Jump to content

Regattaer (seil): Deltakeravgiften økes med tusen prosent?


NOR_Gandsfjord

Norges Seilforening ønsker å innføre dyr forsikring (lisens)  

97 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Min første reaksjon på dette var helt klart negativ, men etter å ha lest litt mer om temaet er jeg litt usikker.

En ting er hvertfall sikkert, og det er at prisen er alt for høy.

 

Forsikringspremie må henge sammen med risiko, så dette henger ikke på greip.

 

Å seile "løkkergatta" er sikkert mulig, men slår ikke det beina under seilforeningene?

Mener det er viktig å bevare (og slå ring om) det miljøet som finnes i de lokale seilforeningene - NSF eller ikke.

Link to post

Enig i at det aller greieste er å arrangere regatter i regi av seilforbund -> seilforening. Har noe med regelverk, apellmuligheter og organisering å gjøre.

 

Men når griskheten går over alle grenser må man kanskje begynne å tenke annerledes?

 

LYS administreres av en annen organisasjon - NORLYS - og de tar seg godt betalt for sine tjenester uten at det går via seilforbundet.

 

Ser til min store undring at fem stk har stemt for lisens i pollen til Fanafjord. Er det noen som kan komme med ett fornuftig argument for dette?

 

99% har den forsikringen de trenger: gjennom jobb, reiseforsikring og båtens kasko. Den ene prosenten som har et forsikringsbehov kan vel da snakke med et forsikringsselskap, og ikke påtvinge denne unødvendige forsikringen på de 99% andre?

 

..men, det er vel bare TROLL som har svart ja....og jeg biter på :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Er du sikker på det? Jeg er ikke særlig god på å lese "liten skrift", men det kan jo tenkes at mange forsikringer ikke gjelder i slike tilfelle?

 

Den viktigste forsikring har alle som lever i Norge: Når uhellet er ute å få fritt lege/sykehushjelp. Kasko på båt dekker vanligvis seilbåtregatta. (Jeg har lest liten skrift på If, Gjensidige og Norske Sjø i det siste :cool: ) Så som jeg forstår lisensen er dette en slags "superforsikring" som kan være nyttig for noen men bør jo i allerhøyeste grad en frivillig sak.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Da må man spørre seg selv om hva man trenger forsikringer for da.

Om man er i slalåmbakken og brekker beinet - har man da et kjempeproblem? Ingen har vel 'slalåmforsikring'.

Skulle det skje noe mer alvorlig så er vel dette noe de fleste har tenkt på:

Banken krever gjeldsforsikring (eller tilsvarende livsforsikring). Ingen forskjell om man seiler eller ikke?

Ulykkseforsikring har noen, mens andre velger å bruke disse pengene på andre ting. Det er et fritt valg.

Pensjonsforikring har de fleste? Og alle har folketrygden.

 

Dessuten - om man får 150 - 500 000 fra 'seilforsikringen' så løser ikke dette noen problemer om noe virkelig alvorlig skjer.

 

Har forsåvidt hatt et par skader under regattaseiling; ribbeinsbrudd to ganger, og en spjæret finger. Ingen av disse skadene løser seg på noen annen måte om det skulle være et forsikringsselskap inne i bildet?

S/Y Surprise

Link to post
Enig i at det aller greieste er å arrangere regatter i regi av seilforbund -> seilforening.

 

Ser til min store undring at fem stk har stemt for lisens i pollen til Fanafjord. Er det noen som kan komme med ett fornuftig argument for dette?

 

Kanskje noen av oss motorbåtfolk har stemt for? Seilere har jo så lave dieselkostnader...

 

Spøk til side.

Når det gjelder regatta arr. osv. Er det ikke opp til enhvær seilforening, om de vil være medlem i NSF eller ikke?

Link to post
Kanskje noen av oss motorbåtfolk har stemt for? Seilere har jo så lave dieselkostnader...

