Bjerknez Startet 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2009 (redigert) Jeg sitter og drømmer litt om sommeren og båten som jeg har bestillt (Askeladden 535 m/115HK optimax). Men samtidig så tenker jeg på båten jeg hadde i mine yngre dager. Nemmelig en GH10 med 80-mod. 9,9HK. Yamaha som da var 10 år gammel. Denne motoren ristet og bråket til de grader og spøy ut eksos. MEN! Motoren gikk og gikk de 6 årene jeg eide den. Faktisk uten et eneste problem. Jeg hoppet i bølger og kjørte rundt (på min fars regning så klart) ustanselig hver helg. Fredag-lørdag-søndag, samt litt midt i uken når sjansen bød seg. Motoren startet og gikk bestandig! Det samme gjorde en gammel bil jeg hadde (Toyota 1983 modell) Men ved kjøp av en splitter ny bil litt senere (Golf 2002 mod.) gikk det ikke lang tid før jeg måtte på verkstedet. Det samme gjaldt den splitter nye bilen etter denne (VW Polo) ikke alvorlige feil, men litt ujevn tomgang og varsellamper for motor som blinket. Er båtmotorer mer driftsikkre en bilmotorer? Får man motorhavari med en bil, så ruller man inn på siden og ringer naf eller lignende, men midt på sjøen kan jo konsekvensene bli helt annerledes. Si jeg er på vei fra Hvaler i Fredrikstad til Tønsberg. (noe som skulle være en grei skur for en båt i den størrelsen i fint vær) Hva skjer hvis jeg skulle få motorhavari midt utpå fjorden i en såpass liten båt og det begynner å blåse opp? Har jo lest om noen som har hatt litt småproblemer med nye motorer, uanset merke (ja faktisk Yamaha også) NAF bilen lemper bilen din opp på planet og kjører dne til nærmeste verksted hvor man får leiebil til feilen er utbedret, men hva hvis slikt skjer med en båtmotor? Noen som har innvendinger rundt dette og som vil dele med meg? Redigert 10.Mars.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Jeg vet ikke hvordan det er med helt nye motorer, men når man tenker på et langt båtliv er det skjelden man ser eller hører om folk som ikke tar seg frem for egen maskin. Problemet er neppe stort. Denne sesongen er det 50 år siden min første båtsesong i egen båt, så noen stopp har det blitt fra tid til annen. Med den båten jeg nå har, har jeg klart meg selv, takket være to maskiner ombord, bare den ene har hatt problemer av gangen, men ved et par anledninger tidligere har jeg altid fått hjelp omgående av båter i nærheten, og en gang kalte jeg opp redningsskøyta. Man parkerer jo ikke en båt ved motorstopp, som du sier, men man får altids slep til havn om problemer skulle oppstå. Husk, alle har plikt til å hjelpe andre på sjøen, og i de nærliggende områder fra der du holder til er det skjelden du er alene på havet. Ellers tror jeg vel at de fleste nye motorer i dag er stabile og driftsikre, selv om jeg ikke har erfaring med commonrail, elektronisk tenning og andre moderne innretninger. Jeg har hatt noen nye påhengere opp gjennom tiden, men den eneste jeg har hatt problemer med er en 8HK Tohatsu 4T, som var ferdig med sin andre sesong i fjor. På slutten av sesongen var den innkjørt, så jeg ga full gass, men det skjedde lite. Motoren gikk uten en ulyd, men jeg syns det dro dårlig. Jolla planet ikke med to mann ombord. Etter litt fomling rundt under dekslet kom jeg til å stenge halvparten av luftinntaket, og da ble det fart i den. Plante som ett skudd, og gikk veldig bra. Det er vel et forgasserproblem vi får forhandlern til å løse til våren? Lykke til med den nye båten. Ikke henfall i tunge tanker. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
ivar Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Er jo etterhvert mye sensorer og stash også på båtmotorer. Så de vil jo kunne melde fra om ting som plager de på en helt annen måte enn tidligere tiders motorer. F.eks på min Yamaha F115 er det et display der det blinker en feilkode hvis noe skjer, slik at man kan få sjekket dette ut. Har hatt noen blink der, men aldri opplevd at motoren har stoppet pga slikt. Uansett, noe av det viktigste for å ha et problemfritt liv med påhenger idag er å fore den med ren bensin, uten vann og grums. Dagens motorer med innsprøytning er straks mer kresne på maten enn de gode gamle forgasser-totakterne. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
shaukaas Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Litt OT, men: Skaff deg en VHF - så har du ihvertfall mulighet til å få tak i slepehjelp fra en båt i nærheten... Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Takker for svar folken! Er det forresten noen her som vet hvor lang garanti det er på en Mercury Optimax (fabrikkny)? (Glemte hvist å spørre om dette... men regner vel med at dette er minst 1 år....)? Hvis man skulle få problemer med motoren innen garantitiden... er forhandlerene flinke til å fikse dette kostnadsfritt? Slik det er med bil? Skjønner jo at dette kommer ann på hvor seriøs forhandleren er... men kan man i grove trekk sammenligne servicen med bilverksteder? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
