Jump to content

GPS'er å anbefale?

helgeasa

Recommended Posts

De aller aller fleste plotterne leveres med kart på en liten databrikke. Så må du sørge for at du får rett kart i forhold til det området du befinner deg i.

Har selv en Northstar (Navmann) Explorer 657. Denne benytter et såkal C-MAP NT MAX-kart. Har selv kun over det området som jeg vanligvis befinner meg i, men prisene her har de siste årene gått bra ned, og i dag får man hele skandinavia for bare noen hundrelapper mer enn det jeg ga for et begrenset kystområde.

Mener du får denne inkl kart for rundt 10.000 i dag.

Finnes sikkert rimeligere saker, men aner ikke hvordan kvaliteten på sjøkartene da er.

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Sjekk disse håndholdte fra garmin for både sjøkart og turkart 2881_t2008_7_14_8_33_53_q90_f9_112x200.jpg2790_t2008_1_9_8_33_57_q90_f9_107x200.jpg

Ikke noe å planlegge turen med (da bretter du ut paprdraftet), men perfekte til lokal navigering i urent farvann..spesielt med dårlig sikt.

I tilegg kan den redde livet ditt i påsken mitt på vidda !

Ganske billige er de også selv om både sjøkart og topografiske kart koster noen kroner.

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2881&...428&pid=838

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2790&...428&pid=764

Det at kartplotteren er dyr er ingen grunn til ikke å kjøpe en ren GPS. Den gir din posisjon hastighet kurs og utseilt distsanse, og det er jo egentlig det navigasjon dreier seg om.

Enkleste og billigste måte er å kjøpe seg en brukt bilnavigator, den har helt sikkert en opsjon for å vise det du ønsker å vite. Du bør få en slik for et par 100 lapper.

Det er enkelt å bruke en GPS. Du trenger ikke kurs. Slå den på utendørs, og den finner posisjonen din av seg selv. Første gang den må gjøre det på et nytt sted kan ta litt tid. I tillegg til posisjon kan den regne ut din bevegelse.

Det som tok en sol-observasjon om morgenen, en om ettermiddagen, gjerne en middagshøyde og et par stjerner i skumringen og som krevde lang utdannelse, en sekstant, tabeller og bøker - er nå gjort ved å trykke på en knapp.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Løp og kjøp Garmin Oregon 300 for kroner 3 495 (uten sjøkart inkludert) i NAF-butikken.

Stikk innom NAF-butikkutsalget på Helsfyr md medlemskort så får du GPS og evntuelle topografiske kart over disk. For noen år siden var NAF billigst, men du kan jo også sjekke andre steder.

Har ikke nøyaktig den modellen så sjekk at du får tak i passende sjøkart som du må kjøpe i annen båtbutikk på nettet eller andre steder.

Sjekk også Malfix AS Maridalsveien 35, 0175 Oslo 22 20 86 82 . Der har de antagelig billig sjøkart men ikke nødvendigvis like billig GPS som på NAF.

Men som sagt sjekk spesifikasjonene nærmere på denne konkrete modellen som jeg ikke kjenner i detalj.....den kan utvilsomt være gode investering i urent farvann ! Jeg har hatt mye glede av forrige modell både for å ungå skjær og for å ha som sikkerhet på vidda.

Redigert av salt (see edit history)

Dersom du har VHF, så bør GPSen absolutt ha NMEA-utgang, og ikke (eller ikke bare) USB. Da koples de sammen slik at VHFen får posisjonsdata fra GPSen.

Nyttig hvis du kaller opp fasttelefoner eller kyststasjon med digitalt kall (for da koples du opp på arbeidskanal fra den som passer best til din posisjon), og særlig nyttig dersom du skulle få behov for å trykke på Den Røde Knappen i nød - da vil kyststasjonen få din posisjon sjøl om du ikke rekker å si et ord.

Mange håndholdte GPSer og bilnavigatorer har ikke NMEA-utgang.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Har så og si

0 peiling. Er det noe som heter for GPS kurs, der en kan ''bli bedre kjent'' med GPS og lære seg ting på høyere nivå?

Hvis du faktisk har 0 peiling: Plotteren/gps'en tegner opp et kart på en skjerm og lager et tydelig merke der du befinner deg på kartet. Så enkelt er det i utgangspunktet. Veldig nyttig og avlastende, men ikke en erstatning for grunnleggende navigasjonskunnskaper. Og det finnes det jo kurs i.

Jeg er veldig fornøyd med min Garmin GPSMAP76, som er en håndholdt, rimelig en. Med kart så kostet vel den sine 6 tusen for 3-4 år siden.

Redigert av klugg (see edit history)
Noen som har gps'er å anbefale? Gjerne med elektronisk sjøkart til en ganske gunstig pris?

Det avhenger av hva du skal bruke den til. I en liten båt kan en håndholdt GPS være ganske nyttig for å finne ut hvor du er, men den er antagelig til liten nytte når båten går over en viss fart. Du får forskjellige Garmin-modeller fra et sted mellom kr 1700 til 3500 og så kommer kart i tillegg.

Garmin Colorado eller Oregon bruker Bluechart G2 Vision sjøkart, og de koster et sted mellom 2750 og 3500, med andre ord kan du risikere at kartet er like dyrt som GPSen. Garmin eTrex er billigere og bruker billigere kart, men skjermen er veldig liten.

Et alternativ til Garmin er Satmap Active 10. Den er dyrere enn Garmin Oregon 300, men kartene er billigere. Dermed er totalprisen lavere. Satmap Active 10 har vel litt større skjerm enn Garmin Oregon 300 også.

For min egen del ville jeg nok valgt Garmin håndholdt, men det er rett og slett fordi jeg har en større Garmin plotter også og kan flytte kartbrikker mellom plotterne. Ellers er jeg veldig fristet av GPSen til Satmap.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...