HCO Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Vi kan jo gå utifra at dette blir tolket på samme måte som kjøring med bil og tilhenger. Med vanlig B-førerkort er det tillatt totalvekt som teller, ikke aktuell vekt i øyeblikket. Med BE-førerkort er det aktuell vekt som legges til grunn. Eksempel: Hr. Olsen har førerkort klasse BE, og er den som ratter den gamle Ford Scorpio'en når familien skal ut og slippe den lille daycruiseren. Familiens båthenger veier 400 kg, og kan laste 2.000 kg, men daycruiseren veier bare 900 kg. Aktuell tilhengervekt blir derfor 1.300 kg, som er godt innenfor tillatt hengervekt for Ford'en, og tilsammen er man godt innenfor de 3.500 kg man kan kjøre på førerkort klasse B. Men Fru Olsen har ikke lov til å ratte Ford'en så lenge båthengeren er koplet til, med eller uten båt! Derimot kan hun lovlig kjøre Ford'en med familiens campingvogn som veier 1.500 kg, og som er et beist å håndtere i sidevind... Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Sjøtummel Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Jeg holder fremdeles en knapp på at det er inspektør salt som er den skyldige her. I sin tjenesteiver har han ikke lagt merke til at båtens eier som bor i syden, også har registrert båten i syden, og dermed faller den utenfor forskriftens virkeområde (§1). Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Sjøtummel har et viktig poeng her. Men er Laser en norsk båt? Vedder på Askekladder og Skibesplaster blir tungsolgte etterhvert Men alvorlig; tro hva det menes med norsk båt. Produsert i Norge, registrert i Norge (hvis den er reg. da), norsk eiet, importert, lettbåt til skib etc.? Redigert 10.Mars.2009 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
oslofjord Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Men alvorlig; tro hva det menes med norsk båt. Merkelig at ordet "norsk" ikke er definert i § 2..... Når ordensmakten stopper en Laser på fjorden eller på henger så er det helt åpent hva slags nasjonalitet jollen har har.... Blir f.eks. båten svensk hvis den som sitter i båten er svensk statsborger men båten kjøpt i Norge ? Blir f.eks. båten svensk hvis den som sitter i båten er norsk statsborger, men viser kvitering for kjøp i Strømstad ? Blir f.eks. båten Gresk hvis man har registrert båten i et gresk fritidsregister over nettet ? Hva hvis noen blir fradømt retten til å føre norsk båt...kan han da putre rundt i en "svensk" båt som ikke forskiftene gjelder for ? Dette er sikkert problemer som alerede gir byråkratene grå hår. En direkte følge av de nye forskiftene er antagelig at formynderne vedtar at det blir obligatorisk register igjen i Norge, og da for alle med mer enn 10 hk og mer enn 10 knops fart. Dette blir en ond sirkel hvor sikkerhetshull i betaversjonene av forskiftene blir tettet av nye versjoner av forskifter som igjen har andre sikkerhetshull som igjen krever nye revisjoner...... Redigert 10.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Merkelig at ordet "norsk" ikke er definert i § 2... Det er ikke så merkelig. En enkelt forskrift skal da ikke gi svar på absolutt alle spørsmål du kan finne på å stille. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Blir rene Sherlock Holmes føljetongen det her skal en se før vi er ferdig... Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Blir rene Sherlock Holmes føljetongen det her skal en se før vi er ferdig... Ikke sherlock holmes, dette er selvfølgelig Poirot! Inspecteur Salt og at alle samles i dagligstuen for å få vite hvem mesterhjernen tenker er den skyldige Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Det er greit å diskutere lover og regler, men dette eksemplet er så oppkonstruert at det ødelegger hele debatten. Det finnes fornuft hos politiet også. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Selvsagt må dette innlegget tas med en klype salt. Salt? Men essensen er; er det greit at man må være fylt 16 for å seile brett eller planende jolle? Er det det man vil? Dersom det er meningen mener jeg det er helt feil. Eller er det noe jeg har oversett? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Men essensen er; er det greit at man må være fylt 16 for å seile brett eller planende jolle?Er det det man vil? Hm, ser vi denne regelendringen i sammenheng med NSFs forslag om utøverlisens så kan det faktisk hende at noen vil noe, ja. Barns utagerende jolleseiling er visst et problem. Redigert 10.