Jump to content

Luft i dieselen..

Birchwood 320

Recommended Posts

Hvilket tetningsmiddel bruker eg om eg skal bygge om dieselreturen på min motor.. Før satt der en V8 bensin og returen på denne gjekk rett ned i tanken og ikke under drivstoff nivået.. Med det resultat at der kommer falsk luft i dieselen..

Trenger altså et rør ned i tanken og trenger vel et stoff rundt røret for å tette rundt røret..

Bilde

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[glow=red,2,300]Klippet fra et innlegg i den "andre båtplassen"

[/glow]

Spesielt på båter med tanken litt under motornivået. Det kom luft i systemet. Først da de la returen på diesel ned i tanken (eget rør)ble det "liv i leiren". Røret måtte slutte under dieselnivå. Teorien den gang var at returen rant sakte ut etter motoren var stoppet og ble etterfylt med luft fra tanken og dermed kom det luft i dieselpumpen eller filtrene

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

På min motor har jeg to returer på dieselen, en fra dysene og en fra finfiltrene (ventil på 0.75 kg). Disse har jeg koblet sammen før de går innigjen på den ene tanken. Tankene er utlignet og ligger under pumpenivå. Dette har fungert ok i all sin tid...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Det kan naturligvis komme litt an på typen motor. De USA-motorene jeg kjenner spesifiserer dieselretur over dieselnivået eller enten/eller (m.a.o. det spiller ingen rolle). Det skal sitte en trykkreguleringsventil i dieselpumpen som sørger for at leveringstrykket inne i pumpen er "konstant". Denne ventilen har også den funksjonen at det ikke kan komme luft inn bakveien. Er denne ventilen defekt, vil heller ikke pumpen får det rette dieseltrykket, og motoren vil heller ikke gå slik den skal. Hulda kjøerer "over væskenivå"-varianten.

De USA-motorene jeg kjenner spesifiserer dieselretur over dieselnivået eller enten/eller (m.a.o. det spiller ingen rolle). Det skal sitte en trykkreguleringsventil i dieselpumpen som sørger for at leveringstrykket inne i pumpen er "konstant". Denne ventilen har også den funksjonen at det ikke kan komme luft inn bakveien. Er denne ventilen defekt, vil heller ikke pumpen får det rette dieseltrykket, og motoren vil heller ikke gå slik den skal.

Ok.. Den ventilen du snakker om er ny.. Den har eg skiftet sjøl.. Da skal ikke dette være et problem..

Takk for svar..

Nytt spørsmål.. Eg tok ut injektorpumpen for å få denne sjekket.. Eg satt og funderte på hvordan den virker.. Eg dreide på akselen og diesel spruten stod ut.. En kjempestråle..

Men den spruten kom ut der dieselen skal inn.. uannsett vilken vei eg snudde på akselen.. Er dette normalt da???? Ingen diesel kom der den skulle.. Vet jo at eg ikke kan se om den er defekt på denne måten men bare lurer..

Om dette skulle være tilfelle at dieselen slår tilbake så er vel dette svaret på mine problemer..

Noen som har prøvd dette???

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Wellcraft, det er den ventilen jeg snakker om. Den sitter inne i høytrykkspumpen og skal sørge for at dieselen får høyt nok tilløpstrykk. Spruter dieselen ut av innløpet uten motstand fra dysene, virker det som at det ikke er noen funksjon fra en slik ventil tilstede.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...