Jump to content

Euroglobe batterier, fritid - bra?


dante

Recommended Posts

Jeg har 2 stk Euroglobe batterier som jeg er meget godt fornøyd med. De er riktignok ganske nye, bare vel 4 år så det skulle bare mangle at de ikke fungerer som nye. De er av type Semitraction åpne bly/syre på 140Ah hver og med en CCA på 1000A hver. De er koblet i parallell og brukes som forbruksbank, pluss at de også kjører baugpropellen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
logget av skrev On ‎11‎/‎03‎/‎2009 at 8.19:

Billige batterier har kanskje 20 % mindre bly som gir vesentlig mindre kapasitet.

 

Og det oppdaget jeg da jeg sammenlignet AGM på 100Ah fra Biltema or Exide.. Jeg husker ikke akkurat tallene (kan sikkert finne ut igjen) men Biltema sine var vesentlig lettere i vekt. Exide var ca. 1 båtlapp dyrere men……

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg satte inn to stk Euroglobe 100Ah / 720A mai 2018. Forbruksbank. Vedlikeholdslading 24t / uke. Kun brukt småturer i sommer. Båten satt på land september. 
Begynt å lete etter feil når kjøleskapet ikke ville starte. Målte batteriene og fikk bare 12.36V. Dette virker for meg veldig lavt - eller er det innenfor normalen?

Når jeg skrudde på laderen så startet kjøleskap (Isotherm) som normalt. Men burde ikke kjøleskapet startet også ved 12.36V? Det avga kun en «lyd» hvert kanskje femte sekund eller der omkring som om det forsøkte å komme i gang uten å lykkes. Når det fikk mer strøm så starter og går det som normalt. 

Link to post

Euroglobe, hvilke?


12,36V er litt lite, også når batteriene er kald.
Uansett burde det være tilstrekkelig for de fleste kjøleskap.


Men har du målt mens den starter?
Måte du også spenningsfall over kablene?
Finnes det f.eks. 1V fall da blir 12,3V bare 11,3V på kjøleskapet.

Og det kan være lite nok for at den ikke arbeider.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Euroglobe, hvilke?

— Det står bare «batterier» på kvittering så jeg kjenner ikke typebetegnelsen. Legger ved et par bilder som viser deler av batteriene. Skal ta bilde av hele etikett ved neste anledning.

 

12,36V er litt lite, også når batteriene er kald.
— Jeg synes det er veldig lite. Mener de gamle (sikkert ti år) Sønnak batteriene som ble byttet målte en del mer enn dette. Disse klarte da også å betjene kjøleskapet.

 

Men har du målt mens den starter?
— Mener du når kjøleskapet starter? I så fall nei.

 

Måte du også spenningsfall over kablene?
— Skal sjekkes ved neste anledning. Takk for tips. 

 

Jeg byttet samtidig med forbruksbanken også startbatteriet men har ikke sjekket dette. 

 

1.jpg


https://i.postimg.cc/FRywVnjv/2.jpg

Link to post

Ja, jeg mente når kjøleskapet prøver å starte.
Kompressorer kan dra ganske mye strøm, vet du.
Og når det er absorbsjonskjølere da kan den fint trekke opp til 15A.

Du bør nok sjekke alt, inkl. laderen (ladespenninger inkl. floatspenninger),
og så kommer du tilbake med tall, slik at vi har noe å tygge på.

Lykke til !

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Kjøpte ny lader samtidig med batteriene. Er ikke så stødig i slike ting men det er en 7-trinns lader.
Vil ta med både batterier og lader til butikken og be dem sjekke. 
Tok tilfeldigvis et bilde av en USB kontakt jeg satte inn og denne viser 13.1 når laderen er på. Reagerte ikke på dette når jeg knipset bildet men er det ikke 14.4 som er det optimale her? Nå bør det også nevnes at USB kontakten er kanskje 5-6 meter unna batteriene. 
Vil poste resultater når jeg har sjekket mer men kan ta litt tid.
Takk for hjelp så langt.

Link to post

Som regulær ladespenning til bly er 13,1 V for lav, ja.


Men vi vet ikke noe om laderen her.
Det er ikke sikker at det er ladespenning (Bulk, utjevning), eller om det bare er floatspenning som TS ser.

Det kan også være en som har 2 forskjellige floatspenninger.
Noen ladere leverer konstant floatspenning ved forsyning (13,1 - 13,8V avhengig program & innstilling) ,
andre også en noe laver spenning til "storage mode" uten tilkoblet belastning.
 

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
mbm skrev for 14 timer siden:

men er det ikke 14.4 som er det optimale her?

I mange tilfelle, men ikke alltid.

Se på databladet til batteriene (!) og sammenlikne om laderen kan levere dette.
Både det og at du bruker dette er det eneste som teller.

Dessuten alltid, betegnelser på laderen (AGM, Wet, Gel, Lithium, etc.) betyr ingenting.

