Jump to content

Motorbåt / Seilbåt - Er det mange som skifter?

Fanafjord

Seilbåt i siget?  

308 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det hender at jeg drømmer om at jeg er ute og seiler. Har heldigvis ikke det marerittet så ofte :wink:

Gammal seiler jeg - vokste opp i Optimist og seilt masse siden - har også leid seilbåt noen somre med familien. Men aldri eid selv. Har overhode ingen planer om å bytte ut motorbåten vi har i dag. Men kanskje en liten seiler til ungene i tillegg - det kan være fint.

Nå har vi jo bare 130 svar så langt men det ser ut at det er en trend mot seilbåt. Ikke bare de som har skiftet, men også de som har planer om det.

Av tilsammen 49 motorbåteiere har svart 9 (nesten 20 %) at de har planer om å gå over til seilbåt - mens ingen har planer andre veien.

I redlighetens navn må vi jo påpeke at det er ikke en representativ spørreundersøkelse, siden folk som har skifteplaner er mer sannsynlig å lese denne tråden og svare på pollen enn andre. Men likevel, jeg har prøvd å holde pollen så nøytral som mulig så jeg tror at pollen kan tolkes dithen at seilbåter er i vinden.

Det som overasket meg mest var at seilbåteiere i absolutt antall er faktisk i stor flertall og at mange av de har blitt det nylig. 26 av 78 av seilbåteiere har blitt det de to siste årene. Det er en tredjedel av seilbåteiere som har svart!

Da har vi kommet opp i 206 stemmer og det er tid for en ny analyse:

Den største endringen som har skjedd er at motorbåteiere og seilere er dønn lik med 98 stemmer hver. Siden sist har also kommet en del motorbåteiere på banen og har svart. Dette er litt fin for nå blir sammenlikning enkel:

32 seilbåteiere (også rundt 32 %) har sagt at de har skiftet fra motorbåt til seil de siste to årene.

11 motorbåteiere (11 %) har skiftet fra seil de siste to årene.

Når det gjelder planer har ønske fra motorbåteeiere gått ned fra siste analyse til 14 motorbåtfolk (14 %) som vil over til seil. Mens det er bare en seiler som har planer til å skaffe seg motorbåt.

Konklusjon så langt er i tråd med hvordan det så ut i går:

Det ser ut at seilere er mer fornøyd med hva de har. En tredjedel av seilere har blitt dette i det siste og det mer enn ti ganger så mange motorbåteiere som ønsker seg seil enn omvendt. Tøfft. :smiley:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Er nok riktig at en seilbåt kan være ute i røffere vær enn en motorbåt. Men hvorfor i all verden skal jeg være ute i åpen sjø i møkka vær?????????

Det er jo det som er gøy, riktig kjempe mot elementene eller med elementene om du vil. Skikkelig stas med en kuling eller to.

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Er det ikke litt perverst å bli drevet rundt på havet etter vær og vind sitt forgodtbefinnende?
Det er jo det som er gøy, riktig kjempe mot elementene eller med elementene om du vil. Skikkelig stas med en kuling eller to.

Vær sin lyst, og uansett om du har seil eller motor kommer det raskt til et punkt hvor det ikke er særlig smart å kjempe mot elementene. Du må jobbe med været, ikke mot det.

For min egen del: det eneste jeg kan tenke meg uten mast og seil er en robåt. :wink: På den annen side er det mange slags seilbåter å velge mellom. Jeg er veldig tvil om neste båt blir en større båt jeg kan bruke til charter, eller båt med dekksalong eller doghouse som er passe stor for eget bruk.

Noen spesiell grunn for det?

Ja, det er flere.

Hvis man er ute i surt vær, regn osv så er man avhengig av å ha cockpittelt/kalesje på båten ellers står man bak å fryser å blir våt. Andre ting som spiller inn er utsikten fra båten når man sitter inne. Alt for mange seilbåter har dette kjellerpreget uten vinduer å utsikt. Farten spiller også en rolle, jeg ønsker å ha litt lenger rekkevidde i helgene der jeg er ute på tur, med en seilbåt blir denne rekkevidden automatisk begrenset.