 

Spøk til side.

Når det gjelder regatta arr. osv. Er det ikke opp til enhvær seilforening, om de vil være medlem i NSF eller ikke?

Tror ikke en kan definere seg som seilforening uten ----på linje med andre idrettslag som driver nasjonale idretter.

Link to post

Nå er jeg muligens treg, men styret i NSF foreslår her at man skal ha en lisens som er på 500,- pr person pr år? Slik at de som ikke har fast mannskap men slenger sammen noen en gang i blant må betale 500,- pr person, for bl.a. å dekke en forsikring dersom noen brekker beina?

 

Er det slutt på behandling på sykehus, eller gjelder ikke dette lenger dersom jeg skades på båten?

 

For å sitere Morten Jensen: "Mens seiltinget i mange år har vært en søvndyssende affære, tyder alt på at seiltinget 2009 vil bli det stikk motsatte, og går flere av de forslagene som vil bli tatt opp til votering igjennom, vil det bety flere vesentlige endringer i norsk seilsport."

 

Endringer? Nærmere katastrofe vel?

Link to post

Konsekvensen slik dette fremstår nå er at mange av oss vil seile med færre mannskap enn før, det blir mindre sosialt, færre dras inn i seilingen (det er nok ikke få som har blitt bitt av bassillen av å få være med andre i en regatta)... Dermed har vi nok bruk for denne forsikringen, her skal vi bakstres med gennakere og spinnakerbommer alene eller i bestefall 2. Klart vi trenger tannforsikring og det som verre er... MEN, ja så var det vel slik at vi hadde forsikring som dekket slike skader allerede, men pytt... det finnes helt sikkert noe der ute som ikke er forsikret for slikt...

 

Det blir iallefall svært vanskelig for meg å få min far til å betale kr. 500 for å være med et par ganger i året, eller å få fruen med et par ganger eller 4-5 av min beste kompiser som har vært med et par ganger eller en gang i fjoråret... Tenker ikke / vet ikke disse pampene at det faktisk er den mest vanlige "settinge" i seilnorge. Ordningen vil medføre MER skader, DÅRLIGERE rekrutering generelt og til regatta SPESIELT. Alt dette for å sikre at noen svært få får det litt bedre økonomisk når de får bommen i hode...? Kanskje Hr. Presient HAR fått bommen i hode?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Dette vil om det går gjennom slå veldig ut rundt i de lokale foreningene , de båtene som har fast mannskap løser en lisens om våren og seiler som normalt mens de andre båtene (de fleste) som har et par faste i båten og baserer seg på å invitere med andre mennesker til å seiler regatta en gang innimellom , de vil få veldig store problemer med å rekruttere mannskap slik at de blir konkurransedyktige.

Jeg tror dette vil føre til enda større framgang for shorthandseiling (som nok er positivt på sin måte) samt at det i ytterste konsekvens vil skade salget av seilbåter pågrunn av at færre blir engasjert og bitt av denne fine sporten.

 

Håper det blir fra neste år (2010) ihvertfall så vi får seil litt regatta i år

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Tror ikke en kan definere seg som seilforening uten ----på linje med andre idrettslag som driver nasjonale idretter.

Du kan gjerne starte en seilforening, men den får nok ikke medlemsskap i NIF og du kan være nokså sikker på at NSF forbyr sine medlemmer å delta i dine regattaer. På den annen side har det skjedd før at særforbund har delt seg.

 

Med hensyn til forsikring så støtter jeg fremdeles dette tiltaket, bare avtalen er fornuftig og ikke inneholder en skjult medlemsavgift til forbundet. Det er ikke alle skader som dekkes av helsevesenet. Tannskader er et godt eksempel.

 

Med hensyn til båtforsikring så kan vi ikke forutsette at alle har kasko med tilstrekkelig dekning for personskade. Det er uansett flere forsikringsselskap som har reservasjoner i polisen med hensyn til regatta. Det er en del personskadeforsikringer som har reservasjoner med hensyn til idrett eller risikosport.

