Jump to content

Regattaer (seil): Deltakeravgiften økes med tusen prosent?


NOR_Gandsfjord

Norges Seilforening ønsker å innføre dyr forsikring (lisens)  

97 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Og det stopper ikke der. For å få lisens knyttet opp mot forbund, så må du være medlem av samme forbund.

Da må det være en særregel NSF ønsker å innføre. Jeg kan godt løse lisens for å delta i en lokal sykkelkonkuranse uten å melde meg inn i forbundet. Men da er det snakk om en engangslisens f.eks. til Færeren. En for en helårslisens har du rett.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

terminfestede regattaer skal være godkjent etter et sikkerhetsreglement og at skipper før start må kunne legge frem bevis for at alle deltagere er forsikret.

 

Båtene skal tilfredstille sikkerhetsreglement sett opp mot hvilken kategori det seiles i. For stolpeseilas er det ikke rare greiene. Forsikringen har alle norske borgere betalt over Folketrygden.

Link to post
Share on other sites

Blir nokså kokt av denne saken. Heving av medlemsavgiften til 120.- pr år er også fine greier.

I vår seilforening har vi en medlemsavgift på kr 150.- pr år for de som ikke seiler egen båt i regattaer, og kr 300.- for skippere.

 

For dette vedlikeholder vi et klubbhus (flott beliggenhet, egen brygge, kan gratis benyttes av medlemmene til hva de måtte ønske så lenge de rydder etter seg), en skjærgårdsjeep (Buster, 50 HK) til bøyeutsetting, pluss at vi må supplere 2 - 6 rundingsbøyer hvert år som går tapt. Dyre de bøyene.

 

Startkontingenten på regattaene går til å betale for premiene, samt arrangementet for premieutdelingen (lokale, mat osv).

 

Dette synes vi er en grei deal for 150 hhv 300 kroner.

 

Hva gir seilforbundet tilbake for medlemskontingenten vi betaler dit? (som nå foreslås til kr 120.-)

De vedlikeholder et sett med regler (som man kan få kjøpt til full pris i bokform).

Man kan søke om midler til lokal forening. Dette har ikke vår forening gjort de siste 12 år ihvertfall. Har ikke oversikten for tidligere tider.

De har fine web sider (det har vi også forresten, inkludert i ovenstående beløp).

De har en apell-jury som hver seilforening i snitt kanskje bryr i - skal vi si 3 timer i året. Tror ikke det er så mye i snitt.

 

og .... ?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Neida, hvis det er slik at Færderseilasen og Onsdagsregatta skal finansere OL satsningen da kommer det å skjære seg. Jeg liker å seile for det er gøy ikke for at Norge skal hevde seg i verdenstoppen. Som sagt - dette gjør seiling mer snobbete. Synd det.

 

Jeg håper at NSF ser farepotensialen. Det er mange nye seilere. Mange (som meg) har nylig begynnt med det. Det vi nye seilere liker er den lokale konkurransen, turseilingen og kos. Vi forstår seiling knappt nok som idrett. Vi har begynnt med turbåter og aldri vært opp i en seiljolle. Min første regatta var ifjor med en kompiss på en 43 fots Bennetau. Og det var tredje gangen jeg var opp i en seilbåt. Regattaer er gøy, underholdning og bare passelig seriøs. Klart vi organiserer oss selv hvis ikke NSF legger tilrette for oss. Vi er historieløs overfor seilingen og vil ha det på vår måte.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det at man kanskje kunne valgt å ha lisens pr båt og ikke pr seiler, er fordi forsikringsselskapet måtte knytte forsikringen opp mot personnummer. (akkurat dette er det mulig jeg leste i en annen artikkel om emnet, da jeg i farta ikke klarer å finne det igjen i denne artikkelen)

 

Denne utviklingskonsulenten deres hevdet dette du skriver her... Jeg har nå kontaktet et forsikringsselskap med spørsmål om dette er riktig, dvs om det er nødvendig for et forsikringsselskap å ha personnummer på alle dem de ulykkesforsikrer.

