dante Startet 10.Mars.2009 Del på Facebook Startet 10.Mars.2009 Heisann! Vurderer å kjøpe et par Euroglobe batterier. Er det noe her som har erfaring med Euroglobe fritidsbatterier (110A)? - Jeg har forsøkt å søke opp info om disse på båtplassen og ca hele internett - har ikke funnet så mye - derfor lurer jeg på om noen her har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Jeg har 3x110 ah euroglobe til forbruksbank. Kjøpte like før jul, så jeg kan ikke si noe om kvaliteten enda. Tror de er ganske bra. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mariell Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 (redigert) Og disse selges hvor, til hvilke pris? Skal bytte ut 2stk gåene 220ah, med 4 x 110/120ah Redigert 10.Mars.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
logget av Svart 10.Mars.2009 Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 (redigert) Euroglobe har vel vist seg å være et bra batteri opp til en størrelse på ca 100 Ah. Er litt usikker på de som er noe større, men det kommer jo an på hva de skal sammenlignes med. Sjekk vekten på batteriene hvis de skal brukes til forbruk. Redigert 10.Mars.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Sjekk vekten på batteriene hvis de skal brukes til forbruk. Hva skal jeg se etter? Er det slik at tyngre batterier automatisk er bedre enn lettere ? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
logget av Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Det er mengden bly som avgjør hvor mye kapasitet batteriet inneholder. Det er litt forskjell på hvordan man bedømmer de forskjellige batteriene, for AGM og Gel batterier har mindre syre enn batterier med flytende syre. Et godt forbruksbatteri veier vel ca 300 gram pr. Amperetime hvis jeg ikke husker feil. Unntaket er Litium ion etc. som har vesentlig lavere atomvekt enn bly. Billige batterier har kanskje 20 % mindre bly som gir vesentlig mindre kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Og disse selges hvor, til hvilke pris?Skal bytte ut 2stk gåene 220ah, med 4 x 110/120ah De har tilbud hos en lokal sjappe som heter Proff - kjører en kampanje på disse - ca 995,- Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 ..men det kommer jo an på hva de skal sammenlignes med.Sjekk vekten på batteriene hvis de skal brukes til forbruk. Ut fra en annen på forumet (i en anne tråd jeg ikke finner igjen), som selv hadde byttet til euroglobe, mener jeg han sa 28 kg mht vekt. Jeg har Sønnak Nautilus (åpent bly/syre) - jeg har ikke vært helt happy med karakteristikken på disse. Synes de stabliserer seg på en altfor lav spenning umiddelbart etter belastning.. og blir der. Har jo fått ut mange ampere av disse men skaper litt trøbbel for diverse elektriske ting. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Kjøp deg en god syrevektmåler Dante og ta stikkprøver av batteriene. Du vil med stor sannsynlighet raskt finne problemet. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Euroglobe lanserer i år ekte semitraksjonsbatterier på 110 amp Særlig dyputladningsegenskapene er meget bra Her er hva produsenten skriver: Specifically designed for applications requiring a permanent and long lasting supply of electrical energy Suitable for cyclic applications as well as starting engine 300 cycles at 75 percent D.O.D. according to EN50342 standard (1997 Eurobat) High resistance to deep and repeated discharge cycles Long service life Principal Technical Features Thicker plates with radial geometry to increase life and provide higher CCA. Anchored plates for vibration & shock proof. Also provides longer life. Active material with specific composition to minimize cyclic stress. Pb/Sb/Sn/As/Se alloy grids which assure the resistance against corrosion and performs the optimal contact with the active materials. Designed for deep cycle. Micro-porous rubber (or PE industrial) separator coupled with glass mat – reduces plate shedding & increases life Main Application Electric traction (fork lifts, pallet jacks, etc.) Electric vehicles (electric cars, golf cars, etc.) Industrial floor cleaners (floor sweepers, scrubbers, etc.) Access & lifts (scissor & knuckle lifts, stackers, etc.) Recreation vehicles (caravans, motorhomes, etc.) Marine (boats, trawlers, etc.) Utility/transport vehicles (coaches, buses, taxis, etc.) Lighting (road lighting, photovoltaic) Renewable energy (solar power) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 De har tilbud hos en lokal sjappe som heter Proff - kjører en kampanje på disse - ca 995,- Er vel Proff bilrekvisita i horten det da? Menkomen i Sandefjord får inn en pall med Global 75 og 110ah fritidsbatterier i uke 13 110Ah ville bli priset til 1000-1100kr. Han jeg snakket med. Var ikke sikker på vekta, men han menta at de lå på 300grm pr. ah. (Han sa dette uoppfordret). De hadde Sønnak nå, men skulle gå over til å selge Global også når det gjaldt fritidsbatteri. Global er vel ukjent i norge på Fritidsbatteri, men har vistnok ett godt ord på seg når det gjelder startbatteri. Noen av våre Svenske venner som kjenner til Global? De har vistnok 40% av markedet (fritidsbatterier) i Sverige Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Har søkt litt og funnet ut at Global og Euroglobe er "Same shit, diffrent wrapping". Begge kommer fra Global batterier A/B i Sverige. Vekt på 110ah er 28kg. Hvilket vil si at det mangler 5 kg bly, hvis 300gr pr. ah er det optimale. Så da får jeg lete videre. http://www.global.se/sortiment_company_dk/...mediateGroup=21 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
dante Svart 11.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Kjøp deg en god syrevektmåler Dante og ta stikkprøver av batteriene. Så lenge batteriene var i drift var syrevekta ok - har lest om fler som har merket denne karakteristikken med disse Nautilus batteriene. Jeg behandler også batteriene pent, kjøpte også en PDAR for å bli enda snillere, dette var litt sent på sesongen da det ene batteriet plutselig konka. Dropper raskt til 5 V (snakker et par uker uten last). Har lyst til å prøve EuroGlobe som et alternativ til Sønnak, og da kjøpe to nye til forbruk slik at jeg starter fra scratch med nytt ladeopplegg. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 http://www.gylling.no/hazebaat.htm http://www.gylling.no/concorde.htm http://www.staubo.no/product.cfm?path=2,16,45,47 http://www.farco.no/admin/filestore/broshy...atablad_861.pdf Her er noen eksempler. Vær obs på at gel og AGM batterier generelt er tyngre i forhold til kapasitet og ytre mål. Dette kommer av at dette er sålalte "starved electrolyte". Det er mindre syre slik at det er plass til mer bly. Det ser ut som de beste ligger på 33 kg pr. 100 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Her er de optimale batterier til forbruk 110 amp veier 38 kg http://www.hoppecke.no/page10/page8/page8.html Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 11.Mars.2009 Del på Facebook Svart 11.Mars.2009 Vurderer å kjøpe et par Euroglobe batterier. Er det noe her som har erfaring med Euroglobe fritidsbatterier (110A) Vi har solgt Euroglobe batterier nå dem siste 3 åra, Vi selger i fra dem minste på 4 amp på moped opp til 230 amp på større lastebil. Selger i ca 2-5 batterier om dagen året rundt. Vi solgte batterier i fra 2 andre kjente fabrikanter før det og min erfaring er at dem er bra. Mener dem vant noe naf eller motortest også for et par år siden. Det er bema i grimstad som er forhandler/importør. Jeg har ikke greie på vekt pr amp eller sånt men ring Bema i grimstad så får du svar. Vi får inn minimalt med reklamasjoner, noe jeg er glad for, så vi er strålende fornøyd i grunn. Leser her at 110 amp fritids batteriet skal selges for 1100-1200 kroner... det er billig. Mener veil pris på dette ligger rundt 1400 penger... med ei lita klype salt. Mener vi har 6 eller 8 inne nå så jeg kan sjekke i morgen. Et lite tips: Når du kjøper batteri så pass på å kjøpe der det er bra "sirkulasjon" batteriene.. har dem stått i flere mnd syrfyllt er ikke dette noe heldig. Be om å få levert batteriene toppladet og mål syrevekten når du henter det for å være på den sikre siden. Før salget "løsnet" hos oss var det stadig batterier som ble solgt som hadde stått både 3 og 4 mnd i butikken.. når dem ble tatt i bruk var det dårlig effekt og dårlig hold på strømmen i dem , og vi hadde en del reklamasjoner. Så begynnte vi å kun ha tørre batterier på lager og fylle etterhvert som dem ble solgt. Men det er mye pes når butikken er full i folk. For 3 år siden byttet vi til euroglobe, pga av en naf test og folk ringte og skulle ha, batterisalget gikk rett i taket og det er aldri et batteri som står noe særlig mer en et par uker og reklamasjons antallet er helt minimalt. Min personlige mening: Jeg tror ikke det er så veldig nye hva