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Hva med junior på 12 år hos meg - gummijolla med han oppi gjør ca. 8 knop med 2,3 hk. Men enkelte dager og/eller i enkelte sund kan jolla + vind + strøm føre jolla opp i over 10 knop, på samme måten som laseren i en gitt situasjon kan oppnå over 10 knop. Eller hva hvis sønnen min ror en pram i sterk storm - også da kan han teoretisk komme opp i over 10 knop i kastene............. Håper og tror at eksplarer av lovens lange arm som jeg ev. treffer på sjøen har et vist snev av fornuft.....??... Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) ......... Håper og tror at eksplarer av lovens lange arm som jeg ev. treffer på sjøen har et vist snev av fornuft.....??... Tror du kan være ganske sikker på at det utvises et fornuftig skjønn her.. Redigert 10.Mars.2009 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Eller hva hvis sønnen min ror en pram i sterk storm - også da kan han teoretisk komme opp i over 10 knop i kastene............. Dette har de tenkt på, les siste del av regel 1 § 1 Virkeområde Denne forskriften gjelder for eier og fører av norske fritidsbåter innenfor rikets grenser, herunder Svalbard og Jan Mayen som: a) har lengde mindre enn 15 meter (49,21 fot), b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW eller c) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t). Forskriften gjelder ikke for fører av: a) fritidsbåter når de benyttes i organisert trenings- og konkurransekjøring med unntak av § 6, b) robåter, kanoer og kajakker. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 (redigert) Det finnes fornuft hos politiet også. .......... Håper og tror at eksplarer av lovens lange arm som jeg ev. treffer på sjøen har et vist snev av fornuft.....??... Tror du kan være ganske sikker på at det utvises et fornuftig skjønn her.. Pussig infalsvinkel....er det slik at det helt greit om den seilende ungdom bryter loven så lenge de ikke blir tatt ? Hvis vi i rettstaten baserer jussen på at lovteksten er uintersant fordi politiet har så bra dømmekraft er det like greit å erstatte forskiften med en setning: "All aktivitet på sjøen er forbudt", så kan vi overlate til politiet å sortere ut hva som er rett og galt.... Hvis seilorganisasjonene skulle komme til den erkjennelse at dagens lovverk muligens definerer deres aktivit som lovstridig må de naturligvis rydde opp i situasjonen....enten ved å få forandret forskift eller stoppe barnas seiling (selv om den organisert delen av seilingen er untatt fra forskiften). Redigert 11.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Pussig infalsvinkel....er det slik at det helt greit om den seilende ungdom bryter loven så lenge de ikke blir tatt ? Jepp, det vil jeg si. Sånn jeg har forstått det, så gjelder begrensningen "fartøy som ikke overstiger 10 knop for motor". Om barna kan svømme, seile eller ro/padle kajakk i over 10 knop så står de fritt til å gøre det - selvfølgelig så lenge de ikke bryter fartsgrensen på stedet. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
oslofjord Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Om barna kan svømme, seile eller ro/padle kajakk i over 10 knop så står de fritt til å gøre det ... Svømme ja Ro og padle ja Seile....nei § 1 Virkeområde Denne forskriften gjelder for eier og fører av norske fritidsbåter innenfor rikets grenser, herunder Svalbard og Jan Mayen som: ...... c) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t). Forskriften gjelder ikke for fører av: b) robåter, kanoer og kajakker. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Pussig infalsvinkel....er det slik at det helt greit om den seilende ungdom bryter loven så lenge de ikke blir tatt ? Hvis vi i rettstaten baserer jussen på at lovteksten er uintersant fordi politiet har så bra dømmekraft er det like greit å erstatte forskiften med en setning: "All aktivitet på sjøen er forbudt", så kan vi overlate til politiet å sortere ut hva som er rett og galt.... Hvis seilorganisasjonene skulle komme til den erkjennelse at dagens lovverk muligens definerer deres aktivit som lovstridig må de naturligvis rydde opp i situasjonen....enten ved å få forandret forskift eller stoppe