Jump to content

Syrevask av stålpropeller

Rotax

Recommended Posts

Jeg har to stålpropeller (Bravo III) som tidvis har vært innsatt med drevbunnstoff. De er blitt veldig ujevne og gror godt etterhvert. Tenkte at jeg derfor skal forsøke å få disse helt blanke og polerte til sommeren. Trenger derfor råd mht syrevask. Hva slags syre? Hvor lenge skal den "sitte på" før skylling. Hvordan påføres dette? Ev. etterbehandling med polish el? Beskyttelse ved påføring? Alle råd og erfaringer mottas med takk. :smiley:

Bruk passiviserings pasta, eller "sveisepasta! for syrefast stål!

Syra benyttes av alle verksteder som driver med sveising av syrefast. Syra medfører at stålet passiviseres og får tilbake den normale oksyderingen etter sveising!

Har en konsistens som utblandet "tapetklister" og sitter derfor godt under behandlingen!

Bruk kost og smør på et jevnt lag! La stå i 30-60 minutter og spyl av!

Bruk verneutstyr som gummihansker og briller (syra er svært sterk!!) Ha spylevann tilgjengelig og spyl godt når du er fornøyd!!!

Pastaen er dyr fordi den ofte må kjøpes i "kilo-vis" (ca.500,- kr). Hør med et lokalt verksted som driver med sveising, kanskje du får "låne" tilstrekkelig mengde!!

PS! litt OT. Den samma syra er svært effektiv til å fjerne rustflekker i plasten. Smør på og du kan se at rusten forsvinner i løpet av sekunder!! Spyl godt med rikelig vann !!!

Lykke til!!! :flag:

:sailing:

Bjørn

Red: Må føye til at du må bruke en syntetisk påføringskost med plastbust!!!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei, har gode erfaringer med alminnelig saltsyre som koster en bagatell hos fargehandler. Prøv deg frem med blandingsforholdet, et godt tegn er at du ser ruren "frese" umiddelbart etter påføring. Jeg brukte en vanlig dusjeflaske av plast med pumpe. Skyll godt etterpå med vann, evt. nøytraliser med en basisk (alkalisk) løsning, f.eks. terrasserens. NB: Dekk til f.eks. galvanisert stål/jern godt! :seeya:

Kjøp saltsyre hos murer/fliseforretning. Litt oppi syltetøyglass e.l. Bruk oppvaskhansker og briller. Mal på med malerkost. (Hold nesa borte). "Mal" på til det slutter å koke og rur o.l er borte. Spray på zalo vann/såpe. Vask godt. Rubbing med f.eks Autosol. Poler med vanlig polerpasta. Jeg har brukt denne "oppskriften" mange år. Rengjort glatt propell bruker lengre tid på ny groing.

Hallais

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

......... Men det gasser jo fælt. Jeg er åpen for alternative "behandlingsformer" som gir like godt resultat.

Avesta sin "Red One" eller "Blue One" kan kjøpes hos TESS for ca 450.- Denne gasser også selv om det er mindre odør, og er av samme konsistens som reprin malingsfjerner. Dette betyr at pastaen får lenger virketid enn saltsyre, og man ser hvor man har penslet den på.

Den inneholder salpetersyre, så forsiktig nok med både bruk og oppbevaring bør man være. Den har klare fordeler i forhold til flytende syre, så en investering i en 2-litersboks vil holde i mange år for en hobbybruker.

Den fjerner alle rustangrep på rustfritt stål, og som beisepasta etter sveising på rustfritt og syrefast er den uovertruffen...

Jeg har forøvrig kun erfaring med denne på stål... - ikke plast&lakk.....

http://www.industrinett.no/wsp/tess2/front...mp;nodeid=13046

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

• 1 måned senere...

Hvis du har bunnstoff på proppellen så fjernes dette med malings fjerner. Saltsyre er unødvendig farlig og "leke" med.

Er det det hvite belegget du får på ubehandlete propeller som skal fjernes så bruk sitronsyre som fåes i dagligvaren.

Sitronsyre kan med hell også brukes for å fjerne rustrenner på gelcoaten også.

Livet er for kort for sightsing.

Sveisepasta for rustfritt, "Blue One" etc. inneholder flussyre. Flussyre er EKSTREMT farlig å få på huden. Det vandrer rett gjennom huden helt uten smerte eller symptomer, og angriper beinvevet. Siden flussyre går rett gjennom huden så hjelper det ikke å bare skylle med vann. Du på sykehus for behandling. Eksponering for flussyre kan føre til amputasjoner, og i verste fall hjertestans.

Og hvis dere ikke tror meg så kan dere jo f.eks. lese mer her:

http://www.ntnu.no/hms/retningslinjer/HMSR08B.pdf

http://da.wikipedia.org/wiki/Flussyre

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrofluoric_acid

Fortsatt noen som har lyst til å leke med flussyre?

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...