Jump to content

Ekstremt bra forbruksbatteri


OPTIMAL

Recommended Posts

Dette batteri er 410x177x225mm, er 37,6kg og passer i mange batterikasser, også med bredd og høyde å gjøre. Fleste batterier på markeden er fra China og mange evropske produsenter har fabrikker der. Fleste av disse batteriene i japanske biler medlemmer her prater om er fra Japan og China. Men selvsagt er tyske produktene betre, drømmer enno om å kjøpe meg Trabant en dag :lol:

Link to post

Servicemannen.

 

De aller fleste båtprodusenter her på Sørlandet bruker batteribokser som er 35 cm lange

 

Derfor er å anbefale et lengre batteri uakuellt for majoriteten av båteiere.

 

Hoppecke 12 TB 100 har C20 kapasitet på 110 amp og veier 38 kg mål

344 x 177 x 230 på topp pol. dette passer i batterikassene.

 

Dette batteriet løfter paller i årevis i jekketrallene til Jungheinric.

Link to post

Er litt sjokka over pris på AGM og Gel batterier. I forhold til tradisjonelle bly/syre batterier.

 

Fikk samme "tilbud" som Dante fra Bema. (Ba om tibud på 4 stk 115Ah).

 

Ser at OPTIMAL skriver at disse kan fås rimligere andre steder.

 

Men la oss gå ut fra Bema.s "tilbud".

 

2435,- + 38,- +25%mva = Nok. 3091,- for 100 ah.

 

For mitt tillfelle så skulle batteriene også sendes til Sandefjord, estimert kostnad kr. 400,- Om det er pr. batteri eller til sammen kommer ikke frem av tilbudet.

 

Men glem transport.

 

Kr. 3091,- er 3 x prisen for de rimligste bly/syre batteriene på 110Ah. som kan fås for rundt 1000 lappen.

 

Er virkelig disse bateriene 3 ganger så bra?

Holder de 3 ganger så lenge?

 

Greit at de er helt tette, så det ikke kan lekke ut syre hvis de havner på hue. Men hvis båten havner med kjølen i været.

så har jeg helt andre bekymringer enn om det skulle lekke ut noe batteri syre.

 

Har hatt 5 forskjellige båter siden 1985. Har frem til nå, byttet Forbruksbank 1- en gang. + at jeg har byttet ett start batteri.

 

Tror nok at jeg fortsetter med tradisjonelle batterier. muligens så kommer jeg ikke til å handle de aler billigste, men havner vel uansett under halv pris av dette tilbudet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Er litt sjokka over pris på AGM og Gel batterier. I forhold til tradisjonelle bly/syre batterier

 

-----------------------------

 

 

Denne linken er ment å gjøre oppmerksom på de aller beste som kan fåes som forbruksbatteri

 

Klart dette koster mer ,men det er statistisk ca 30 % av båteierene som ønsker det aller

beste for seg og sin båt.

 

Husk at mange såkalte standard fritidsbatterier ikke tåler dyputladninger under 50 % .

Link to post
Er virkelig disse bateriene 3 ganger så bra?

Holder de 3 ganger så lenge?

Største fordelen med AGM er at kapasitet kan brukes mer, 80% utlading er ingen krise. Hoppecke har meget bly i liten pakke og der er bra kapasitet i begrenset plass. Fleste båteiere skulle opplevt ny verden hvis dem plutselig skulle klart å bruke meir en 50% ut av drivstofftanken :seeya:

Link to post
De aller fleste båtprodusenter her på Sørlandet bruker batteribokser som er 35 cm lange

Derfor er å anbefale et lengre batteri uakuellt for majoriteten av båteiere.

Prøver du å si at majoritenen av den norske fritisflåten er produsert på vestlandet , det har jeg vondt for å tro.

 

Om AGM batterier kan tappes mer enn bly/syre så kan man ikke sette opp regnestykket på likt antall ah i banken , da man vil få ut mer ah av de som kan tappes lenger ned.

 

Nå vet jeg ikke så mye om dette emnet men om man f.eks har

300ah bank som kan tappes max 50% da sitter man med 150ah.