 

Jeg har mine tvil, i dag er det krav om at alle bedrifter har yrkesskadeforsikring. Bedriftene må da bare oppgi hvor mange personer de har i arbeid og hvilken type arbeid de gjør... Dette er bedrifter, her snakker vi om personforsikringer, det er en forskjell selvsagt, men at dette ikke er mulig tror jeg kun har med det faktum at det er en lisens og at det bare er et skalkeskjul å skylde på forsikringselskapene... Men vi får se nå om jeg får svar... Kommer tilbake med svaret...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg undres over hvor stor andel av NSF's medlemmer som tilhører "grasrotbevegelsen", - de som er medlemmer i en seilforening "av gammel vane" og som slenger med i en regatta eller to i løpet av sesongen. For mange av oss er vel nettopp det å få med seg mannskap et av de største hinderne for å delta. Jeg har inntrykk av at det ikke bare er i min seilforening man sliter med deltagelsen/ rekrutteringen og da må vel et lisensforslag være å skyte seg selv i foten..

 

Det skulle vært artig å visst tallene bak forslaget.. Hvor mye penger forventer forbundet å tjene kontra antall medlemmer man risikerer å miste? Arrangørene av regattaer som Færder'n og Hollendern må vel skjelve i buksene...

 

Selv om formannen i NSF snakker om billigere lisenser for deltagelse i enkeltregattaer og fritak i "onsdagsregattaer" (skjer det ikke ulykker der?) føler jeg vel at dette er smertegrensen for min deltagelse i alle fall....

Men det ser jo ut til at deltagelsen i alternativFærdern kan bli stor???

Link to post
Share on other sites

Nå er BP "bare" et internettforum, jeg har vel mer tro på å få sin båtforening med på tanken :yesnod: Det ser heller ikke ut til å være mange seilere her på BP og svært få i "regattamodus", men dersom en kan får til en eller flere

"grasrotregatta" i BP-regi deltar jeg gjerne.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir bom stopp for oss i Færdern, Holenderen etc, med dette forslaget. Vi samler de som kan, og det er bare et par av oss som er medlem av noen seilforening. Dersom en eller annen kompis som er med på turen fordi han er hyggelig, og dessuten god til å koke, og på toppen av det hele passer fint på rekka på kryss, må betale lisens for å delta, da er det kroken på døra, og Færdern blir halvert. Jeg kjenner masse folk som er medlemmer av seilforeninger, men ikke nok til å fylle opp båten under Færdern!

Link to post
Share on other sites

Seilforbundet er på banen i diskusjonen i seilmagasinet som HaHa pekte på: her

Dette forslaget skal opp til avstemning på Seiltinget. Meningen med denne tråden var å få så mange seilforeninger som mulig til å lese sakspapirene, gjøre seg opp en mening, og deretter (forhåpentligvis) stemme det ned.

 

Sakspapirene har (etter press) blitt lagt ut hos NSF nå. Finner dem her.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Tror det må være sokkene sine de har røyka!

 

Her må det vel være en del misforståelser ute og går. Jeg har en viss forståelse for en konkurranselisens/forsikring for jolleseilere og evt Tur&Hav-seilere med ambisjoner utover det å seile Færdern. Får meg ikke til å tro at alle som blir med på en helgeregatta i klubbregi skal betale mer forsikring enn hva som allerede ligger i båtens forsikring.

 

Å hevde at man betaler forsikringen for å gå utenom helsekøer er i beste fall reinspikka vås.

 

Etter hva jeg forstår så må alle jolleseilere legge frem forsikringsbevis til alle stevner/regattaer som de deltar i. Hva denne forsikringen omfatter har jeg ingen formening om, men hvis tanken er å erstatte denne med en felles forsikring så er vel det da på linje med andre forbund.

 

Jeg forstår at andre forbund betaler konkurranselisens, men jeg tror for eksempel ikke skiløpere som går turrenn må betale denne lisensen.

 

Jeg ser også av budsjettet at de har kalkulert inntekter på 1,7 mill på denne lisensen, men det ikke er tatt med utgifter til forsikring. ?????? Her må de vel enten ha kalkulert med lite inntekter, eller så har de skjult inntekter og utgifter i et overskudd på ordningen.

