Kompismannen Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Dette blir rett og slett for dumt. Nå må kontorrottene som lager regler og aldri har fått saltvann i håret skjerpe seg! Heia molbolandet Norge sier jeg bare.... Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Det virker som om det trekkes intenst i tråder for å rette opp denne fadesen.Jeg har vondt for å forstå hva de ville de som utformet dette regelverket. Etter det jeg forstår har ikke Sjøfartsdirektoratet hatt intensjoner om å hindre ungdommer fra å seile joller. På hjemmesidene deres står det dette om de nye reglene. Små endringer for de under 16 årFor fører med alder under 16 år, gjelder fortsatt reglene som gjør at barn kun kan føre båt med lengde inntil 8 meter, og som har maks hastighet på 10 knop (med aktuell fører om bord) eller har motor med maks effekt på 10 HK. Den største endringen for de under 16 år vil være at de nå må være fylt 14 år før de kan ta båtførerbevis. Tidligere har det ikke vært begrensinger på dette. En vil ikke få utstedt beviset før fylte 16 år. Dette tydet vel ikke på at de har hatt seiljoller i tankene, i så fall blir nok overskriften feil. Små endringer for de under 16 år ville vel ikke være riktig dersom Opimist, Laser etc. krever 16 årsgrense. Tidligere stor det "Forskrift om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy" Nå som maskindrevne fartøyer er fjernet blir det store endringer for seilere. Fortsatt har jeg den oppfattningen av at Opimist og Laser under mange omstendigheter ikke kan oppnå 10 knop og derfor kan seiles av alle. På dager med normal vind, 2-5 m/s vil ikke disse båtene nødvendigvis oppnå en fart på 10 knop. Men regel er regel. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Optimistklassen har vel dessutom en maks aldersgrens...tom det år man fyller 15..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
BjA Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 På hjemmesidene deres står det dette om de nye reglene. Sitat "(med aktuell fører om bord)" Dette gjør det hele jo enda mer interessant, min sønn på snart 16 har ikke lov å føre jolla, da han teoretisk kan få den i plan. Min brors sønn på samme alder har derimot lov, da han er en smule overvektig, og er heldig om jolla flyter i stille vann når han trår ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Optimistklassen har vel dessutom en maks aldersgrens...tom det år man fyller 15..... Det gjelder vel regatta, men det er et artig innspill. For å seile opimist må man være 16 år slik reglene kan tolkes (selv om jeg ikke er helt sikker på om det er slik de skal tolkes) For å være med i regatta må man være under 15 år. Dersom du eier en opimist har du 2 valg: Selg den før det blir for mange på bruktmarkedet Eller vær opimist og regn med at dette løser seg. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Siste utvikling: Vil endre forskriftene Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
oslofjord Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 (redigert) Inspecteur Salt: Jeg har sjekket at det på åstedet var vindstyreke på 2 m/s på det aktuelle tidspunkt. Jeg har dokumentasjon på at laserbåter kan ha fart på over 20 knop : the fastest i've ever gone was probobly about 20 knts (link) Inspecteur Salt snur seg tankefult : Jeg vet hvem den skyldige er Selv om dette kan være en fin øvelse før båtførerprøven er hjelpemidler tilatt: http://www.sjofartsdir.no/upload/36652/page.html LOVBRUDDET: Det var ikke organisert seiltrening . Derfor er det ikke unntak fra § 5 om minstelader. § 5 Minstealder Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten: a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t), eller Anne og Per på 14 år kan altså ikke føre Laserbåten…… fordi det er en båttype som kan oppnå 20knops fart. the fastest i've ever gone was probobly about 20 knts (link Altså ett klart regelbrudd selv om de selv på det aktuelle tispunkt seile sakte. Inspecteur Salt har naturligvis alltid rett som når han 9. mars i påskekrimmen konkluderte med at det i henhold til nye forskifter er aldergrense på jolleseiling. Ja nå har havna.com også sett på saken og jammen skal visst direktoratet rette opp blemma...: http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=424641&cat=4916 "– Det kan virke som om Sjøfartsdirektoratet har gjort en liten tabbe som kan få ganske pussige konsekvenser på den nye forskriften om krav til minstealder og båtførerbevis for fører av fritidsbåt. En forskrift som skal tre i kraft 1. mai 2009, forteller jurist Andreas Vik til Seilas." http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=424917&cat=5861 "Vi har hatt et møte om saken, og konklusjonen fra møte er at det aldri har vært intensjonen å gjøre endringer som skulle gjøre det vanskelig å drive med seilsport / seilundervisning. Derfor vil det bli gjort rettelser i forskriften før denne trer i kraft. " Baatplassen satte saken på dagsorden 9. mars men havna.com hadde vel første saken om teamet ti dager senere...(?)... Var det faktisk på baatplassen-tråden seilerne opdaget problemstillingen...?....ikke vet jeg...men baatplassen er i hertfall stedet dagsorden settes og hvor alle beslutningtagere og direktorat-byråkrater bør følge med ......om f.eks. hvordan forskifter kan tolkes ...... Til de som i tråden avfeide hele denne salte problemstillingen er det bare en ting å si::.....hva var det jeg sa ??... Redigert 25.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 (redigert) Jeg kan jo legge til at artikkelen er et resultat av debatten her på båtplassen.Andreas er min bror og etter jeg nevnte diskusjonen her for ham så sjekket han opp litt rundt dette og skrev inn til Seilas. Supert....det er altså bekreftet at det er på baatplassen dagsorden settes for den marine debatt i Norge ! Redigert 25.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.