 

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har nå vært ombord og fikk denne gang 12.33 V direkte fra polene og samme (12.33) fra der hvor strømledninger er koplet til kjøleskap. 
Men når jeg tok av ledninger og målte på ny fra poler viser voltmeteret 12.48. Dette tilsier vel at det forsvinner 0.15 V et sted når batteriene er tilkoblet. Det eneste som går utenom hovedstrømbryter er et kamera som står på 24/7 - kamera er av typen Sim-Pal G4. Kan dette forklare differansen her?


Kjøleskap startet i dag forøvrig som normalt ved 12.33 V. Forrige gang jeg forsøke å starte skapet så var det 4-5 med siden sist om dette kan ha noe å si.

 

Forbrukbatterier er merket SMF 60082 / 720 A (EN) / 100 Ah.
Batteriet er forøvrig også merket «Starter» men jeg fikk opplyst om at batteriene også fungerte bra som forbruksbatterier i båt. Se bilde under.

 

Startbatteriet holder 12.70 V. 
Dette er merket 61028 HD / 110 Ah / 710A(EN)
Når jeg setter på lader så hopper voltmeter mellom 14.28 og 14.32

Regner med at dette er bra men tar gjerne imot innvendinger om noen er uenig.

 

Forbruksbatterier,

3.jpg

 

Startbatteri,

7.jpg

 

8.jpg

 

Lader,

4.jpg

 

5.jpg

 

Lader i bruk,

6.jpg

 

Link to post

Dette er nå et helt vanlig startbatteri, bly-syre, lukket.
Når det batteriet ikke er dypfrossen nå burde du se noe litt høyere spenning enn 12,3V når batteriet er full.

Laderen din leverer egentlig (i følge det du skriver her) for lite spenning,
så sant den ikke leverer 14,2 som floatspenning nå.

Men følelsen hvisker til meg at du har et problem med laderen din.
Når den leverer konstant for lite spenning da er batteriene dine dømt til å sulfatere raskere enn nødvendig.
Noe som fint kunne passe til det du beskriver her.

Så ville jeg undersøke han kineseren med 10.000 Milliampere litt nærmere,
og sjekke hva den egentlig gjør.
Også i fht. manualen, som ikke jeg fant på nettet vd rask leting.


Ang. å "teste" batteriet gjør et slik kamera ikke nok belastning, det er jo bare noen mA.
Likevel, og nettopp derfor, kunne spenningsforskjellen tyde på sulfatering eller dårlig ladetilstands.

Slå -av- laderen, sett på lys med noen Ampere belastning og se hvordan batteriet holder spenningen nå.
Ligger den da også på 12,33 da er det nok et poeng med temperaturen.
Detter spenningen tydelig da er batteriene enten dårlig ladet eller sulfatert.

Det er også dette du må se på når kjøleskapet slår inn.
Forresten da rett på kjøleskap, men ikke bare på batteriet siden du ikke ser om evt. kablene eller kontaktene er skadet.
Tross alt kan det være så enkelt at det finnes oksidasjon på kablene bak kjøleskapet.
Da kunne man lete lenge ellers.

De enkleste er når man bruker en multimeter med "Min/Max" funksjon.

Sett den på "Min" så vises displayet minste spenningen den har sett.
Det er den som er viktig for deg akkurat nå.

I tilfellet batteriene står "en kilometer" unna kunne denne funksjonen også fint brukes
for å måle minste spenningen rett på kjøleskap (isteden for måling av spenningsfall over hele tilkoblingen).


Lykke til! :smiley:

:seeya:
Jørg



 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei Joerg. Jeg tror jeg er flinkere å google enn deg, - he he. Maualen kan leses/lastes ned her. Jeg kikket litt på den, og her er spesifikasjonene med rødmerking for de viktigste dataene.

 

paco_lader.jpg.8021492f8b7de4c63b946beda42bf1e9.jpg

 

paco_lader2.jpg.ab82d50fe791c5d4a546b993fa185815.jpg

 

paco_lader3.jpg.9c5b5bb6bb88730b2a1122aa19fbf501.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takk igjen Joerg - svarer og kommenterer innimellom,

 

Laderen din leverer egentlig (i følge det du skriver her) for lite spenning,
så sant den ikke leverer 14,2 som floatspenning nå.

— Laderen stod og vekslet mellom 14.28 og 14.32 når indikatorlys på måler viser steg 4 (absorption).
Dette når jeg testet på startbatteriet som viser 12.70 V med laderen avslått.
Kontaktene og koblinger bak kjøleskap ser forøvrig ut som nye.

 

Ang. å "teste" batteriet gjør et slik kamera ikke nok belastning, det er jo bare noen mA.
Likevel, og nettopp derfor, kunne spenningsforskjellen tyde på sulfatering eller dårlig ladetilstands.

— Jeg har nå batteriene bak i bilen så jeg gikk ut foretok en enkel test.
Når jeg målte batteriet uten noe som helst tilkoblet viser voltmeter 12.51 V.
Når jeg så koblet til en 21W lyspære så falt det ned til 12.29 V for deretter å fortsette å falle til det var nede i 12.12V etter noen minutter (max 5 min). 
Det andre batteriet oppførte seg tilnærmet likt.