 

Likevel, seilforbundet bør lage et tilbud som dekker de som er med på en regatta eller to i løpet av året (og som ikke skremmer bort dem som blir med på en regatta for å få prøvd seiling). Seilforbundet bør heller ikke basere seg på å tjene penger på utøverlisensen.

Link to post
og du kan være nokså sikker på at NSF forbyr sine medlemmer å delta i dine regattaer.

 

Det tror jeg ville vært direkte ulovelig av NSF.

 

Skal ikke være for bombastisk her men i liknende tilfeller i næringslivet ville dette vært ulovelig maktmisbruk. Det har vært en del tilfeller der for eksempel leverandører prøvde å forby forhandlere sine å selge konkurrerende varer. Eller tvinge konkurrenter fra banen ved å gjøre tilgang til deres produkter vanskelig - Alle sånne tapte i retten som det sang. Det er mulig at idrettsverden er noe for seg selv men det ville jo være ganske drøyt å forby medlemer (kunder) å foretar seg det ene eller andre...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Skal ikke være for bombastisk her men i liknende tilfeller i næringslivet ville dette vært ulovelig maktmisbruk.

 

All idrett og alle "lag" som er organisert under NIF er pålagt samme basis lovnorm. Nå er ikke jeg noen ekspert på lovnormen, selv om jeg har lest den noen ganger, men tror man i alle særforbund kan risikere å miste lisensen dersom man deltar i såkalt "uorganisert" aktivitet. Dersom man KUN deltar i "uorganisert" aktivitet, spiller dette selvsagt mindre rolle. Så lenge man ikke bryter norsk lov, er det lite NSF kan gjøre for å hindre slikt.

Link to post

Jeg fikk Seilmagasinet i posten i går.

Her er det et intervju med Espen Guttormsen (Generalsekretær i NSF) på side 84-85.

 

Han sier her at det med lisens er det viktigste for han på seiltinget og sier dette om lisensen:

 

"-Jeg mener alle som seiler en terminfestet regatta, må ha lisens. Av alle forbundene vi har sjekket, 43 av dem, har alle en lisensordning for sine utøvere - med unntak av èn: aking. Men de har bare 7 utøvere.... - Lisensen innebærer en forsikring som er viktig for alle når man driver slik idrett. Dette handler om å ofte liv og helse for noen hundrelapper. Sånn bør det ikke være.

Lisenssaken kommer helt sikkert til å møte motstand på seiltinget, og blandt motstanderne er blandt annet landets største seilforening, KNS, representert. Det er mange som ser problemer i forbindelse med Færederseilasen og lisenser for samtlige seilere i over 1000 båter....." (SITAT SLUTT)

 

Det går klart frem i artikkelen at pengene som kommer inn, skal brukes på toppidretten slik at vi skal få et bedre landslag ved neste OL og at det er for å dekke opp tapt inntekt fra spillautomater.

(sitat:) " Siden OL i Beijing har styret i Norsk Seilforening hatt vanskelige oppgaver. Oppgaver som ikke ble lettere etter at NSF mistet 46% av inntektene sine gjennom spillemidler" (Sitat slutt)

 

Det at man kanskje kunne valgt å ha lisens pr båt og ikke pr seiler, er fordi forsikringsselskapet måtte knytte forsikringen opp mot personnummer. (akkurat dette er det mulig jeg leste i en annen artikkel om emnet, da jeg i farta ikke klarer å finne det igjen i denne artikkelen)

 

Som nykonvertert seilbåteier hadde jeg planer om å invitere noen kompiser for å delta i turklassen ved årets Færederseilas. Kanskje også få med meg en som har seilt i mange år, men om dette forslaget går igjennom dropper jeg hele greia. Kanskje jeg bare seiler etter de som stiller i den klassen et stykke for å se og lære, men det vil tiden vise. Det er i hvert fall helt uaktuelt å ringe rundt til kompiser og be dem skaffe seg lisens til 500,- i tillfelle de kanskje har lyst å være med.

