Rotax Startet 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2009 Jeg har to stålpropeller (Bravo III) som tidvis har vært innsatt med drevbunnstoff. De er blitt veldig ujevne og gror godt etterhvert. Tenkte at jeg derfor skal forsøke å få disse helt blanke og polerte til sommeren. Trenger derfor råd mht syrevask. Hva slags syre? Hvor lenge skal den "sitte på" før skylling. Hvordan påføres dette? Ev. etterbehandling med polish el? Beskyttelse ved påføring? Alle råd og erfaringer mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Har vasket både stålpropeller, manifoiler, raisere osv i en sterk syre, som jeg blandet ut 50/50 med vann. Husker ikke helt hva syre det var, men den var sterk og luktet vondt:) Er nok noen andre som kan fortelle hva type syre jeg har brukt, og hva du skal bruke! Lykke til! Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Allan E Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Rustfrie? Sitronsyre som kjøpes i kolonialen. De har det i pulverform. Denne syren tror jeg ikke skal blandes så veldig sterk. Går an å prøve seg fram. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 (redigert) Kan det ha vært Deep Clean? Dette stoffet inneholder saltsyre. Stoffet dusjes på og skal virke i 1/2 minutt til 1 minutt og skylles av med rikelig vann. Har brukt dette stoffet selv med godt resultat, men ikke på stålpropell (sjekk om stoffet påvirker rustfritt). Redigert 12.Mars.2009 av Nike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Saltsyre konsentrat var det jeg brukte! Meget effektivt, men må være forsiktig! Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Kasina Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Bare vær klar over at saltsyre tærer på rustfritt over litt tid. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
mateco Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 (redigert) Bruk passiviserings pasta, eller "sveisepasta! for syrefast stål! Syra benyttes av alle verksteder som driver med sveising av syrefast. Syra medfører at stålet passiviseres og får tilbake den normale oksyderingen etter sveising! Har en konsistens som utblandet "tapetklister" og sitter derfor godt under behandlingen! Bruk kost og smør på et jevnt lag! La stå i 30-60 minutter og spyl av! Bruk verneutstyr som gummihansker og briller (syra er svært sterk!!) Ha spylevann tilgjengelig og spyl godt når du er fornøyd!!! Pastaen er dyr fordi den ofte må kjøpes i "kilo-vis" (ca.500,- kr). Hør med et lokalt verksted som driver med sveising, kanskje du får "låne" tilstrekkelig mengde!! PS! litt OT. Den samma syra er svært effektiv til å fjerne rustflekker i plasten. Smør på og du kan se at rusten forsvinner i løpet av sekunder!! Spyl godt med rikelig vann !!! Lykke til!!! Bjørn Red: Må føye til at du må bruke en syntetisk påføringskost med plastbust!!! Redigert 12.Mars.2009 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Golf Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Hei, har gode erfaringer med alminnelig saltsyre som koster en bagatell hos fargehandler. Prøv deg frem med blandingsforholdet, et godt tegn er at du ser ruren "frese" umiddelbart etter påføring. Jeg brukte en vanlig dusjeflaske av plast med pumpe. Skyll godt etterpå med vann, evt. nøytraliser med en basisk (alkalisk) løsning, f.eks. terrasserens. NB: Dekk til f.eks. galvanisert stål/jern godt! Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Kjøp saltsyre hos murer/fliseforretning. Litt oppi syltetøyglass e.l. Bruk oppvaskhansker og briller. Mal på med malerkost. (Hold nesa borte). "Mal" på til det slutter å koke og rur o.l er borte. Spray på zalo vann/såpe. Vask godt. Rubbing med f.eks Autosol. Poler med vanlig polerpasta. Jeg har brukt denne "oppskriften" mange år. Rengjort glatt propell bruker lengre tid på ny groing. Hallais Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Rotax Svart 12.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Takk for tipsene. Prøver nok først den "billigste" løsningen og ser. Noen med erfaringer med å bruke saltsyre på drevet også, eller er det "lite smart"? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Syre på Drevet er nok lite smart ja.. då må du ihvertfall bruke ei svak blanding Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Golf Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Syre på drevet går helt greit - reagerer ikke med lakken. Likedan syre på gelcoat - reagerer heller ikke. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Og en flaske saltsyre som man får i alle jernvare og fargehandlere koster vel ca en hundrelapp og varer i noen/mange sesonger! Forsiktig bruk og skylle godt og bruk abeidstøy, gummihansker og briller så går det hele greit, etter min erfaring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 ....Bruk passiviserings pasta, eller "sveisepasta! for syrefast stål!.... Kan dette også brukes på syrefast anker og kjetting som alternativ til saltsyre? Jeg pensler kjetting og anker med saltsyre og rusten renne av. Men det gasser jo fælt. Jeg er åpen for alternative "behandlingsformer" som gir like godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Brukte vannlinjerens fra Mekk, husker ikke i farten merket, men meget effektivt anbefales både på propell og skrog Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 (redigert) ......... Men det gasser jo fælt. Jeg er åpen for alternative "behandlingsformer" som gir like godt resultat. Avesta sin "Red One" eller "Blue One" kan kjøpes hos TESS for ca 450.- Denne gasser også selv om det er mindre odør, og er av samme konsistens som reprin malingsfjerner. Dette betyr at pastaen får lenger virketid enn saltsyre, og man ser hvor man har penslet den på. Den inneholder salpetersyre, så forsiktig nok med både bruk og oppbevaring bør man være. Den har klare fordeler i forhold til flytende syre, så en investering i en 2-litersboks vil holde i mange år for en hobbybruker. Den fjerner alle rustangrep på rustfritt stål, og som beisepasta etter sveising på rustfritt og syrefast er den uovertruffen... Jeg har forøvrig kun erfaring med denne på stål... - ikke plast&lakk..... http://www.industrinett.no/wsp/tess2/front...mp;nodeid=13046 Redigert 12.Mars.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Jeg synes dette er en viktig tråd. Vil Beisepasta BLUE ONE 130 AVESTA også være effektiv for å fjerne rur under båten? Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 Bare vær klar over at saltsyre tærer på rustfritt over litt tid. Alt som vi produserer i rustfritt (316L) Blir syrevasket for å unngå korrosjon. Det en må være obs på når det gjelder båt, er at vanlig rustfri materiale ikke holder mål. Bare syrefast som er godt nok. (316L) Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Hvis du har bunnstoff på proppellen så fjernes dette med malings fjerner. Saltsyre er unødvendig farlig og "leke" med. Er det det hvite belegget du får på ubehandlete propeller som skal fjernes så bruk sitronsyre som fåes i dagligvaren. Sitronsyre kan med hell også brukes for å fjerne rustrenner på gelcoaten også. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Smurph Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 (redigert) Sveisepasta for rustfritt, "Blue One" etc. inneholder flussyre. Flussyre er EKSTREMT farlig å få på huden. Det vandrer rett gjennom huden helt uten smerte eller symptomer, og angriper beinvevet. Siden flussyre går rett gjennom huden så hjelper det ikke å bare skylle med vann. Du må på sykehus for behandling. Eksponering for flussyre kan føre til amputasjoner, og i verste fall hjertestans. Og hvis dere ikke tror meg så kan dere jo f.eks. lese mer her: http://www.ntnu.no/hms/retningslinjer/HMSR08B.pdf http://da.wikipedia.org/wiki/Flussyre http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrofluoric_acid Fortsatt noen som har lyst til å leke med flussyre? Redigert 22.April.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.