Jump to content

olje til metning av trebåt

dorry gutten

Recommended Posts

Steinkulltjære; brunsvart, oljeaktig væske med karakteristisk lukt, dannes ved tørrdestillasjon av steinkull; tidligere et viktig råstoff i farmasøytisk industri. Steinkulltjære er en blanding av mange forskjellige hydrokarboner og en rekke aromatiske stoffer som toluen, fenol og kresol.

Kom hjem fra Sjøen for Alle nå, virket ikke som det var så veldig finanskrise der oppe, muligens mindre 40-50fotere, ellers veldig mye besøkende og smilende selgere.

Mvh

M\Y Champagne

Jeg er veldig skeptisk til olivenoljen, han du snakket med på Jotun, kommer han å hjelper deg eller gir deg noen kompensasjon utover å si "ooops".... dersom dette går skikkelig dårlig, og du står der med en småsvett Dory som ikke kan lakkes og males og eneste utvei er 100 liter med lynol eller liknende for å få svineriet ut av båten før du må begynne igjen med olje som er gjennomprøvd?

Sydligere strøk dvs Middelhavet, der er vannet mye saltere og treet får litt ekstra konserveringshjelp av saltet.

Vet sannelig ikke om olivenoljen har noe særlig beskyttende egenskaper utover det å være en matolje, det meste av mat som konserveres av olivenoljen ligger jo nedsunket i den. Mao, man hindrer oksygentilgang til det som skal konserveres. Når jeg lager en chili og hvitløk olje til å ha på pizza og pasta, og lar den stå halvfull i en igjen stengt flaske så blir olivenoljen besk som bare det etter kun ett par uker. Jeg leser av det at den ikke er veldig glad i luft eksponering.

Dersom du skal ha i xylamon eller liknende soppdreper eller om du skal påføre denne som eget strøk før du oljer, så test på en trebit i ett par uker først, sånn at du kan gjøre deg opp en mening om det lar seg gjøre å etterbehandle problemfritt etter olivenolje behandlingen.

Hva sier Jotun at du skal tynne den ut med? Amerikansk terpentin, whitespirit eller noe annet?

Hvis du har bestemt deg for hvilke produkter du skal benytte til sluttfinishen, så kan du ta en planke og olje den så det rekker (eller putt den i ett kar med olivenolje med en vekt på så den ligger helt nedsunket) i løp av noen dager tørke av den overskytende oljen, for så etter ett døgn eller to prøve å male\lakkere planken din.

Dersom den er våt etter to tre dager så hadde jeg holdt meg langt unna olivenmetoden. Alternativt hvis du ennå tror på oliven som løsningen for Dorry'n, kan du prøve å benytte kokt linolje som ett toppstrøk for å forsegle og gi ett herdende lag til å lakke på. Jeg føler at dette kanskje vil gi deg en negativ effekt, men kan ikke si med sikkerhet før det prøves.

Det er veldig surt for deg dersom du gjør jobben med å olje båten med olivenoljen for så å finne ut at den ikke lar deg male\stoffe\lakke båten i ettertid. Så i det minste vær grei å test på noen planker først og la planken med maling ligge en stund (2 ukers tid) for å se om den begynner å boble eller at planken slipper malingen i form av at den blærer.

Jeg krysser fingrene for at det skal gå bra Dorry gutten.

Mvh

M\Y Champagne

det ble litt forandring i planene...har akurat snakket med en jeg kjenner som jobber på en fabrikk ikke langt unna hær jeg bor..og han skulle gjelpe meg med å skaffe skikkelig båtolje.....men det du sier dær om prøvingen ...det hadde jo nesten vært litt morro å prøve....slik for nusjerighetens skyld...

• 3 uker senere...

Jeg låner tråden til å spørre et spørsmål:

Jeg har et ror av tre som har stått for lenge på land og blitt knusktørt. Treverket bør egentlig byttes, men mutterene på boltene som holder beslagene til treet er såpass fastrustet at jeg tenkte gi det et forsøk til. Det er nok struktur i treverket til at det holder en stund til.

Ideelt sett skulle treverket fått en god metning med rå linolje og terpentin, for det kommer til å suge vann som bare det i motsatt tilfelle, men hvis jeg bruker linolje til å mette det med, da får jeg vel ikke bunnstoff til å sitte oppå olja? I stedet får jeg et problem med groing. (Båten skal ligge i saltvann) Jeg vurderte en stund å sparkle med epoxyfiller og glasse inn hele greia i epoxy siden treverket er så tørt, men jeg er redd jeg ikke får det 100% tett. Og kommer det vann inn da så er det gjort.

Er det noen som har et tips om hvordan jeg kan beskytte treverket mot vannintrengning og fortsatt få avsluttet med et strøk med noe som hindrer groing?

Redigert av Lukas (see edit history)

OK- Takk. Men da er det jo ikke noe problem. To spørsmål til... Kan det være greit å bruke kokt linolje de siste par strøkene siden den tørker fortere?

