Jump to content

Båt-påske 2009

JanB

Recommended Posts

Vinterferien er over og det er i ferd med å bli vår (trass i enkelte snøfiller som framleis flaksar gjennom lufta). Etter kvart startar også båtsesongen igjen, også for dei av oss som har vore fortøydd under presenning i vinter.

Om fire veker er det påske. Kva er planane? Kor går turen? Har du idéar og erfaringar som andre kan ha nytte av? :flag:

bilde010.jpg

Her er eit glimt frå vår påsketur i fjor: På veg sørover Lukksundet.

Redigert av janb (see edit history)

Må nok igjen innse at påsken fortsatt blir definert som vintertid i familien, ergo... påskefjellet kaller igjen. Har prøvd å ympte frempå om å gå til Norheimsund og samtidig ta med bilen og kunne være en del på Kvamskogen, men kanskje neste år... Noen som har prøvd dette der inne?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Er i full gang med å planlegge årets påsketur (som blir uka før påsken, må jobbe på rød-dagene).

Turen går ut Oslo fjorden til Son, Bolerne, (Horten, Tønsberg). Hvis været blir bra går vi over til Strømstad og deretter Koster. :flag_sw:

Tidligere har vi opplevd albsolutt alle værtyper i påsken. I fjor lå vi værfaste på Boerne i 24 m/sek vind og snøstorm. Det var faktisk en kjempefin tur. Både voksne, barn og skipshund storkoste seg.

I år satser vi på sol og havblikk... :flag:

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

I fjor lå vi værfaste på Boerne i 24 m/sek vind og snøstorm.

Dette må ha vært langfredag/påskeaften. Selv gikk jeg fra Nøtterøy til Horten på påskeaften og var iskald når turen var over.

I år satser jeg på seilas fra Drøbaksundet på Skjærtorsdag, og påfølgende dager blir nok tilbragt i området Bolærne - Koster.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg skal på langtur. Langt for meg i allefall.

Skal seile min nye 30 år gamle seilbåt fra Oslofjorden til Bergen og gleder meg som en unge. :yesnod:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Kaster loss torsdag ettermiddag, før palmesøndag. Første stopp blir Engelsviken. Håper Scombrus er på plass. Tar gjerne i mot besøk. Fredag går turen videre til Strømstad. Fruen kommer etter da hun jobber noen ekstra dager.

I Strømstad blir det påskefeiring med båtvenner. Dette er tradisjon blitt. Trawlerklubbens medlemmer vil også samles her nede. :cheers: Vi ser frram til noen dager med båtkos og forhåpentlig vis flott påskevær. :cool:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Håper på å ta Sauda til neste år. Høre bare gode ting om påsken der inne.

Dette året håper jeg (egentlig) at vi kjøper oss båt på østlandet og får tatt turen hjem til Tananger med den. Hvis ikke ligger vi vel og dupper i Ryfylket. Kan ikke si hvor siden Seilaren ALTID finner oss. Så denne gangen skal vi gjemme oss bort. :lol:

Har prøvd å ympte frempå om å gå til Norheimsund og samtidig ta med bilen og kunne være en del på Kvamskogen, men kanskje neste år... Noen som har prøvd dette der inne?

Å jo da, Norheimsund har blitt vår faste påsketradisjon. Ski, fjell og båtliv i kombinasjon. Det tek 10 min. med bil eller buss frå hamna til eit av Vestlandets flottaste skiterreng (både for bortover- og nedoverski).

Rapport frå tidlegare påske i Norheimsund

Oppdaterte rapportar frå 2006 og 2008

Det kan kanskje høres rart ut. Men det går faktisk an å gå på ski på høyfjellet og kose seg med naturopplevelsene mens man om kvelden leser litt på Båtplassen.

Jeg har i mange år hatt lange skiturer på høyfjeløet i påsken og lest/skrevet litt på BP etter at badstu og middag er unnagjort.

I vår familie er det tradisjon å være på høyfjellet i påsken og nyte snøviddene.

Jeg har aldri følt savnet av sjøen når jeg tilbakelegger kilometer etter kilometer i silkeføre. Det er etter mitt skjønn viktig å være i god fysisk form når man legger ut på sjøseilasene.

Heldigvis er vi forskjellige.

Jeg seiler gjerne litt i slutten av april og i mai. Men 8 ukers seilasen starter medio juni og varer til medio august.

Det skal bli spennende å se på innleggene i denne tråden i påsken. Håper at det blir mange bilder fra mange steder i landet.

Som sagt i en annen tråd ang påsken , så er det Strømstad / Koster som vanlig .Med mange BP venner , men iår blir det jo litt spesielt da med ny båt .Så om alt er i vater med folk å båt ,så går vi nedover fredag og blir i Strømstad noen dager regner jeg med.Må vel ta ferga t/r Strømstad -Sandefjord er jeg redd , men lønner seg jo med en slik tur før påsken er i gang for fult .Er noen kroner spart med en fergetur , men ikke kjempegøy da .Men blir vi flere så er det mat å drikke å shopping ombord , blir lissom litt mere ok med flere i sammen på en slik tur .Men Koster iår kan jo by på problemer når vi snakker plass , er jo så mange som sier dem skal dit iår så .Kan jo fort bli trangt der ute , men det finner vi jo ut når vi dukker opp .Eller tar en tlf ut til dem som er der alt , å hører hvordan det ser ut . Men vi gleder oss nå ja .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

.Må vel ta ferga t/r Strømstad -Sandefjord er jeg redd , men lønner seg jo med en slik tur før påsken er i gang for fult .Er noen kroner spart med en fergetur , men ikke kjempegøy da .Men blir vi flere så er det mat å drikke å shopping ombord , blir lissom litt mere ok med flere i sammen på en slik tur .

Tine IV

Jeg skal ta ferga Strømstad /Sandefjord T/R tirsdag 07.04 kl 1300. For å hente fruen.

Men da er vel dere allerede ferdig med turen?

PS.

Er desverre blitt nye Tax free regler inn til Sverige. Eller om det er avtale med Norsk tollvesen og Color line.

Max 2 brett øl P.P. inn til Sverige. Ikke 8 som før. Er nesten like greit å handle på Systemet, fergebiletten tatt i betrakning.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...