 

Jaja... Seile skal jeg okke som. Skal løkkeregattaer kreve at man skaffer seg lisens på linje med toppidretsutøverne, så får andre seile slike også uten meg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
All idrett og alle "lag" som er organisert under NIF er pålagt samme basis lovnorm.

De er pålagt å følge lovnorm, samt å følge lovbestemmelser i lovene til NIF. Tror det vi diskuterer er dekket i lovene og ikk lovnormen, men det er av mindre betydning. Tror det strengeste særforbundet på dette området er fotball, så det er bare å sjekke med denne idretten for å få oversikt over hvor ille det kan bli, sånn rent teoretisk. :wink:

Link to post

Det kan sies svært mye om prosess, og beløpets størrelse og ordlyden i forslaget. Men dersom man skal la tvilen komme tiltalte til gode og tro på styreleders to presiseringer så:

 

- Det skal etableres en ordning med en lavere engangslisens for enkelt arrangementer slik det er i mange andre forbund for eksempel sykleforbundet.

 

- Kravet vil gjelde terminfestede konkurranser og ikke treningen på onsdager, selv om noen kretser i dag fører treningen i terminlisten.

 

Det er nok varierende hva de enkelte fritidsforsikringene i dag dekker, men jeg tror flere har unntak for organiserte konkurranser. Så uten en lisensordning med en forsikring så er du i dag uforsikret mens du konkurrerer. Det må da være ønskelig å få gjort noe med det. Men det kan gjøres til en helt annen pris.

mvh Knut Erik

Link to post
Det er i hvert fall helt uaktuelt å ringe rundt til kompiser og be dem skaffe seg lisens til 500,- i tillfelle de kanskje har lyst å være med.

 

Og det stopper ikke der. For å få lisens knyttet opp mot forbund, så må du være medlem av samme forbund.

Der gikk 500.- til. Pr. person.

Nå er det kun krav om at rormann/skipper skal være medlem av NSF.

Er dere 5 i båten så koster Færdern deg 6000.-.

 

Det Guttormsen sier om lisens i andre forbund er ikke helt riktig.

Jeg er også medlem av NGF. Vi har ingen sånn lisens. Relativt stort forbund med 125000 medlemmer.

Link to post
Med hensyn til forsikring så støtter jeg fremdeles dette tiltaket, bare avtalen er fornuftig og ikke inneholder en skjult medlemsavgift til forbundet.

Selvfølgelig gjør seilforbundet dette for å tjene penger. Fra 2010 budsjetteres det med 1,7 mill i kickback fra det forsikringsselskapet som får kontrakten.

S/Y Surprise

Link to post

Det er iallefall en uting hvis NSF og for så vidt andre forbund få lov å monopolisere sporten ved å forby medlemmene sine "uorganisert aktivitet".

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Det Guttormsen sier om lisens i andre forbund er ikke helt riktig.

Jeg er også medlem av NGF. Vi har ingen sånn lisens. Relativt stort forbund med 125000 medlemmer.

 

Det å seile onsdagsregatta i egen seilforening, vil jeg vel sammenligne med bedriftsfotball e.t.c og jeg har ikke hørt at man der må ha egen lisens inkl. forsikring for å være med å sparke ball på løkka. (mulig jeg er helt på jordet og at dette ikke kan sammelignes, men at det er flere personskader ved bedriftsfotball enn i løkkeregattaer bare tar jeg for gitt)

 

Et alternativ ville jo være å kreve at båter i terminfestede regattaer skal være godkjent etter et sikkerhetsreglement og at skipper før start må kunne legge frem bevis for at alle deltagere er forsikret. Da kan folk sjekke egen reiseforsikring (f.eks) opp mot regattaseiling osv osv

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...