Storø RC 34 Startet 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2009 Hei! Har lest at det ikke alltid er like lett å finne ut om det er råteskade eller frostskade på mahogny. Er det noen som har noen gode, sikre tips her? Er det evt noen som har noen råd i forhold til hvordan man utbedrer frostskade kontra råteskade? Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
skage Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Dette blir jo vanskelig om du ikke kommer med mere data/bilder. Men jeg har jo hatt storø før og der benytett jeg ved noen anledninger der det var vanskelig og komme til for og bytte treverket følgende metode. Området som skal utbedres må da være 100% tørt, så blander jeg opp West system med en god tempratur, dette er da meget tyntflytende satte engangsprøyter oppi sugde inn og injektserte dette på disse områdene, dette suger seg da godt inn og blir hel ved og vel så det. Meget vellykket på de stedene som var vanslelige og utbedre. dette kan jo bare gjøres 1 gang pr område så viktig og få mye inn før det herder. Prøv deg frem selv. Sitér dette innlegget Link to post
Storø RC 34 Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Mulig jeg avslører dårlig kunnskap om råte i treverk her, men det jeg tenker først og fremst på er om råten sprer seg videre. En ting er å dekke, forsterke og utbedre skaden som er der, men hva om råten ikke blir 100% fjernet, sprer den seg videre og ødelegger alt på baksiden? Jeg har problemer med råte under flere vinduer som følge av dårlig konstruksjon og lekkasje. I tillegg har jeg råte på babord dollbord/øverste bordet på fribordet pga regnvann har blitt stående. Vi byttet bording/staver på dolbordet/fribordet på styrbordside i fjor, men babord side mye mindre rammet, så jeg vurderer å utbedre med epoksy istedet for å bytte materialene (sånn for denne gang) Hadde du Storø 34 i tre? Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
KDB Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Råte er en sopp som trives der det er fuktighet, ferskvann og lys tilstede. Skal du hindre videre spredning må du fjerne det som er råte, og få fjernet fuktigheten. I mahogny kan råten ofte ligge skjult inni treverket, stikk med en kniv eller lignende på områder du mistenker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.