Marulf Startet 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2009 Jeg har en gammel (1986) yamaha 8hk på slepejolla. Har fått et problem med lav effekt på denne dvs. motoren går fint på lave turtall, men når jeg drar på (i den grad en kan "dra på med 8hk) virker det som den har mistet litt av futten samtidig som den mister turtallet og stopper etter en liten stund. (omtrent som om den ikke får nok bensin). Noen som har tips til hva dette kan være? Kan dette forårsakes av dårlige plugger evt vann i bensin? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 (redigert) Første jeg ville gjort, er å kjøre forgasserrens (fåes på bensinstasjon) på den. Min 6 hk gikk ikke uten choke, men etter slik rens var den god som ny... Ellers kan du teste om det hjelper å pumpe på belgen når den misser turtallet, hjelper det, så er det tett filter, ikke åpnet lufting på tank, eller dårlig membran i bensinpumpe som er sannsynlige feil. Går den (ganske) bra med choke, anbefales forgasserrens før videre reperasjon. Går den ujevnt (nykkete), kan det være dårlige plugger eller pluggledninger. Feilsøk for dette er om den ikke endre gange ved å ta av en plugghette, da er plugg eller hette her gåen. Ved skifte av pluggledninger må din du også bytte coiler hvis jeg ikke husker feil (fordis disse er en enhet som er støpt sammen). Ravn garage er vel billigst her i landet, ellers er amerikanse boatpart.net billig. Disse har også tegninger av din motor (splittskisser) på nettet. dette er det enkle, start med det, før du gjør mer komplisrte ting Redigert 9.Mars.2009 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 (redigert) bensinsfilter og lufting på tanken er det første jeg ville sjekket. Prøv også med ny bensin. Redigert 9.Mars.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 9.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Har nå hatt oppe forgasseren og blåst den med luft. Ingen rust eller tegn til vann i flottørkammer. Bensinfilter er tømt, men det er så lite at jeg kan ikke se tilstand på dette. Har imidlertid blåst igjennom dette også (ikke trykkluft) Det tilsynelatende åpent og fint. Alt ser veldig bra ut der. Lufting på tanken har jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Synes symptomene tyder på skitt i bensintilførselen et eller annet sted, sjekk ledning og eventuell kran. Sprukket membran i bensinpumpen kan også føre til for lite tilførsel ved pådrag. Er gjerne et filter inne i pumpehuset også. Ikke gi opp! Yamaha er best! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
o.b.lix Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Var en ting jeg glemte - er det en gammel belg, bytt den. Ventilene inni belgen kan ofte lure deg på billige belger eller gamle belger. Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Første jeg ville gjort, er å kjøre forgasserrens (fåes på bensinstasjon) på den. Min 6 hk gikk ikke uten choke, men etter slik rens var den god som ny... Jeg har en yamaha 30 3-syl som heller ikke vil gå, er forgasserrens det jeg trenger altså? Har tatt av gasserne og blåst gjennom de, hjalp lite.. Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Eg pleier å slå på vår gamle 5 hestar, og banna litt. Det gjør som oftast susen. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Jeg har en yamaha 30 3-syl som heller ikke vil gå, er forgasserrens det jeg trenger altså? Har tatt av gasserne og blåst gjennom de, hjalp lite.. Er det gnist, min 40 hk 3-syl hadde problem med pluggledning....? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 På vår 6 hk suzuki så var det svella o-ringer på tilførselslange som gjorde at den døde ut ved pådrag.. Den var slik ved kjøp og hadde da gått 6 timer på 5 år så forrige eier ga den opp.. bytte slange,belg og tillkoblinger så gikk den som ei kule Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Marulf Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Er det O-ringen i selve koplingen du da viser til? Takker for tipset. Kan kanskje prøve med ny slange, pumpe og koplinger for å se om dette gjør susen. Hvor får jeg forresten kjøpt ny membran ti bensinpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Ja det er o-ringen i kuplingene som trøblet hos meg. det ble rett og slett for trangt for bensinen og komme igjennom. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
prin435 Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Fikk problemer min Yamaha 9,9 HK. Den gikk fusket periodisk. Etter hvert ble det værre og spesielt ved belasting. Vi oppdaget at det ble værre med lite bensin i tanken. Det var orginal Yamaha tank. Feilen lå i tanken. Det går et rør fra tankens gjennomførig på toppen og ned til bunnen. Røret har en "fot" nederst og er stivt. Feilen var at dette røret hadde svellet litt ved gjennomføringen, alså øverst. Røret er akurat passe langt, stivt og har en fot slik at det ikke datt ned. I overgangen mellom nevnte rør og tankgjennomføringen lakk det inn litt luft. Jo mindre bensin, jo mer luft. Stramment på en strips der, og alt ble bra. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Golito Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 (redigert) Er det gnist, min 40 hk 3-syl hadde problem med pluggledning....? gnist som bare det, "heller ikke vil gå uten choke" skulle jeg ha skrevet jeg har en lei uvane med det å glemme ord i setninger, og nå kan jeg ikke endre posten min... Redigert 12.Mars.2009 av Golito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Sjekk at forgasere er synkronisert både med gasspådrag og med blandingsskruen. Sjekk at det ikke er lekkasje på gnisten (se på motor i mørket for gnist på utsiden, eller ta av en og en plugghette og lytt om gangen endrer seg). Sjekk om den suger falsk luft, kan lettest sjekkes med startgass, spray dette på motoren mens den går (ikke inn i innsug, men utenpå motordeler), øker den turtallet, suger den falsk luft der. Er kompresjon bra? helst måles, men en viss indikasjon kan sees om pluggene har ulik farge/sotgrad. Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Jeg har en gammel (1986) yamaha 8hk på slepejolla. Har fått et problem med lav effekt på denne dvs. motoren går fint på lave turtall, men når jeg drar på (i den grad en kan "dra på med 8hk) virker det som den har mistet litt av futten samtidig som den mister turtallet og stopper etter en liten stund. (omtrent som om den ikke får nok bensin). Noen som har tips til hva dette kan være? Kan dette forårsakes av dårlige plugger evt vann i bensin? På den gamle mercuryen eg hadde var det akkuratt samme problemer som du nevner her.. Når eg byttet plugger var motoren så god som ny igjen! Eg pleier å slå på vår gamle 5 hestar, og banna litt. Det gjør som oftast susen. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.