 

Dette kan vel ikke bety stort annet enn batteriene er ødelagt - er dette korrekt?

 

Kan i så fall defekt lader være årsaken?

 

Takker nok en gang for innspill.
Takk også til Lars H for link til manual.

Link to post

Joooo, Lars, du er nok tydelig bedre i å google enn jeg. :thumbsup:
Aner ikke hvor du fikk trillet det fram, men kanskje jeg trenger nye briller jeg?

 

Men så fint.

 

MBM.
Nei, det ser ikke særlig bra ut med verdiene du beskriver.
Noen batterier er nok mere følsome for kulde enn andre,
men så mye fall med 1,5A tyder nok ikke godt.


Hva årsaken er er nå noe annet.

 

Ladespenningen "hopper" ved omkring 14,2V.
I beskrivelsen står det nok at laderen skal pulse,
men så vidt jeg kan lese står det ikke beskrevet at den kompenserer.
Så er det nå spørs hva du ser, fordi puls pleier nok (vanligvis) ikke å vare synlig som spenningsøkning.
Særlig når det står beskrevet med 13,8V (som er også for høy for annet enn bly og Gel).

Bare tar laderen og batteriene hver for seg ved undersøkelsen, og gjerne på clean bord.
Kanskje det henger sammen, kanskje du har 2 ting som bør fikses.

 

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Noen batterier er nok mere følsome for kulde enn andre.. 
— Temperaturen er rundt 6-8 grader så dette er neppe en faktor. 

 

Ladespenningen "hopper" ved omkring 14,2V.
— Voltmeter display vekslet mellom å vise 14.28 og 14.32 i raskt tempo. Anslår at det tok mindre enn et sekund mellom hvert «flash».
Laderen står fremdeles montert i båten men jeg vil demontere denne ved neste anledning for nærmere sjekk.

 

… det står beskrevet med 13,8V (som er også for høy for annet enn bly og Gel).
— Forstår jeg deg rett her - er 13.8V for høy ladespenning for batteriene her? Mener det ligger rundt 14V fra dynamo.

 

Vil poste resultat fra tester når disse foreligger. Kan ta litt tid. Takk igjen.

Link to post
mbm skrev 15 minutter siden:

Noen batterier er nok mere følsome for kulde enn andre.. 
1) — Temperaturen er rundt 6-8 grader så dette er neppe en faktor. 

 

Ladespenningen "hopper" ved omkring 14,2V.
2) — Voltmeter display vekslet mellom å vise 14.28 og 14.32 i raskt tempo. Anslår at det tok mindre enn et sekund mellom hvert «flash».
Laderen står fremdeles montert i båten men jeg vil demontere denne ved neste anledning for nærmere sjekk.

 

… det står beskrevet med 13,8V (som er også for høy for annet enn bly og Gel).
3) — Forstår jeg deg rett her - er 13.8V for høy ladespenning for batteriene her? Mener det ligger rundt 14V fra dynamo.

1) ...er du på Tahiti? :confused:
Men ok, da er det i alle fall ingen stor faktor.
=> sjekk laderen på hvilken modus den står i, så manualen.

2) 0,04V kan bety alt mulige begynnende fra sulfatert batteri, over litt ustabil lader, til nervøs Voltmeter,
men 4 hundredeler er nok ikke noe problem sånt sett.

Siden den har klemmekontakter er det også lett å sjekke mot en annen batteri, hvordan den opppfører seg da.

Bilbatteriet, f.eks., når den står inne i varm garasje og er toppladet etter dagens kjøring allerede.
 

3) 13,8V er greit for bly, som du har, og Gel.
Men ikke for AGM når den er på vanlige sommertemperaturer.

:fishing:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
JRK skrev for 11 timer siden:

Ser at endel kommenterer vekt som et kvalitetskriterie for gode batterier. Det er det forsåvidt, men det er egentlig det effektive blyarealet som er den viktige faktoren. Om man tenker seg at man har en tykk blyplate og freser ut en labyrint så minsker vekter men arealet mot syren blir større.

Og da har jeg lært her på baatplassen at det er forskjellen mellom forbruks- og startbatterier.  Et forbuksbatteri vil i utgangspunktet ha mer bly, tykkere plater og lavere CCA.

Link to post
Hulda skrev for 3 timer siden:

Og da har jeg lært her på baatplassen at det er forskjellen mellom forbruks- og startbatterier.  Et forbuksbatteri vil i utgangspunktet ha mer bly, tykkere plater og lavere CCA.

 

Hehehe, jeg har også lært noe her på BP og det er at gode gamle syrebatterier med skrukork kanskje er det «beste»,  i alle fall billigst i lengden. Kok litt syre og du får en mye raskere opplading. Synd det er blitt litt mere styr å få tak i dem... :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...