 

 

Hva er terminfestede regattaer forresten? Er det alt som står i klubbens terminliste, er det kretsens regattaer eller er det noe annet? Dette må i det minste spesifiseres. Gjelder det alle klubbens regattaer så er det nok ikke mange medlemmer om et par år.

 

Når det gjelder kontingentøkning så har jeg mer forståelse for den. Skal vi ha et seilforbund så må de også ha økonomisk fundament som de kan arbeide på. Men slik som styret har jobbet siste årene så er seilforbundet på det nærmeste konkurs, og det må vel styret også ta konsekvensen av?

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Vi hadde besøk av visepresident i seilforbundet sist onsdag i vår lokale forening.

 

Han fikk "pes" for dette forslaget med lisens og det vil også ødelegge for rekruttering av nye seilere.

 

"Forsikringen" betyr vel ingenting, da sikkert 95% av oss er forsikret gjennom jobb/reiseforsikring fra før.

 

Seilforbundet har vel ikke gjort jobben, så lenge det er en "bombe" at man mister 4,5 mill i spilleautomatinntekter !

 

Det er viktig at man ikke tar livet av den "jevne" mann som ønsker litt turseiling, man deltar ikke på regatta med familie /venner hvis det koster flere tusen kroner . :nono:

Link to post
Share on other sites

De fleste organisasjoner (antagelig inkludert skogen av båtorganisasjoner ?) har en livssyklus....(ikke ulik stjernenes livssyklus...selv om ikkke alle organisasjoner ender som et sort hull...)

 

Salts organisajonslivsyklus tese:

1. Pionerfasen: Målet er målet.

Dugnadsånd, men lite proffe. Få medlemmer, lav medlemskontigent. Man spørr: Hva kan jeg gjøre for den gode sak ?

 

2. Vitalitetsfasen: Målet er å nå målet og ha en god organisassjon for å nå målet. Fin blanding av dugnadsånd, vitalitet og effektiv organisering. Økende medlemmsmasse og lav kontingent. Man spørr: Hva kan jeg gjøre for organisasjonen ?

 

3.Modningsfasen/nedgangfasen: Målet er en sterk organisasjon. En byråkratisert kjempe hvor medlemverving, markesdføring, makt, lønn, status, budsjettøking, sponsorer, privilegier, fine kontorlokaler osv. Minkende medlemmasse og høy kontingent. mann spør: Hva kan organisasjonen gjøre for meg ?

 

Passer seilforbundet inn i denne modellen og i så tilfelle i hvilke fase er de nå ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Norges Seilforbund opplever vel den samme konflikten som mange idrettsforbund opplever: konflikten mellom breddeidretten/ grasrota og elitesatsingen som stadig koster mer penger. Det meste av inntektene kommer fra breddeidretten og så blir det en kamp for de som er opptatt av elitesatsing med sponsorinntekter og mediaoppmerksomhet å få penger nok til det.

 

Det kan godt hende elitesatsing og medieinteresse er viktig for å få opp interessen og rekrutteringen til seilsporten, men for meg som verken har ambisjoner om betalte trenere eller å få støtte til treningsleire i eksotiske farvann ser det ut som om NSF ambisjoner i den retningen har blitt for store. Litt typisk er det at et av argumentene NSF har for å fortsette med Stor-NM er at det er lettere å få medienes interesse. Hvor mange av oss seiler regatta for å komme på TV?`

 

For egen del må jeg innrømme at egen "satsing" i Ynglingklassen på 80-tallet mistet mye av gløden når de vi konkurrerte med kjøpte nye seil flere ganger i sesongen og trente utenlands i vintersesongen. Sikkert hyggelig for de som kunne gjøre det, men det drepte jo fullstendig motivasjonen for mange av oss som ikke evnet eller var interessert i å satse like mye...

 

LYS var jo i utgangspunktet et system laget for å fange opp grasrotseilernes ønsker om å kunne konkurrere uten kommpliserende måleregler og administrasjon. Når det ble populært kom også de som så mulighetene til å høste "heder og ære" i en stor klasse og innførte LYS-bevis, årlig kontigent, seilmåling, NORLYS-årsmøter og evige diskusjoner om hvor lang genakkerbommen kan være i år....

