Jump to content

erfaring med Lowrance GlobalMap 5300c Kartplotter

Chivas01

Recommended Posts

Jeg har en LMS-525C DF som er samme instrument men med ekkolodd og ekstern GPS antenne. Plotteren funger bra den, godt fornøyd med Navionicskartene, skjermen har god lysstyrke og oppløsning samt at Lowrance har mer fleksibilitet om hvordan kart og data presenteres enn andre plottere.

Skal du kjøpe GlobalMap 5300C iGPS nå må du få en meget god pris. Modellen er utgående og blir erstattet av HDS-5M. Den nye modellen har mye mer følsom GPS antenne (skal virke med intern antenne også i lukkede båter) skjermen har blitt enda mer lyssterk, prosessoren er raskere og instrumentet har kraftig forbedret brukergrensesnitt. Lowrance HDS er første plotterserie som har Navionics sin nye Turboview teknologi, dette gir forbedret kartvisning samt trinnløs zoom lignende Furuno Navnet 3D. HDS-5M er en mye mer avansert og bedre plotter enn noe annet i denne størrelsesklassa.

Du får HDS-5M til 5999kr hos Topp Fritid

Topp Fritid

• 1 år senere...

Hei,

Er det noen som har erfaring med denne plotteren og tilkobling til AIS mottager ?

VHF'en tok kvelden i helgen, og jeg skal ha ny. Tenker da å kjøpe en kombi VHF med AIS mottager innebygd. (M-Tech 500 eller Standard Horizon GX2100 når den kommer, f.eks.) Jeg leter og leter, men finner ingen konkret informasjon om det lar seg gjøre å vise AIS data på denne plotteren.

Noen som har fått det til ?

Hei, jeg har en slik Lowrance kartplotter (5300C i GPS), og jeg hadde en del problemer her for en stund siden. Men etter at jeg oppgraderte SW, så har den fungert bedre. Litt treg ved zooming, og ikke videre følsom antenne (intern antenne). Men så er kanskje ikke plasseringen kjempegunstig heller da.... så jeg må nok ta litt av skylden for det sistnevnte selv. Nå er ikke jeg kjempeivrig på å sette meg inn i alle slags mulige funksjoner så jeg kan ikke gi noe særlig tilbakemeldinger på hvordan ditt og datt gungerer. Men totalt sett fungerer den greit nok for mitt behov.

Det var først i fjor at AIS ble godkjent for fritidsbåter i USA så det er ikke å vente at en utgått plotter som GlobalMap som jo også kommer fra et firma som har hovedmarkedet sitt i ferskvann skal støtte AIS. De kunne jo selvsagt implementert støtte i en ny softwarerelease, men alle resursene brukes nok til utvikling av software til HDS, StructureScan og Braodband radar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...