatt i betraktning så er dette ikke uvanlig. Å skifte takplate er ikke noe big deal..litt jobb.

Du har fått en båt som er gøy å lære rik å seile.Tror det blir bra.

Helge

Tittelen "vann i dekkslaminat" var det ikke jeg som fant på. Må være en administrator som endret fra opprinnelig tittel til dette.

Har ingen grunn til å tro at det er vann i sandwichen.

Jeg ble en smule skremt da jeg oppdaget dette, men nå er jeg ganske sikker på at det kommer fra senterløftet og at det kun er takfineren som er gåen.

JRO :D

Borer du deg inn i sandwichen da eller??????

Nå er det ikke sandwich hos meg da, men innplastrede lekter som forsterkning og skruefester. Men prinsippet blir vel det samme i sandwich også, skulle man tro. Bare utvid de eksisterende festehullene litt, slik at du får presset inn minste type murplugg (av den splittede typen, ikke slike røde/grønne som kun ekspanderer i plasten).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...