Man trenger ikke en 300ah bank for å få 150ah om man velger disse batteriene som er mer kostbare om jeg har forstått det korrekt

Link to post

Mao, for prisdifferansen mellom en 600Ah batteribank med Hoppecke vs Leoch, så kan man leie inn en møbelsnekker til å bygge ny batterikasse og fremdeles ha penger til overs dersom man velger Leoch.

 

Er enig med Servicemannen, for AGM er det ikke like nøye med batterikasser som for bly\syre batterier, og dersom man har plass så med utgangspunkt i det Optima brukte som hoved argument for hvorfor Hoppecke batteriet var så bra (38kg) så er Leoch billigere, med samme vekt (37,5kg). Har ikke sett på andre performance data på disse to batteriene så hvorvidt den ene er bedre enn den andre har jeg ikke noe mening om.

 

Dersom Optima og Servicemannen kommer på banen og forteller hvor mye juling disse to batteriene tåler i forhold til hverandre basis samme drifts temperatur etc så kan man jo danne seg opp en mening på hvorvidt ene eller andre er bedre\dårligere og hvorvidt det rettferdiggjør prisdifferansen på disse to relativt like batteriene.

 

Selv tror jeg disse to batteriene er for den som evt. kjøper de for bruk umulig kommer til å merke forskjell på den ene eller andre. Dersom ikke noen klarer å overbevise meg om det motsatte :)

 

 

Mvh

 

M\Y Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post

Hei.

 

Har selv forholdsvis nye vanlige bly/syre batterier 3x115Ah=345Ah. Tapper jeg disse ned til 50% (hva jeg aldri gjør) med er døgnforbruk på ca.35Ah, kan jeg ligge 5 døgn uten lading. Dersom en kan tappe ned en tilsvarende AGM-batteribank til 20%, skulle det tilsi hele 8 døgn. Utmerket!

 

Men, er det noen som kan si noe om spenningen under belastning (la meg si 7-8A pr. enhet på 115Ah) når et slikt AGM-batteri er nedtappet til 20%?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Men, er det noen som kan si noe om spenningen under belastning (la meg si 7-8A pr. enhet på 115Ah) når et slikt AGM-batteri er nedtappet til 20%?

Nå er den tråden open på ny :cheers:

 

AGM batteri har mindre spennfall ved pålastning en opne syrebatterier. Forskjellen er ikke stor men blir mer merkbar i 24v system en 12v. Alle komponenter vi har om bord i båt med 12v anlegg klarer seg med 12v og mange også med 11,8v og laver hvis dimisjon på kabler er som dem skal være. Selv har jeg 1400ah 12v bank og har tatt 97% utlading på den. Vanlig går jeg aldrig mer en 70-80% ned men den "uhell" oppstå ved kai med landstrøm koblet til. Uke før hadde jeg slått av laderen og glemte den i den posisjonen og oppdaget de etter jeg merket litt anderless lyd i toalettkvernen. Har aldrig hørt fra noen som ikke har merket forskjell på sitt kapasitet og i dag er den teknikken tilbyd til pris vi fleste har råd til, Lithium ion er på vei til dem som skal ha noet enno betre og dyrer.

Link to post

Om AGM batterier kan tappes mer enn bly/syre så kan man ikke sette opp regnestykket på likt antall ah i banken , da man vil få ut mer ah av de som kan tappes lenger ned.

 

Nå vet jeg ikke så mye om dette emnet men om man f.eks har

300ah bank som kan tappes max 50% da sitter man med 150ah.

Man trenger ikke en 300ah bank for å få 150ah om man velger disse batteriene som er mer kostbare om jeg har forstått det korrekt

 

 

Har man et godt AGM batteri i båten kan man tappe ned til 50 % og deretter tappe ytterligere 50 % til resterende 25 % batterikapasitet.

 

En ektra kapasitet på 50 % i forhold til standard fritidsbatterier må være bra.

 

Gode AMG type Track bloc batterier tåler 750 dyputladninger ned til 75 % .

 

Da kan man greie seg med mindre batteripakker.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...