 

Snart kommer vel noen og ser behovet for et enklere system, - og så har vi en ny runde..

Link to post
Share on other sites

Denne utviklingskonsulenten deres hevdet dette du skriver her... Jeg har nå kontaktet et forsikringsselskap med spørsmål om dette er riktig, dvs om det er nødvendig for et forsikringsselskap å ha personnummer på alle dem de ulykkesforsikrer.

 

Vi forsikra ei konfirmantgruppe. Ingen spørsmål om personnummer, og det kosta ikkje mange kronene.

 

I mi reiseforsikring er det meste inkludert, utanom fallskjermhopping, dykking og fjellklatring. Og derson eg blir skadd er det inga venteliste for akuttbehandling, som dei fleste skader ville handla om, trur eg.

 

Eg vart spurt i fjor om å bli med på ein regatta som gjekk i Ryfylke. Hadde ikkje tid då, og blir heilt sikker ikkje spurt på ny om forslaget går gjennom.

 

Men ein ting som ingen har kome innom: Seilforbundet har sikkert laga eit budsjett for dette, og rekna med at eit visst antal kjøper lisens.

Kva om resultatet blir at svært mange droppar regattaseiling, og korleis skal ein då sikra inntektene?

Link to post
Share on other sites

Oppsummering av poll:

 

Valgdeltagelse var med 81 stemmer noe lavere enn ved den pollen som gikk samtidig om å Motorbåt/Seilbåt der per nå 129 seilere stemmte. Likevel: Det er overaskende mange av de som har stemmt på et spørsmål av allmenn interesse (Motorbåt/Seilbåt) har også stemmt i denne pollen som går på en spesifikk sak på NSF og seiltinget. Dette tyder på at seilere flest er interessert i denne saken.

 

Den overveldende flertall mener at det er feil at NSF innfører lisens. 69 %.

 

Det som er virkelig bekymringsfyllt er at nesten 75 % prosent vurderer å kutte ned på sin regattaengasjement på grunn av dette. Nå en tvangsforsikring har en slik demontiverende effekt er det jo til direkte skade av målene NSF står for.

 

NSF ser ikke ut å ha ubetinget løjalitet blant seilere: 71 % vil støtte opp om regattaer som organiseres på lokale regattakommiteer - uavhengig av NSF.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Her har du flere som er Skeptiske

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=424548&cat=6027

 

Og vi får ikke gi fullmakt for vår stemme, vi må møte opp på tinget for å stemme.

Så nå jobber vi med å få noen til å reise inn.

 

Vi stemmer imot. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Mye tyder på at man har et forbund i krise. Her er det ikke dokumentert et eneste medlem som trenger en slik "forsikring".

 

Sånn tror jeg det henger sammen:

 

Inntekter har blitt borte, man har for stor og dyr administrasjon og for store utgifter. I stedet for å røske opp i organisasjonen kommer man opp med et forslag som ikke er ubehagelig for de sentrale pampene, man dytter byrden over på medlemmene. Så blir det opprør og medlemmene kommer ut med "seier". Men samtidig finnes det da ikke noen reelle forslag til de tiltak som trengs. Dermed fortsetter nedgangen. Hvordan har NSF tenkt å møte nedgangen i sponsormidler som følge av krisa i økonomien?

 

For meg ser det ut som det trengs et skikkelig grasrotopprør og et statskupp. Still mistillitsforslag! Mye tyder på at Seilforbundet allerede er over i fase 4 i Salts modell.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Seiltinget er vel over og jeg har fått med meg at det er kommet ny President og at heving av kontigenten ikke ble vedtatt.

Det med lisens klarer jeg i farta ikke å finne noe om.

Noen som vet?

 

RSL

(kjekt å vite før man i det hele tatt begynner å leke med tanken på å kanskje stille til start i en turklasse for trenings skyld)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare spole tilbake og spørre:

 

Vil dette påvirke f.eks. tirsdagsreggattaer i klubbsammenheng og slike "Byfjordstrimmen" osv også???

 

Eller er det mer de "proffe" regattaene som Skagen Race og Shetland Race, Færdern osv?

 

Husk, jeg har ikke peiling.

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...