Jump to content

Ekkolodd forstyrrer VHF

snekkegutt

Recommended Posts

Hei

I helga monterte jeg VHF M-Tech 500 og koblet også NMEA kabel til GPS.

Alt fungerer fint, bortsett fra forstyrrelser fra Humminbird 250 DX ekkolodd.

Forstyrrelsen skjer kun på kanal 16, så den stopper der når eg scanner alle kanaler.

Lyden er en konstant skurrelyd (nesten som når man har squelchen på), i tillegg så er det en jevn dunkelyd,

ligner litt på en gammel snekkemotor som slår i bakgrunnen. Kanskje dette er samme takten som ekkoloddet sender sine signaler?

Ledningene til ekkolodd og vhf ligger ikke i nærheten av hverandre. Uansett så prøvde jeg å koble 12V (+ og -) direkte til batteriet og holde vhf langt unna alt annet utstyr, men det gjorde ingen forskjell. Har to batterier, disse er vel koblet i serie, så det er vel samme hvilket jeg koblet meg til for å teste?

Med ein gang jeg slår av ekkoloddet så forsvinner forstyrrelsen. Endet opp med en noe for lang antennekabel, så denne laget jeg en liten kveil på. Men antar selve VHF installasjonen er OK siden den fungerer fint med avslått ekkolodd. Ekkoloddet er noen år gammelt, men det skulle vel ikke ha noe å si.

Det hadde vært veldig kjekt om jeg kunne ha på begge disse apparatene samtidig...

Veit det finnes mange tråder om dette emnet, men håper likevel det er noen som får lyst å komme med noen gode råd.

snekkegutt

Veit ikkje heilt om eg forstår spørsmålet.

Ekkoloddet og GPS er gamle installasjoner.

Har kun montert VHF nå, og koblet NMEA kabler mellom VHF og GPS.

Den ene NMEA kabelen er felles jord mellom GPS og VHF.

Ekkoloddet er ikkje koblet sammen med disse på noen måte.

Veit ikkje heilt om eg forstår spørsmålet.

Jeg snakker om skjermen!

NMEA baserer seg på et felles jordpunkt. (For å unngå jordsløyfe)

En GPS er en "Talker" i NMEA sammenheng og sannsynligvis/muligens er skjermen jordet der. Hvis du i tillegg jorder skjermen i VHF'en kan skjermen funke som en antenne for støy annetsteds fra f.eks et ekkolodd (som bråker jævlig)

Det at det kun er på 16 rimer ikke med min teori og tyder på et helt annet problem.

Noen flere som har noen gode ideer her?

Jeg lurer på hvorfor dette skjer kun på kanal 16?

Og så er det fortsatt støy selv om jeg kobler rett på batteriet og har alle kabler langt unna ekkolodd apparatet og dets kabler.

Kan det være at Humminbird 250DX er noen år gammelt (ca. fra 2001-2002) og støyer mye?

Kan det ha noe for seg å tvinne strømkablene til VHF?

Sette inn en Feritt-kjerne sak?

snekkegutt

Som 2.trikkern skriver skal kun skjermen i en NMEA forbindelse jordes i "talker" enden dvs GPS for ditt vedkommende. Jeg tror likevel ikke det er problemet ditt.

Du skriver at problemet er kun på kanal 16 og ikke når du scanner de andre kanalene. Vil det si at det ikke er der om du setter den på f. eks kanal 12?

Uansett tror jeg at dunkingen skyldes at ekkoloddet får batterispenningen til å pulsere i takt med ekkolodd utsendingene. Grunnen kan være stort spenningstap mellom batteri og ekkolodd eller mellom batteri og VHF, mest sannsynlig det første. Husk på at jordingen også må dimensjoneres! Strekk en kabel direkte fra batteri til ekkolodd og se om det hjelper. Spenningsvariasjoner til VHF apparat kan ofte moduleres inn i radioen og framtre som radiostøy selv om det egentlig er elektrisk støy på tilførselen.

Oso

Når det gjelder om jeg har jordet skjermen i NMEA-kabel?

hmmm....nå er ikke jeg noen ekspert på dette her, og er usikker på hva dere mener.

Hadde det vært en coax antennekabel så hadde jeg skjønt hva dere mener med "skjermen til kabelen".

Men NMEA kabelen bestod jo av flere tynne ledninger, lederen er flertrådige kobber, kun to av disse (rød og brun) hadde litt lengde så man kunne koble mot GPS.

Men det jeg har er en slik sak til GPS`n:

power_and_data_cable.jpg

Her får apparatet + og - fra sigarett-tenneren. Den samme minus går til VHF via forgreiningen (datakontakten). Går ut fra at det er denne forbindelsen som gjør at de har "felles jord". GROUND fra GPS til Rx(-) på VHF.

Den andre kabelen jeg har koblet er "DATA OUT" fra GPS til Rx(+) på VHF.

I tillegg så har jo VHF sine pluss og minus kabler til 12V.

Posisjonsdata fra GPS til VHF blir overført slik det skal og VHF funker jo fint hvis ekkoloddet er slått av, så jeg vil jo tro selve VHF installasjonen er OK.

Frøken Fryd, kan ikke huske at det er noen vingemutter på Humminbirden.

ooma, når jeg kjørte scan all så var det kun kanal 16 den stoppet på og støyen begynte. Prøvde selvsagt å justere squelsh`n.

Vil tro jeg prøvde å sette på andre kanaler, og hadde ikke noe støy på disse.

Har sett at Lars H. i gamle innlegg har lurt på om støyproblemer kun har opptrådt på en enkelt kanal slik som her.

Men jeg har ikke funnet ut hva det evt. betyr....

Hei, jeg har samme problemet, men der er det autopiloten som genererer støyen på VHF og kun på kanal 16. Hjelper ikke å justere squelch.

Omtalt i egen tråd for ei ukes tid siden. Har ikke funnet en fiks på problemet til nå. Forøvrig er dette håndholdt VHF, så støysignalet går gjennom luft og ikke kabel.

Hmmmm....vanskelige greier dette med støyimmunitet, gitt. Jeg jobber noe med test av VHF'er og annet elektronisk maritimt utstyr. Selv om leverandørene er pliktig til å følge visse standarder utarbeidet av ITU og ETSI, viser tester at utstyr tidvis ikke holder mål (se resultatet av tester på www.npt.no). Vi ser at enkelte utstyr feiler mht EMC dvs elektromagnetisk utstråling. Det kunne jo kanskje hende at ekkoloddet ikke er godt nok skjermet fra produsentens side (med tanke på utstråling), eller at VHF ikke er godt nok skjermet med tanke på strålingsimmunitet.....jeg sier ikke at dette tilfellet høres slik ut, men på den andre siden KAN det jo tenkes at dette kan være tilfellet. Står utstyret nærme hverandre? Hjelper det å flytte tlitt på utstyret? Jeg forusetter at utstyret er montert slik bruksanvisning tilsier, bl a mht jording.

Nå har jeg prøvd å ha ekkoloddet på i simulator-modus, men det gir like mye støy på kanal 16. Ikke noe støy på andre kanaler.

Jeg tenkte at i simulator-modus så går det vel ikke noen signaler til giver...

Betyr dette at det kan være selve ekkolodd skjermen/apparatet som lager støy?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...