rifi Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Synes det er en betingelse at en må kunne stole på en båtmotor!!! Fikk selv motorhavari med en ny Optimax 115 i april i fjor. Hadde gått ca 15-20 timer da den uten forvarsel stoppet midtfjords. Ikke noe hyggelig opplevelse selv om det ordnet seg med slep til land. Båten ble hentet av forhandler og etter ca 3 uker ga de opp og reparere og satte på en ny motor... (travle tider og ikke tid til feilsøk vil jeg tro). Dette gjorde jo sitt til at jeg ikke stoler blindt på motoren og har etter dette meldt meg inn i kystrpatruljen og har nummeret til redningsskøyta lagret på mobilen.... Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Hvis man frykter at ting kan skje er det bare en fornuftig ting å gjøre KISS - meld deg inn i Rednings selskapet Etter at du får klistremerket Deres på båten , skjer det deg nemlig aldri mere noe farlig, du er nå beskyttet av de store ånder høyt der oppe ! PS - ( kiss -keep it simple stupid) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Er det forresten noen her som vet hvor lang garanti det er på en Mercury Optimax (fabrikkny)?(Glemte hvist å spørre om dette... men regner vel med at dette er minst 1 år....)? ... er forhandlerene flinke til å fikse dette kostnadsfritt? Garantien er 3 år fra kjøpsdato. Som du selv antyder kan det nok være stor forskjell på forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Etter kjøpslova har du fem års reklamasjonsrett på motoren. Det nye forbrukardirektivet til EU kan redusera dette tidsrommet dersom ikkje Noreg protesterer og protesten går heim. Ask Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Nemmelig en GH10 med 80-mod. 9,9HK. Yamaha som da var 10 år gammel.Denne motoren ristet og bråket til de grader og spøy ut eksos. MEN! Motoren gikk og gikk de 6 årene jeg eide den. Faktisk uten et eneste problem. Og mest sannsynlig går den ennå... -men så er det en Yamaha også, da Ser du sammenligner VAG og Toyota... Jeg har hatt endel VAG biler og kjenner godt til alle små og store feil som dukker opp samt Møllers kjente kundeservice... Men vi kjøper bilene likevell for det de tiltaler oss mer og oppleves mer eksklusive og spennende enn japanske "sjelløse" biler. På påhenhgser er det min erfaring at spes. Yamaha og andre japanske = Toyota. Traust og god, og funker alltid Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Akoya Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Garantien er 3 år fra kjøpsdato. Som du selv antyder kan det nok være stor forskjell på forhandlere. Reklamasjon i norge er 5 år nå. Dette kan bli 2 år (EU regel). Garanti er noe som blir lovet mer en reklamasjon F.eks. +1 år 5+1=6 år Dette skal den du har kjøpt tingen (motor) noe som det er meningen skal vare mer en 1 år F.eks mobil telefon reparere (Forhandler) Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 kjöp en 4 hk utombordare som ligger stuvad ombord........så tar du deg hjem uten att behöve kalla på hjelp Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Nils1 Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 meld deg inn i Rednings selskapet------------ du er nå beskyttet av de store ånder høyt der oppe ! Kan bare underskrive dette. Har benyttet det selv - strålende service og oppfølging - må da være verdens beste investering om man har båt :-)) Og gir trygghet :-)) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Reklamasjon i norge er 5 år nå. Dette kan bli 2 år (EU regel). Garanti er noe som blir lovet mer en reklamasjon F.eks. +1 år 5+1=6 år Mercury ga 3 års fabrikkgaranti da jeg kjøpte min Optimax i 2004. Det var vel garanti `Bjerknez`mente. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) For å få ryddet litt opp i begrepene som garanti, reklamasjon, Kjøpslov og Forbrukerkjøpslov, rettigheter osv. så vil jeg anbefale en titt her; http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16 Redigert 10.Mars.2009 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jada Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 På alle gjenstander kjøpt i Norge, er det ifølge forbrukerkjøpsloven, en reklamasjonsfrist på 5 år dersom gjenstanden er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Enten det er en videospiller, TV, bil eller båt. Og mobiltelefon også. Jeg fikk god bruk for denne reklamasjonsretten i fem år da jeg forrige gang kjøpte ny bil med to års garanti. Fikk flere gratis reparasjoner i de påfølgende 3 år etter at garantien hadde gått ut. I reklamasjonstiden utover garantitiden, er det slik at selger/produsent må kunne godtgjøre at du som forbruker av gjenstanden, har brukt den i strid med bruksanvisning e.l. og ødelagt den på den måten. Og hva er vesentlig lenger enn 2 år. Jo, kanskje 3 år. 50% er jo ganske vesentlig mye lenger. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Jeg ser det er enormt mye klager og sutringer over de nyere Volvo motorene. mulig disse motorene har en dårliger og for komplisert konstruksjon enn andre.. Mitt svar til spørsmålet er. Om du kjøper en motor av annerkjendt merke, instalerer den i en båt den er beregnet for, bruker den i hennhold til instrukser i boka, gir den den servicen den skal ha i følge instruksjonsboka, vil en moderne motor vare omtrendt evig, i lystbåtsammenheng! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 11.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2009 Det er vel mest sutring og klager fra de som ikke har egen erfaring med disse motorene. Vi er på vår 3. båt med D motorer. Har ikke mye å klage over vi. En liten oljelekkasje på vannpumpa i år (tre dråper) som fikses på garanti. Forrige båten var det en høst ene motoren trengte ny datahjerne - ble fikset på garanti. Også var det en liten oljelekkasje fra bunnpanna - ble fikset på garanti. Ingen av disse sakene har påvirket vår båtglede. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.