barnas seiling (selv om den organisert delen av seilingen er untatt fra forskiften). Nei. Du drar det litt langt her. Men når jeg, og noen andre her, sier at politiet sikkert utviser fornuftig skjønn når det gjelder håndhevelsen av reglene, så tror jeg både du og jeg og de fleste andre skal være glade for det. Det utvises helt sikkert skjønn fra politiets side både å sjøen, og på land. Akkurat som at ingen blir stanset for å kjøre 5 km/t for fort på landeveien, så blir heller ikke de stanset som kanskje er litt for unge og som kjører fornuftig i en jolle med 5 hk. Selv om den KAN gå fortere enn 10 kn. Tror ikke politiet på sjøen kan ta seg tid til å anmelde alle foreldre til unger som kjører pent rundt i små farkoster som de kanskje ikke har lov til. Noe annet er om poden virkelig kjører mye fortere enn 10 kn. Nei her utvises det nok fornuftig skjønn. Det vil være umulig og kanskje heller ikke ønskelig å håndheve alt etter lovens bokstav. Og jeg er enig i at en seilforening må overholde reglene når de driver organisert. Her må det komme til fornuftige løsninger, selv om jeg ikke ser for meg politiets inngripen overfor noen barn i seiljoller som under gunstige forhold kan komme opp i over 10 kn. Det er heldigvis rom for skjønn i dette landet, og det blir brukt i mange sammenhenger. Men alle regler burde være så klare at folk i alle fall skjønte dem. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Nå er ikke Laser akkurat noen ukjent jolle. Det er hundrevis av dem i Norge. Hvis dere tar kontakt med Sjøfartsdirektoratet å spør om det er 16 års grense på å seile Laser så vedder jeg på at de svarer nei. Svarer de ja så Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Nå er det tillatt ja. Men fra 1 Mai er det forbudt for personer under 16 å seile Laser, Europa, Optimist o.l. Og de mest prominente regel/sertifikatfantastene her har nok lest seg tilstrekkelig opp på emnet til å komme med anmeldelser hvis de skulle se noe slikt. Man må jo med alle midler hindre at vi fostrer frem en ny verdensmester/OLmester. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Nå er det tillatt ja.Men fra 1 Mai er det forbudt for personer under 16 å seile Laser, Europa, Optimist o.l. Mener du at det også gjelder opitist? I så fall må det vel bety at ingen under 16 år kan føre båter unntatt: a) fritidsbåter når de benyttes i organisert trenings- og konkurransekjøring med unntak av § 6, b) robåter, kanoer og kajakker. Dersom en opimist kan oppnå større hastighet enn 10 knop må vel alle båter kunne oppnå dette, i en stor bølge osv. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 På papiret ja. Det er en planende jolle. En dyktig seiler og litt vind får den i plan. Og da går det fortere enn 10 knop. Nå får vi vel håpe at dette er en glipp og blir rettet opp. Og jeg vil like å se den politimann som griper inn og bøtelegger. Blir dette håndhevet er det slutten på rekrutering til jolle. Treningsamlinger må legges til Marstrand eller Kaløvig. Og det blir for dumt. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 [...]Blir dette håndhevet er det slutten på rekrutering til jolle.[...] [ironi]Neida, det blir bare endelig fastslått at jollesegling er "en seriøs idrett", og men "slipper" all den ureglementerte treningen. Kan ikke ha folk som seiler rundt på morroskyld, seiling er alvor og har du ikke medaljer i blikket så kan du holde deg på land. [/ironi] Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Dersom en opimist kan oppnå større hastighet enn 10 knop må vel alle båter kunne oppnå dette, i en stor bølge osv. Nei, ikke kjølbåter med deplasementskrog, vel. Så det er bare å få gravd frem formene til Lærlingen og begynne å produsere, for det blir vel eneste lovlige rekrutteringsbåt fremover. Eller få fart på byggingen av flere 12.5kvm krysser. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sun Flyer Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Nå har også flere oppdaget problemet med denne lovteksten: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=424641&cat=4916 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Det virker som om det trekkes intenst i tråder for å rette opp denne fadesen. Jeg har vondt for å forstå hva de ville de som utformet dette regelverket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.