Jump to content

Garmin 178 c Sounder, erfaringer?

dezibella

Recommended Posts

Har en Garmin 178c Sounder Detter er en kartplotter med ekkolodd.

Problemet er det at jeg får ikke den til og vise dybder ,men den viser tempraturen i vannet.

Har prøvd både 50\200 og 200 KHz svinger , men får ikke dybden opp i displayet.

Finner ikke ut av om det er instilinger eller noe annet.

Noen som har erfaringer tips og råd.

:crazy:1983_t2005_3_10_9_32_11_q90_f9_500x496.jpg

Redigert av dezibella (see edit history)

www.songembf.com

Hadde tilvarende tidligere - men uten ekkoloddmodul. Hva som skal vises i displayet velger du selv på hovedmenyen - også størrelser og evt en eller to linjer. Antar du også må velge mellom fot og meter, men det skal ligge på samme meny.

Hvis du ikke har bruksanvisning, finner du sikker denne på Garmin sine sider.

Lykke til

BONITA I

Svart (redigert)

Hadde tilvarende tidligere - men uten ekkoloddmodul. Hva som skal vises i displayet velger du selv på hovedmenyen - meny.

Jeg kan velge mellom fot og meter ,men jeg får ikke noe desimaler bare to streker der desimalene skal være.

Har prøvd svingeren både inne i baten og på udsiden rett i vannet. :crazy:

Ingen forandringer på resultatet...

Redigert av dezibella (see edit history)

www.songembf.com

Hei ....her har du ein norsk oversetting ......som eg har laga av dei viktigaste innstillingane i doc.format ut ifra den orginale engelske brukarmanualen...........har bare oversatt til norsk tekst og henvist sidene til orginal slik at du må sjå der for bildehenvisningane....! Vart faktisk meir forståelig for meg også...og satt ein heil dag for å oversette.........kul umulig å finne norsk bruksanvisning,sia eg har kjøpt USA modell med netshop.no ......og bare oversatt plottaren til norsk meny....og alt har fungert heilt fint.

Vist alt har fungert heilt fint med deg før er det nok eit kvart med kabelen/kontakt til svingar eller oppsettet i menyen.....men sia temraturen virka og du har ein enkel tranduser.....200....kan det tyde på feikl innstilling i hovedmenyen...... Sjå spesielt oppsettet side 85.... eg har "metrisk" oppsett på min....og "dybder" er innstilt på "m" for meter..........liker ikkje favner og nautiske mil og det der... :O)

Her er den engelske brukarmanualen

Redigert av NEPTUN-LE6621 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Les også dette side 100 i manualen.....går ikkje and å få vist dybde uten at tranduseren er i vatn....vist du ikkje har gjennomgåande da...montert innvendig :o) Håper du får det til iallefall for utrulig bra plotter/ekkolodd ....

"Testing installeringstrinnene :

Mens det er mulig å utføre enkelte sjekker med båt på land, båten skal være i vannet for

å teste sonar-delen av installasjonen.

Trykk på strømknappen og GPSMAP 178/178C slår seg på. Hvis enheten ikke får strøm

på, bekrefter at ledningene kortet sitter skikkelig på baksiden av enheten, i rødt og svart ledninger er

koblet til riktig polaritet, og at sikringen er installert og ikke blåst. Hvis enheten er koblet til en

Strømforsyningen som overstiger 35 VDC, en "batterispenning High" advarsel vises, og enheten slås av.

Siden vann er nødvendig for å bære ekkolodd's sonar signal, må svingeren være i vannet for å

fungere. Det er ikke mulig å få en dybde / avstand lesing når den er ute av vannet. Som enhet makter

på, skal det umiddelbart begynne å vise nederst. Kontroller at enheten ikke er i simulator modus. Dersom, hvis

enheten er i simulator modus, må du kontrollere at svingeren er koblet til ledninger skikkelig.

Å teste transducer installasjon, gradvis øke båtens fart mens du kontrollerer enhetens drift.

