Jump to content

Seilnummer som registreringsnummer

Lazyjack

Recommended Posts

Ringte Småbåtregisteret nå, men kundeservice hadde ikke hørt om dette... Fikk snakket med en kar som skulle ordne dette slik at jeg får samme nr på klistremerkene. Disse har jeg fortsatt ikke mottatt så dermed passet det jo godt å få dem lik seilnummeret...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Ringte Småbåtregisteret nå, men kundeservice hadde ikke hørt om dette... Fikk snakket med en kar som skulle ordne dette slik at jeg får samme nr på klistremerkene. Disse har jeg fortsatt ikke mottatt så dermed passet det jo godt å få dem lik seilnummeret...

Det er jo ganske utrolig at de går høyt ut med en slik nyhet og så vet ikke kundeservice om det! Nesten ikke til å tro :headbang:

Dette vil nok ikke kunne bli gjennomført "over hele fjøla".

Mange seilbåter er registrert i skipsregisteret og da er kjenningsignal utstedt av dem.

Tja, det er litt både og. Det er en god del seilbåter som har merket skroget (og en god del løst båtutstyr) med seilnummer, rett og slett fordi det er praktisk. Ettersom det allerede eksisterer et nasjonalt register for seilnummer hvor opplysninger om båt og eier allerede er registrert så blir det litt smør på flesk å registrere det om igjen i småbåtregisteret. Nå risikerer vi at folk spør småbåtregisteret om seilnummer, som kanskje ikke er registrert i småbåtregisteret, i stedet for å sjekke med registeret til NSF.

For båter registert i skipsregisteret har det heller ikke vært noe krav om at kjenningssignalet er påført utenpå skroget. For disse båtene er ofte et seilnummer eneste synlige kjennetegn, men båtene vil med sikkerhet ikke registreres i småbåtregisteret. (Nå er det sannsynligvis en endring på gang slik at skipsregisterregistrerte småbåter skal påføres kjenningssignal utenpå skrog, men det tar vel litt tid før eksisterende båter følger opp dette.)

Med andre ord: god idé, men helt feil løsning. NSF burde sørge for at register for seilnummer er oppdatert og tilgjengelig for dem som trenger det. Dobbeltregistrering er og blir uheldig, dersom ikke småbåtregisteret får tilgang til seilnummerregisteret og pålegges å opplyse om alle seilnumemr.

men kan jeg få reg nummeret som jeg i dag har på båten på seilene mine, har ikke nummer på seilene i dag,

Siden regnr bare består av 3 tall ville du jo fått et seilnr som allerede var i bruk. Nå er vi kommet til ca 14000 i seilnr og dette er vel løpenummer såvidt jeg vet, dvs at alle nr før er brukt? Det å bruke 3 bokstaver i seilet må jo være NOR så dermed, ikkje mulig.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Som regattaarrangør (det har blitt mer enn hundre som tiden flyr...) så antar jeg at de fleste lokale arrangører vil godta et unikt nr. i seilet.

Eneste formål med seilnummeret er å ha noe å skrive ved siden av slutt-tiden :smiley:

Vi har både svenske, danske, engelske (og andre) seilnummere på banen. Ingen som gidder å ringe det engelske seilforbundet for å sjekke gyldigheten av GBR- (eller gamle K- ) nummer.

Ett problem er klasseklubbene som får kjøre sine egne NOR- serier. Vi hadde tidligere en H-båt og en Express med samme seilnr (korrekt utstedt av de respektive klasseklubber). Dette skapte problemer dersom disse to båtene gikk i mål på samme linje. De seilte ikke i samme klasse, men sorteringen i klasser blir gjerne foretatt ut fra listene, et par timer etter målgang. Tror det var N-36 som var likt. Når det så stod N-36 samt sluttid på lista, gjaldt dette da Expressen eller H-båten?

S/Y Surprise

Han kan ha akkurat hva han vil i seilet.

En digresjon.

I en Færder jeg var med på kom det en seilbåt med spinnaker forbi oss, der stod det i spinnakeren "vil du gifte deg med meg"... :lol: Dama ombord ropte at hun hadde svart JA:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Det tror jeg er en sjakktrekk av Redningselskapet for å unngå at seilere unnlate å registrere seg i småbåtregister. Forsikringer krever at båten er registrert i en nasjonalt register. Det kan være Redningselskapet sitt register, Securmark sitt, og jeg vil tro at NSF sitt register med seilnumre vil også godtas av mange forsikringer? Da kan det være greit av redningselskapet å tilby samme nummer som står i seile siden det vil antagelig føre til flere registreringer...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

- men det er ingen oppdatering av dette registeret ved eierskifte.

Dette må selger gjøre ved å gå logge seg inn på sin båt og "selge" den til ny eier. Så er det opp til ny eier å betale lysavgift. Det ligger i dag mange båter på seiling.org med feil eier.

Jeg sitter pr nå og oppdaterer seilforeningens båtliste og det er mye feil å finne. Vet at lyskomiteen sitter og oppdaterer i disse dager, men det tror jeg går mer på å korrigere lystall.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

NSF har ikke et register over seilnummere som sådan. De bare deler ut seilnummere fortløpende. Antar at de noterer navnet på den som får seilnummeret, men det er ingen oppdatering av dette registeret ved eierskifte.

Det er vel enda litt mer innviklet. NSF har satt bort administrasjonen av seilnummer til NorLYS, og jeg antar at det bare er LYS-målte båter som ligger noenlunde oppdatert i databasen.

Vel, nå får vi bare vente på at noen ønsker VHF kalesignal som registreringsnummer. (I prinsippet kan antagelig Telenor Maritim Radio bare trykke opp nummerskilt. De driver allerede et nasjonalt register for båter med radiokonsesjon.)

Fiskebåter har vel kallesignalet (VHF) som 'registreringsnummer'? De har jo gjerne dette som digre 'skilt' på overbygget.

Og ja, som du sier NORLYS har kontroll på eieren / seilnummeret dersom LYS beviset er gyldig. Dersom det har utløpt (eller ikke eksisterer) bryr ike NORLYS seg. De trenger bare eier informasjon for de som skal motta en regning :rolleyes:

S/Y Surprise

LJP7 (og dersom det ikke er VHF kallesignal, så har jeg misforstått på mange plan :wflag: )

Du kan kalle dem opp med det, ja, men båten er allerede registrert i et annet register. Likevel, båten er sikkert pliktig til å ha radio og da går det jo like kjapt å søke opp radiokonsesjonen som det er å søke i skipsregisterets database.

På den annen side, jeg har allerede nevnt at det antagelig blir et krav at skipsregisterregistrerte småbåter merkes utvendig med kjenningssignal. Forhåpentligvis med litt mer diskret plassering av tall og bokstaver. Fordelen med å søke etter opplysninger om radiokonsesjon er at en del har registrert pårørendeopplysning.

Men de har kanskje et annet reg nr malt på et annet sted?

Kallesignalet er LJPZ, men hvis du ser fremme på baugen, bak navnet (Geir) vil du se et fiskerinummer som er delvis skjult bak sjøsprøyten.

En av grunnene til at de har såpass stort skilt med kallesignalet er at de skal være lett å identifisere på fiskefeltet, spesielt fra fly. (Orion)

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...