Komlo Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Er i gang! Nidelv 24 Gjort: Fiksa lekasje på rorgjennomføring Tatt it inredning bak Laga ny dørk montert nytt luftrøyr til wallas bytta dieselslange Gjenstår: Festa skrogisolering på sidene bak montera ny dørk pussa, lakka og montera inredning Laga ny sittegruppe bak laga nye sidehyller Våroverhaling av motor Reparera liten skade i glassfiber bunnsmøra og bytta sink instalera eit ekstra batteri montera nytt musikkanlegg Oisann, ser ut som det blir vanskelig å rekka det i påsken, visst. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Er godt i gang med å fjerne alt gammelt bunnstoff. Lei av å skrape for hånd kjøpte jeg en billig Co/tech el-skrape fra Clas Ohlson i dag. Den skulle jeg kjøpt mye tidligere, det var mye god funksjonalitet for snaut 400 kroner. Stort sett ferdig med å vannslipe BB bunn. SB så vidt påbegynt med skraping, men det gikk sinnsykt mye fortere med den el. skrapen når jeg fikk dreisen på den, enn å skrape manuelt. I morgen bilr det å skrape ferdig SB bunn, samt vannslipe BB skrogside med 360 og 2000 papir før rubbing. Har noen sår som skal sparkles opp, men det blir vel neppe temperatur til det i påsken... Kjølen skal også sandblåses, primes og sparkles - men her er jeg også avhengig av varmere vær når jeg kommer til sparklingen... Velvel, en ting av gangen Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
jandrea Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Skulle startet på lørdag men måtte utsette det da snøen kom. Fikk forresten fatt i NonStop til 179,- pr boks på SmartClub Alna. Bare blå som var så billig så det var vel feil priset, men det er ikke mitt problem. De andre fargene kostet 249,- Jon Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Valianto Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Skal kjøre ned med motoren på onsdag rett etter skoletid så får jeg se hva jeg rekker. Regner hvertfall med å få kobla opp fjernstyringa men blir der jo en dag, men vi får se. Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
Kodvaag Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Har såvidt begynt på båtpussen. Heldigvis er det ikke så mye å gjøre i år. Dette har jeg gjort hittil i vår: Montert 2 messing/glass ko-øyer fra stikkøye til cockpit. Koblet om så Ladix 15A landstrømladeren ladet rett batteri. Montert BEP skillerele for automatisk lading av begge batterier. Montert manuell lensepumpe. Montert ny teak wc dør og cabin dør. Byttet kalesje i Markilux stoff fra Helly Hansen, til blå. Skal skifte farge på øvre dollbord fra brun til blå. Isolert motorrom med 50mm Porolon isolasjon på vegger, og Biltemas blygummi/skummmatter i lokket. Montert manglende krom-ring låsebeslag pantry dør. Deksel over propanbrenner: Kuttet i to og montert hengsler. Skiftet propellzink Skiftet akselhylsezink, og forbundet denne med hæljernet via kobberkabel. Klemt alle store uisolerte kabelsko pånytt med skikkelig tang. Smørt propellhylse med EP2 fett Støpt igjen hull i siden etter gammel vhf antenne. Montert låsebeslag pantry dør. Skiftet signalhorn. Printet ut Servicemanual og Deleliste til motoren (PDF filer) Rengjort varmeveksler Skyllet ferskvannskjøling med Systemrens. Skiftet termostat og rød kjølevæske. Innjustert gear/gasshendel Skiftet turbo pga eksoslekkasje grunnet rust i eksosturbinkjølekappa. Sveiset ører på turboflens (utbedret hjemmelaget syrefast eksosbend) Byttet til ny generator, sjekket tilkoblinger, lader Byttet impeller (original) Bedret ventilasjon/kaldlufttilførsel i motorrom med 4stk 3" slanger og 2 nye luftinntak på bb. side. Lagd servanthylle/innredning bad med vannfast finerplate, kantet med teaklist. Montert skai på "ytterveggen", og malt gulv bad. Montert vannslange fra T-stykke ved trykkvannspumpe frem til vask på toalett. Montert teak dørkarmer og montert ny baderomsdør i teak. Dørk utenom motorrom er "Laminert" (avstivet) med 6mm finer, malt og kledd med 10mm selvklebende Biltema isolasjonsmatter. Tapet isolasjonsskjøter med sølvtape. Motorromsluker laminert og kledd med Biltemas bly/skumgummimatter. Felt ned syrefaste håndtak/dørkbeslag i mange dørkplater både inne og utendørs. Forsterket dørk (laminert dobbel) under cabinbord. Lagt ny 16mm teakgulv med teaklist til gulv førerplass. Stivere, og litt større enn det gamle. Dashbordet: Støpt igjen gamle hull. Kledd hele dashbord (5 flater) med 4mm teakfiner, kantlistet med teaklister og oljet. Montert hydraulisk "kort"styring med kun 3,5 runder på rattet fra full sving ene veien til full sving andre veien. Montert manglende bolter i rorblad. (mange manglet, puh) Montert mahogny destroyerratt. Under montasje av hydraulisk styring ble denne montert lengre oppe/vinklet på dashbord, så det blir lettere å stå å kjøre. Montert 2 stk 12VDC sigarettennerkontakt i dashbord. Montert to voltmetere, en til forbruk og en til startbatteriet. Montert ny dieselmåler med giver. Montert ny vanntankmåler. Skiftet plasdekselet i yanmarpanelet. Lagt opp alt elektrisk nytt. Montert superswitchbryter for: -Trykkvann -Kjøleskap -Innvendig belysning -Instrumentbelysning -3 stk vindusviskerbrytere -Topplanterne -Alle andre lanterner -Horn. Montert Wallas 2400 varmeapparat bb side bak, og bryterpanel for dette på dashbordet. Skiftet alle tre vindusviskermotorer. Fikset "alarm" summer motoralarm/oljetrykkfall. Montert Radio/CD spiller med skjult "Boss Hide-away" radioantenne og 4 høyttalere Montert dobbelt opp med rustfrie slangeklemmer og kuleventiler på alle skroggjennomføringer. Dette har jeg igjen, går nok en ettermiddag til og vel så det: Skrape ferdig, prime og stoffe under vannlinjen. Male øverste dollbordet blått med blå 2 komponent gelcoat maling. Sparkle småriper i gelcoat rundtforbi på skroget. TIG sveise sprekker i badeplattform. Montere snapdaviter til gummibåten (2,3meter lang) Polere propell med 3M fin pusseduk. Utbedre gelcoatskader/riper over- og under vannlinjen farge 1132. Klamre fast slanger langs skott til/fra lensepumpe. Forsenke mutre/skruer til innfesting av gearhendel pga fingerklemfare. Grunne/male trustlagerbrakett og annet ulakkert metall under dekk. Skifte vindu toalett / ev. sette fast i stengt stilling med silicon. Montere brannslukningsapparat. Montere ekspansjonstank. Skifte oljefilter motor, og olje motor og gear. (samme oljetypen) Trekke kobberkabel fra rorhylse til minus for å unngå tæring på motor og gear. Montere pianohengsler bakpå/under lokk til: -Propan rom. -Trekantet trinn. -Trappetrinn kabin. -Lokk hengeskap. Korte ned hengeskap 15-20 cm i dybden. Propanrom: Tette med silicon i fuger og montere avløp for gasslekkasjer. Montere veggplater av 4mm teakfiner inni stikkøya. Lage kursfortegnelse fra sikringsboks med nummererte sikringer. Montere bjelkeklammer 3mm på akselgjennomføringa, for å jorde minus mot zink i sjøvann. Redigert 29.Mars.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Komlo Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Wow! Eg eg som syns eg hadde dårleg tid. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Hm, ble litt spak nå ja. Jeg la ut min egen lignende liste et annet sted på forumet, trodde det var imponerende, men nå har jeg mest lyst til å slette den (er det mulig mon tro ). Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Ulv I Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Kodvaag: er du ikke ferdig enda? hihi.. ;) Er jo eget prosjekt det du har holdt på med der, og om du kommer deg ut før 17 mai, så er jeg imponert :-) Jeg har gjort litt "klargjøring" i dag også.. Jeg har funnet frem putene, dynene, laken, satt sammen den nye gass-grillen som vi skal ha i båten, vasket båt-bestikket og tallerknene og kopper og kar. :) Holder på å gjøre klart alt som skal ned i båten med andre ord. må følge med på vannlinja etterhvert som jeg fyller den opp med "stæsj".. hehe.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Kodvaag Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 vasket båt-bestikket og tallerknene og kopper og kar. :) Off, du sliter.. skal jeg sette av en kveld og hjelpe deg? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Wow! Eg eg som syns eg hadde dårleg tid. Bare sjøsett før meg du, tar deg igjen på fjorden. Da var de to minste i seng, nå går jeg ut og begynner/fortsetter i kveld. Sukk.. litt lei, men det begynner å se bra ut ombord. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
alfb Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Da var de to minste i seng, nå går jeg ut og begynner/fortsetter i kveld. Sukk.. litt lei, men det begynner å se bra ut ombord. Pågangsmot var det første ordet som slo meg Redigert 30.Mars.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Fikk dratt verktøy ombord i kveld i det minste, ellers gikk kvelden til prat me båtvenner i havna !! Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Bare å få begynt, skal lakke innvendig...tips på hvordan man får det pent??lakken er lys og ujevn nå, vil ha den mørkere og jevnere!! Ser sinnsykt frem mot sol sommer og motordur. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Pågangsmot var det første ordet som slo meg Eller idioti? Nå er klokka 01:40, og jeg er akkurat kommet inn. Nå virker den nye vannmåleren, jeg monterte giver i tanken, og trakk kabel opp til dashbordet. (ser at jeg har glemt å skrive dette på "må gjøres" lista mi.) Så da er det ny dieselmåler, vanntankmåler, og voltmetere på hhv forbruk og startbatteriet som funker alle 4. Har også skiftet en del kablinger i motorrommet, dårlige kabelsko, tvinnet plaststrømpe rundt en del ubeskyttede kabler, bare kos. Den siste måneden har det vært litt mye å gjøre... men så blir det bra tilslutt. Snart sommer! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
jutul Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Jutul er ferdig og skal ut til påske, Sweden here we come. God påske Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) va so heldig at verftet som skal fikse skadene mine endelig kunne ta i mot båten.. så no e eg heldig hvis eg har skute te sommeren.. (har en kompis med lignende skader på helt lik båt og den båten ble KONDEMNERT!! ) venter i spenning no.. !!! Redigert 31.Mars.2009 av SuperGnisten (see edit history) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.