Hvis det viser intermitterende eller ikke vises, kontrollerer du at svingeren er justert parallellt

med bunn og om nødvendig justere transducer høyde før enheten fungerer skikkelig. Det kan være

nødvendig å gjøre noen justeringer for å sikre forsvarlig drift forhele hastighet rekkevidde."

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Jeg har en 178C med 50/200 innvendig svinger. Svingeren er montert ca 1/3 av lengden av båten fra baugen. Svingeren leveres med en" hylse" som skal festes til skroget (Araldit), og justeres så selve svingeren står vannrett. Ekkoloddet fungerer ikke i luft, så jeg fylte hylsa med soyaolje før jeg monterte svingeren. Den har gitt meg dybder trofast i fem år, men jeg får ikke noen temperatur fordi svingeren ikke har noe termometer!

Hvis du bare får opp temperatur og ikke dybde, da høres det ut som om et par ledninger har blitt byttet rundt. Bare husk det som står over; - svingeren viser ikke noen dybde før båten ligger på vann!

Må si at plotteren har brakt meg trygt over farvann der den sjøulken av en svigerfar jeg har kan fortelle om mange "morsomme" treff! Det gjør godt for en landkrabbe fra Østlandet.....

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Hvis du bare får opp temperatur og ikke dybde, da høres det ut som om et par ledninger har blitt byttet rundt. Bare husk det som står over; - svingeren viser ikke noen dybde før båten ligger på vann!

Svingeren er koblet med hurtigkobling til den eksisterende dledningen til plotteren/loddet så det er ikke mulig og koble den feil. :eek:

Jeg har bare prøvd og få dette til og virke når båten er på vannet :giggle:

Grunnen til at min viser temp er pga svingeren er byttet til en med temp.men har prøvd begge dvs den som er orginal.Men ingen ting skjer.

www.songembf.com

Feilsøking og eliminering ...........

Du har tydeligvis ein brukt plottar med to ulike "brukte"svingartypar.....hekksvingere. Mange av valga i menyen kan settast tilbake til "fabrikkinnstilling" og kan kansje vere ein idet for noen av valga. Plottaren er "plug and play"kompitabel så når du kobler til eit ekkolodd skal denne stille seg inn skjølv når den er i "auto" modus...noe den står i når plottaren er ny.Har skjølv hekksvingar på ein trebåt og gjennomgåande i snekka....og den stiller seg inn skjølv når eg koblar plottaren til....brukar samme plottar i begge båtane. Feil på kabel skal også bli vist som feilmelding på plottaren,og dei ulike feilmeldingane finn du bakerst i owners manual. Sidan du ikkje får feilmelding er nok kabelen ok....

Mest sansynlig er din plottar feil innstilt i oppsettet for det som bestemmer kva data som skal visast på skjermbildet...... Fra side 29 til 35 i manualen kan du sjå og bestemme kva som skal visast i menybildet og ikkje...altså "layouten".......her kan du tildømes velge om "voltometeret" skal vise kor mange amper båten ladder med.............og ein rekke andre kjekke instillingar,og det er kansje her du har ein feilinstilling. Pass på at alt som har med sonar & lodd innstilling ....også i hovedmenyen under feltet "lodd" står på "auto" viss du ikkje er sikker på kva du skal velge i dei ulike menyvalga...da ordnar ofte innstillingane seg selv.... :o)

Så er du vertfall eit skritt vidare......... :o) og virkar ikkje noe av det kostar ein ny hekksvingar bare 600,- men dumt å kjøpe ny om det bare er feil i innstillingane for da får du samme problem med den nye...........

Lykke til....... :flag:

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Her har du ein link til den svenske garminsida med "tips og suport" som er hakket bedre enn belanor...

Her er eit pdf skjema korleis du utfører "master reset" på alle ulike garminmodeller... trykke knappene quit + power for 178C.........NB...hugs at her setter du hele enheten tilbake til fabrikkinsstilling .......men det løser ofte mange feil :o).........men også her går det igjen i suporten at lodd instillingar/dybde m.m. må stå på innstillingen "auto" for å virke som det skal

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

• 5 år senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...