det står på batteriet av merke lengre.. tror nok det er mange batterier av forskjellige merker som er spøttet ut på samme samlebåndet. Men dette med vekten på batteriet var kanskje ikke så dumt. Da må vel batteriet være tørt når man skal veie det ellers så kan vel forskjellig syrevekt gi litt feil resultat ? Uansett hva du kjøper, ta vare på kvitteringen , sjekk ladespenning , og vedlikeholdslad batteriet når ikke det er i bruk. Om det står Euroglobe , Biltema , Fulmen eller noe annet på det er det stort sett eieren av batteriet som bestemmer hvor lenge det kommer til å vare og hvor godt det er på bakrunn av nettopp ladespenning og vedlikehold. Om det er noe som skiller dem billigste batteriene mot litt dyrere så er vår erfaring at dem dyrere tåler en utladning bedre en et billi ett.... dvs om du glemmer lyset på. Men nå er jeg ingen ekspert. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 16.Mars.2009 Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 Har søkt litt og funnet ut at Global og Euroglobe er "Same shit, diffrent wrapping".Begge kommer fra Global batterier A/B i Sverige. http://www.global.se/sortiment_company_dk/...mediateGroup=21 Noen som vet om noen steder over grensa, strekningen E6 Svinesund t.o.m Uddevalla, som selger rimlig 95-110ah forbruksbatteri? Vanlig blysyre f.eks Global ? Pris skr ? Evt gjerne rimlige AGM , hvor? Pris skr ? Linker? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Jess, da ble det EuroGlobe 110 A på meg - så ingen grunn til å bruke masse penger når det funker med bly/syre.. Til info veide jeg Sønnak Nautilus (115) batteriet og sammenliknet med EuroGlobe (110) - de veide nøyaktig 28,1 Kg begge to. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) Informasjon om handlested og endelig pris kunne jo ha vært interessant. Redigert 20.Mars.2009 av Ojda (see edit history) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Mariell Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Snakket med Menkomen i Sandefjord for noen dager siden. De ville få inn 110 ah Global fritidsbatterier i uke13/14 Skulle kutte ut Sønnak og begynne med Global i stedet. Som jeg skrev lengre oppe så er global og Euroglobe samme batteriet. Pris 11-1200,- Men forsto at det var % å hente hvis man skulle ha flere stykk. Forsto at hele kjeden var i ferd med å bytte til Global. Sjekk med nærmeste Menkomen sjappe. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Thorlyn Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 aha De skal få inn det ja.. 30% på det blir bra Får ta turen innom mekonomen og handle litt da Håpløst med 1 start og to forbruk i skuta.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
dante Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Informasjon om handlested og endelig pris kunne jo ha vært interessant. "Proff" heter butikken, ligger i Horten - EuroGlobal fritidsbatteri (110A) koster kr 995,- på kamanje de kjører nå. De har bra gjennomtrekk på batterier, hvilket er bra - ring og bestill først er vel tipset. Har identiske mål (er vel nesten standard) med Nautilus - og batterikassa mi er akkurat på mål - så det var perfekt. Bruker EuroGlobe på to biler også, startbatteri riktignok, er veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Apollo A 2300 104Ah L340,8 B173,7 H213,1 37kg A 2900 133Ah L344,7 B172,7 H274,6 49,7kg A5102YV Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bergen Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Utdrag av tekst hentet fra hjemmesiden som Birchwood 33 linker http://www.apollobatteri.com/utsalgspriser.html " Et vanlig syrebatteri kan bare bruke opp 30%, før det ikke lengre kan starte en motor." Kan noen av stømguruene kommentere sannhetsgehalten i den teksten? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Februar.2018 Del på Facebook Svart 2.Februar.2018 Igår gikk mitt siste Euroglobebatteri på bosset og jeg kommer garantert ikke til å kjøpe flere! Jeg har de siste årene hatt Euroglobe som * startbatterier på hovedmotorene, 2 stk a ca 600 Ah; * forbruksbatterier, 2 stk a ca 800 Ah; * radiobatterier, 2 stk a ca 75 Ah * startbatterier på hjelpemotoren 2 stk a 100 Ah. Alle ble kjøpt med gode rabatter, men alt i alt er det de dyreste batteriene som har stått ombord - aldri mer! Nå har jeg Sønnak over hele spekteret, koster ca 30.000 men jeg håper på bedre tider .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.