Jump to content

Båt-påske 2009

JanB

Recommended Posts

Det er imponerende etapper du opererer med Roald!

Jeg starter båtferien i morgen kveld, med avreise sørover retning ytre Oslofjord på torsdag morgen. Har behov for vannfylling og etterhvert også diesel. Er det vann å få i Horten på den marinaen nærmest Karljohansvern?

Redigert av Framtia (see edit history)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har vært på Bakkasund Austevoll siden fredag. Flyttet oss til Bekkavik igår og ligger der nå. Ligger nå 10 båter her. Dagen begynte bra, men nå er det gått over til øs pøs. Men det er jo nesten en uke igjen av påsken, så vi lever i håpet. :yesnod:

Hvordan er forholdene i Bekkjarvik i dag ? Tenkte oss nedover torsdag formiddag :sailing: - så kanskje vi sees. :drink:

Du får holde av to plasser hvis det begynner å bli trangt :wink:

BONITA I

Sjøtummel, den dagen du tok det bildet var været slik jeg aldri kan huske det har vært på denne årstid!

Helt fantastisk.

Nå ligger vi i Kristiansand. Har i dag stått opp til tåkehav. Vi ligger på flytebrygga nærmest festningen. Hvor mange meter er det over? 40 meter, mer/mindre ? Jeg har ikke mulighet til å skimte borgen overhode, ei heller de lyskasterstagene som står i vannet før borgen.

DA er det tett da.....

Noen som er lokalkjent i Kristiansand her? Midt i innseilinga så er der angitt ei grunne på 1,6 meter og ellers jevnt grunt jevnt over. Er denne grunna fortsatt her, eller er denne tatt bort?

Jeg spurte nemlig en lokal her, som ikke kunne minnes om noen hadde gått på denne og med såpass liten avstand som her ville jeg jo nesten tro en og annen går på innimellom ?

Det fylles godt opp her ute i Kostersundet. Båter kommer sigende inn i sundet og det gjøres plass. Seilbåtene ligger i den ene enden samlet. Vi motorbåter ligger utenpå hverandre. Vi har Oslobåten Charente utenfor oss. Hyggelige folk vi kjenner fra Dragsund. Kveldene er utrolig sosiale. Dagene går med til avkobling og små turer rundt her på Nord-Koster. Lite stress og mas. Båt og motor fungerer utmerket. Men så har vi hatt hele b\vinteren til å klargjøre også.

Vi tusler hjem på fredag. I dag regner det, men det er bare forbigående. Solen er like rundt hjørnet.

stroemstad_1.jpg

Øybåtene klargjør for sesongstart her i Strømstad.

koster_3.jpg

Utsikt over gjestehavna i Kostersundet.

koster_2.jpg

Flere båter er ankommet etter at bilde er tatt.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei.

For interesserte så kan jeg opplyse at vannet ble skrudd på i gjestehavna på Bolerne i forigårs. Strømmen er også på. Betjeningen har akkurat låst opp servicebygget med toaletter og dusjer.

Det er fremdeles god plass i havna, men det fylles stadig opp her ute.

08042009023.jpg

Nå er det flere giga-svære båter som holder på å legge til.

08042009022.jpg

Det har vært veldig skiftene vær siste dagene. I natt og formiddag var det som om det ble tømt bøttevis av vann over båten. Nå har det stilnet av, men tåka kommer sivende mot oss igjen.

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Og vi ligger fortsatt mutters alene her i ny-hellesund å koser oss.. sola var frempå i dag, og tåka forsvant.. så det var bare deilig her vi satt i sola.

Gått turer rundt på øya har vi gjort også. Har vært en 3-4 båter som har passert igjennom sundet her, men ingen som har lagt til her hos oss..

Syns å huske at noen kommenterte at "halve søgne" dro ut hit i påska, hehe.. men de kommer vel :-D

Godt å ha godt med plass også da. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Lesert at det er mange BP-båter i Kostersundet; her på Ekenäs er det tilsynelatende bare jeg som har BP-tilknytning.

img_1488.jpg

Stemningsbilde fra tidligere i dag, da vi skulle gå til butikken.

Det er lavt vann, og llitt klatring for å komme opp på og ned fra brygga.

Nå er det blitt solskinn, og det er like mange båter - noen har gått, og noen andre har kommet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

To netter i båten så langt. Ikke ideelt vær her på Vestlandet heller, men med gode varmeapparater er det jo lite å klage på. Gikk fra Kleppe på Sotra til Halgjem i går, faktisk flere ferger enn fritidsbåter å se (den ene ferjen så ut til å ha livbåtøvelse eller noe slikt, lå og drev i Bjørnefjorden). På turen fra Halgjem og hjem i dag var det også påfallende få fritidsbåter i bevegelse. I Vågen i Bergen var det god plass, det håper jeg varer et stykke ut i neste uke. Det blir ikke mye båtpåske av slikt, men jeg har da sikret meg en jobbtur i neste uke som innebærer en overnatting i båten.

Blir været bedre her bidrar vi kanskje til overfylt havn i Bakkasund mot slutten av uken!

Laholm

Det er veldig god plass i gjestehavna i Son. Det ligger stort sett seilere her nå. Her er det strøm, servicebygget er åpent, men vannet er ikke skrudd på enda. Iflg havnesjefen så er vannstanden 1 meter høyere enn normalt, i havna er det rimelig mye strøm fra elva.

09042009036.jpg

På vei fra Bolerne til Son tittet sola frem.

"Sommer... alltid!!!..."

Påsken startet på tirsda med første stopp i Moss som en test strekning.

Deretter bar det til strømstad et par netter og deretter til Koster. I Strømstad blei vi tatt i mot av Svenning som så vimpelen vår :sailing: takk for hjelpen.

Og i skrivende stund ligger vi på bolærne.

Ha en fortsatt god påske alle sammen.

Hilsen Morten og Tove

www.ribtjenester.no

Vi så altså ikke en eneste BP-vimpel på Koster, ut over vår egen...

(Ikke i sundet heller, dit vi kom på fot-tur langfredag. Men vi hadde ikke med kikkert, så om det hadde gjemt seg en eller flere vimpler på Nord-Koster-sida, kunne vi ikke se)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...