Jump to content

GPS'er å anbefale?

helgeasa

Recommended Posts

Jeg opprettholder min påstand, fordi jeg ikke finner noe sted hvor det står at den har sjøkart, selv om jeg sannsynligvis tar feil - igjen.

Tja, dersom du mener at det er utilstrekkelig at den har båtsportkart så skal du selvsagt få mene dét. Etter min mening er dette på linje med om den snakker NMEA eller ikke. For noen er det et viktig behov, og for andre er det ikke så viktig. Det avhenger av hva du skal bruke en håndholdt til.

Ja, der ser du. Jeg tok feil. Ikke noe gærn't i båtsportskart.

Tja, noen fortrekker nok ferskeste utgave av sjøkart. :wink:

Noe som hadde vært spennende er en sammenligning av f.eks. Garmin Colorado eller Oregon 300 og Satmap Active 10 med hensyn til hvor raskt de oppdaterer visning av kart. Jeg er ikke helt sikker på om Bluechart G2 Vision er det letteste kartet å håndtere for prosessoren i en liten håndholdt GPS, men det hadde vært moro med et forsøk.

Vi må ikke glemme at det stadig kommer nye medlemmer til BP.

tikinavigator.jpg

Om jeg i dag skulle starte med å bruke kartplotter for PC, så ville jeg utvilsomt ha valgt startpakken som Nautisk forlag selger med TIKI Navigator, GPS mottager og kart fra nv.digital.

Da har man et funksjonelt og ledtthåndterlig plottersystem.

Ikke glem kartene i papirutgave.

Etter mitt skjønn vitner det om dårlig alminnelig sjømannsskikk (jfr Sjøveisreglene, regel 2) om man seiler avgårde uten oppdaterte papirkart.

Om jeg i dag skulle starte med å bruke kartplotter for PC, så ville jeg utvilsomt ha valgt startpakken som Nautisk forlag selger med TIKI Navigator, GPS mottager og kart fra nv.digital.

Jeg støtter den anbefalingen, men det er ingen håndholdt, sprutsikker GPS som egner seg i en liten båt. Nokså ubrukelig i åpen båt. For lukket båt kan det være en grei løsning for en navigatør under dekk. En laptop om bord er uansett nyttig for å hente ned værmeldinger og værkart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...