Jump to content

Kjøpe garmin 525s plotter på Ebay fra usa ?

Kotnes

Recommended Posts

Leker litt med tanken på å kjøpe en slik plotter fra usa og har søkt litt på Ebay. Kommet over en ny en som koster i underkant av 7000,- med stor kartbrikke over det området jeg vil ha og giver til ekkolodd ferdig fraktet til norge. Både kart og giver må jo kjøpes eksta her til lands. Har hørt litt rundt omkring og det ser ut som det samme havner på mellom 12 og 13 tusen her hjemme. Hvordan er det med toll på pakken når den kommer hit til norge. Jeg vet også at belanor sier nei til service på ting som ikke er kjøpt her i landet. Lurer litt på om noen har gjort dette før og kan gi noen tips. Er det feks norsk meny på plotter og norsk brukermanual med på disse. På forhånd takk.

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Tror ikke du bør vektlegge den funksjonen særlig mye. Jeg bruker den for å anslå ankomsttid et sted, men jeg lager mye bedre ruter selv enn den klarer å gjøre (mange merkelige valg kan du si). Det er skrevet en del om dette her på forumet, gjør et søk og så kan du finne mange erfaringer med den funksjonen.

Jeg liker at det er en veldig lyssterk skjerm, kun en enkel kabel av og på når jeg tar den med meg fra båten og veldig greie kart/menyer

Hvordan er det med toll på pakken når den kommer hit til norge. [klipp] Lurer litt på om noen har gjort dette før og kan gi noen tips.

Det er ikke toll, men du må betale 25% moms på kjøpesum og fraktkostnader. Han som sier den gikk rett igjennom har hatt flaks. Avsender er forpliktet til å deklarere verdien utenpå pakken, og vedlegge faktura.

Noen får avsender til å deklarere lavere verdi slik at mottaker sparer (undrar) moms. Men da kan tollmyndighetene, ved stikk-kontroll, sette verdi etter skjønn og da er det nok straffegebyrer i tillegg, som ved annen avgiftsundragelse.

Redigert av klugg (see edit history)

Når du skal sende en vare internasjonalt deklarerer du verdien på en liten grønn lapp som festes på pakken, evt. kan du krysse av for at det er en gave. Hvis du kjøper av en privatperson eller et mindre firma så kan de nok la seg oppfordre til å "pynte" på denne deklarasjonen. Større firmaer vil neppe gjøre dette, bl.a. fordi varene forhåndsdeklareres elektronisk slik at de ikke "stopper opp" på grensen.

PS: Dette veit jeg faktisk litt om, siden jeg for et par år siden laget logistikk-integrasjonen til ERP-løsningen for Navicos nye logistikksenter i Nederland. :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...