Sjøtummel Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Jeg opprettholder min påstand, fordi jeg ikke finner noe sted hvor det står at den har sjøkart, selv om jeg sannsynligvis tar feil - igjen. Tja, dersom du mener at det er utilstrekkelig at den har båtsportkart så skal du selvsagt få mene dét. Etter min mening er dette på linje med om den snakker NMEA eller ikke. For noen er det et viktig behov, og for andre er det ikke så viktig. Det avhenger av hva du skal bruke en håndholdt til. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Jeg fant, jeg fant. Ja, der ser du. Jeg tok feil. Ikke noe gærn't i båtsportskart. Beklager. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Ja, der ser du. Jeg tok feil. Ikke noe gærn't i båtsportskart. Tja, noen fortrekker nok ferskeste utgave av sjøkart. Noe som hadde vært spennende er en sammenligning av f.eks. Garmin Colorado eller Oregon 300 og Satmap Active 10 med hensyn til hvor raskt de oppdaterer visning av kart. Jeg er ikke helt sikker på om Bluechart G2 Vision er det letteste kartet å håndtere for prosessoren i en liten håndholdt GPS, men det hadde vært moro med et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Vi må ikke glemme at det stadig kommer nye medlemmer til BP. Om jeg i dag skulle starte med å bruke kartplotter for PC, så ville jeg utvilsomt ha valgt startpakken som Nautisk forlag selger med TIKI Navigator, GPS mottager og kart fra nv.digital. Da har man et funksjonelt og ledtthåndterlig plottersystem. Ikke glem kartene i papirutgave. Etter mitt skjønn vitner det om dårlig alminnelig sjømannsskikk (jfr Sjøveisreglene, regel 2) om man seiler avgårde uten oppdaterte papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Jeg så nettopp i Nautisk forlags katalog som kom sammen med Seilas i dag. Garmins Colorado og Oregon har NMEA. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
aebi Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Har ei stund brukt bærbar pc med sjøkart og GPS til 500 kroner (gps frå Claes Ohlson) Dette fungerer særs bra i roleg sjø, men er umuleg å handtere når du verkeleg treng hjelp i ruskevær. Sats på fast plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Om jeg i dag skulle starte med å bruke kartplotter for PC, så ville jeg utvilsomt ha valgt startpakken som Nautisk forlag selger med TIKI Navigator, GPS mottager og kart fra nv.digital. Jeg støtter den anbefalingen, men det er ingen håndholdt, sprutsikker GPS som egner seg i en liten båt. Nokså ubrukelig i åpen båt. For lukket båt kan det være en grei løsning for en navigatør under dekk. En laptop om bord er uansett nyttig for å hente ned værmeldinger og værkart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.