Er veldig glad i å seile og har drevet med seiling i mange år, men har valgt å begrense det til regattaseiling, ettersom jeg føler jeg får bedre ferie av å bruke motorbåt.

Med vennlig hilsen

PIP

Morsomt å lese her :smiley: Har bare hatt motorbåter, og stortrives med det.Ikke tenkt å bytte til seilbåt :cool: . Men jeg har den største

respekt for de som behersker seilekunsten. Virkelig flott å se på seilbåten i sitt rette element. Men jeg har notert

at det er utrolig mange seilbåts eiere som går for motor....uansett vær og vind :confused:

Uansett så er det vel en felles nevner for båtfolket, og det må vel være forkjærligheten til sjøen,naturen og det

utrolig solsiale samholdet vi båtfolk har :flag:

Guest Avmønstret#
Litt usikker på om jeg bør spøke med dette, men jeg tar en sjanse:

Motorbåt vs seilbåt..... :smiley:

(sikkert vist i en eller annen tråd før....men jeg ble SÅÅÅÅÅ fristet)

Etter hva jeg leste av kommentarer på Youtube så skjedde det en feil med styringa på båten.

Ser du guttungen på fordekket som ser forskrekket opp? Alle i seilbåten omkom.

Jeg syns ikke det klippet er morsomt, jeg syns det er helt jævlig.

Uten å ta parti for det ene eller andre så mener nå jeg at vi har nytte av hverandres erfaringer, på alle områder.Her på fjorden kan det godt hende at når vi møtes så syr vi båtene sammen (enten dem har pinne eller ikke) og går ombord til hverandre og drikker kaffe og spiser litt ilag. Fantastisk tradisjon , spesielt en sommernatt med midnattsol og nykokt småsei, da spiller det ingen rolle om du ror/seiler eller går for motor. :flag::flag_sw::flag_da:

Jeg er en innbitt motorbåtmann, dette fordi jeg finner mer komfort i disse med tanke på salong over vann, behagelig flybridge etc. Jeg kjører båt hele året i jobb så derfor blir båten brukt mest som en hytte med god plass.

MEN.. så til poenget - det er vel liten tvil om hva som egner seg best når det kommer til ordentlig uvær, har vært med en kompis med seilebåt (Sweden yacht 41, er det noe som heter det?) mange turer til blant annet Skagen om høsten, og vi har avgått fra Danmark i et vær som jeg aldri ville lagt ut i med noen motorbåt. Hadde for noen år siden en forholdsvis stor motorbåt (fairline 50), og på vei fra Læsø og over i et j*% møkkavær passerte vi moroklumpen i seilbåten, vi hadde ikke ET helt vinglass i hele båten når vi kom fram, men ved passering satt han med kona i cockpiten og skålte til oss med en irish :-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Konklusjon

Nå blir det få stemmer som kommer til i pollen. Da få vi oppsummere:

Antall stemmer ligger på 277 og det er 7 flere motorbåtfolk enn seilbåtfolk som har stemmt. (136 - 129). Veldig jevnt also. Trendene som vi såg ved 200 stemmer er her fortsatt om enn litte gran svekka.

Det er mange flere motorbåtfolk som har planer om å skifte til seil enn motsatt vei. (18 til 3). Når vi ser hvem som har skiftet de siste to årene så er det mer enn dobbelt så mange som har skiftet fra motor til seil enn omvendt. (18 mot 36). Litt mer enn en fjerdedel av seilere som har stemmt har gått fra motorbåt i det siste. Mens rundt 13 prosent av motorbåtfolk ønsker å gå over til seil om ikke så lenge.

Jeg tror vi kan konkludere med at det ser ut at det er en trend mot seilbåter. Det rimer også med at seilmagasinet skriver at seilbåter holdt seg noelunde stabil i pris mens motorbåter har sunket tydelig mer.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...