Jump to content

Idiot trenger kalesjehjelp - Nidelv 24

zooper

Recommended Posts

Hei,

kalesjen min kollapset pga snø (fikk båten opp rett før snøværet kom og rakk ikke sette opp pressenning - lot det ture å gå, og nå betaler jeg prisen.

Kalesjen er relativt ny, men har nå fått noen flærrer flere steder og trenger å lappes eller skiftes ut fullstendig. Kalesjen har innsydd to ekstra vinduer med rullgardin, og er således ikke helt standard, men jeg ønsker å beholde denne løsningen.

I tillegg har to av stengene knekt.

Noen tips om hvem som kan reparere kalesjen (antatt kost) og hvem som kan reparere stengene (antatt kost)?

Alternativt, hvor jeg kan få tak i ny eller brukt kalesje samt stenger (antatt kost)?

Holder til i Oslo, men båten ligger i Son.

Båten er en 24' nidelv 24 snekke med u-sofa bak.

Jeg setter båten på vannet tidlig, så dette haster litt.

Takker for alle tips.

Ikke fortvil.

Hvis "flærrene" ikke er altfor grusomme, kan de enkelt repareres med en hjemmesymaskin. Men da bør du forsøke å få tak i tilsvarende stoff som forsterkning, legge lapper over.

Aluminiumsstenger skaffer de flere steder i båtforretninger eller jernvare.

Hvis du skal bøye selv, og ikke har verktøy til det, kan du gjøre som meg. Jeg fylte røret med sand, stappet godt og teipet gaffa i endene.

Dermed kan du bøye rundt bildekk, felger eller lignende. Da får du gode bøyer uten at de klemmer sammen eller får knekk.

Hjemmesying av kalesje

Kalesjemakeren som jeg skrev om når det gjelder puter fikser dette også, til en betydelig lavere pris enn for eksempel Jens Sagen as.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...