Metalldelene på roret består av en fin blanding av "aksling" i messing, beslag i jern og en plate av aluminium. Nå er all rust og irring slipt av ned til bart metall. Hva bør dette behandles med før primer og bunnstoff for å forsinke videre tæring?

Redigert av Lukas (see edit history)

hmmm..hvordan har den som har laget roret fått alt til å sitte sammens?...er rorbladet boltet fast ?

jeg hadde et dilemma da jeg skulle ta av noen gammle båtbord på båten min og det var at sømmen som holt bordene sammens satt bomm fast..fikk ikkje til å bruke dor for å få båtsømmen ut og bordene fra verandre....viss du er på tanken til å lage nytt ror i nytt matrial er mitt tips til deg å bruke en bajonetsag...den er som en stikksag bare i king zise...bladet er vell ca 2-3 mm tykt og fra 10 til 35 cm langt....den kan du kappe både metall og tre med...

en fordel for din del hadde jo vært å fått av treverket på roret mest mulig helt slik at du kunne brukt det som mal til det nye roret du skal lage

jeg har så og si den samme problemstillingen som du har da jeg kommer til stykket.....roret på min dorry er og av tre...men jeg har rett å slett ikke kommet så langt enda i prosjektet mitt at jeg har kommet til den biten enda men det ser litt felleferdig ut så jeg tror nok det blir til at jeg lager nytt

men av egne erfaringer har jeg lært at jeg ikke skal legge plast utpå en del som det dær...det vil jo være masse vibrasjoner da båten er i fart og du vill helt garantert få vanngjennomtrengning inn i roret...da er det best at roret er "åpent" for å si det slik og ikke et lukket system ...rett og slett pga at da du tar båten på land må det ha mulighet til å tørke for viss det blir stående vann inni vil det bare råttne bort mye raskere vil jeg tro...

om det med behandlinga ville jeg og ha brukt rå linolje og amerikansk terpentin...men du vil aldri få mettet det så masse opp at det ikke trekker opp vann da båten er på sjøen...bortsett fra viss du tar av roret fra båten og setter det oppi en donk med den blandinga og lar den stå slik et par dager...men da må du også gi treverket ditt tid til å hvile litt før du smører det inn med primer og bunnstoff....det kan du gjøre med å henge roret opp over donken du satt det ned i....et lite tips til

viss du kansje gjør som jeg skrev hær......prøv å få tak i en donk som er så høy at du kan ha sjangs til å kle den inn med plast glaplast eller lignende...derfor det er litt lurt er for at da slipper du å få hinne på blandingen mens du driver på...og slik at du kan ha mulighet til å bruke restene på selve båtpussen..

Takk for tips. Roret er av båten det, så jeg har i grunn mulighet til å bruke dyppemetoden, men vi får se om jeg får mettet det godt uten først. Jeg var mest nyskjerrig på om det var noe annet enn linolje-baserte produkter som faktisk sitter på linojle.

Ang innplasting så var det ikke plasting ved bruk at polyester og matte jeg mente. Det hadde vært nyttesløst. Det var bruk av epoxy jeg tenkte på og det er jo et hav av forskjell på de to. Men men... nå skal jeg gi det jeg har en sjanse til. Det holder nok en stund.

Noen som har tips om hva man bør grunne metallet med?

Du kan bruke jernmønje etter oljingen, det skal være bra på jern.http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm#...och%20j%C3%A4rn Det hjelper mot rust, men det hjelper nok ikke mot tæring. Tæringen kommer vel av blanding av metaller under vann og feil strømbruk, men dette vet jeg lite om :lipseal::smiley:

Her var det mye interessant trebåtstoff å lese, for en kunskap!!! :smiley:

Ser det er nevnt å bruke diesel til å tynne oljen med i begynnelsen av tråden. Det må dere overhode ikke finne på å gjøre. Alle fosile oljer, smørolje, diesel, hydraulikkolje osv. har en oppløsende effekt på treverk. Det minner om råte og treverket går i oppløsning. Har sett flere eksempler som bekrefter dette ombord i båtene jeg har vært maskinist på. Plankestubber og slikt som har ligget i olje og blitt skikkelig gjennomtrukket går rett og slett i oppløsning.

vell ...på den harde flatene av metal kan du bruke et produkt som heter black wanish...det er en type tjæreprodukt....jeg har brukt det mange ganger. til alt fra gjæretolpene i hagen til deler som skal være under vann i båten...men for å være ærlig synes jeg faktisk en vanlig primer beregnet for metall er bedre enn wanish..hemmligheten er å få av alt rusta og skjell som sitter fast på roret ditt.....før du behandler det med et eller annet stoff....

det med linolja .....det er et litt spesielt stoff.....har opplevd flere ganger at viss en bruker annet enn et linoljeprodukt får en en type reaksjon dvs en oljemaling ..er det akurat som det begynner og bobbler....men det har jeg i grunn kun sett på linoljemaling beregnet på hus...og ikke da en bruker den oljeblandingen som er ca 70-30 eller 50-50 terpentin / linolje pointet med 70-30 og ikke 50-50 er at da trekker det bedre inn i treverket

Redigert av dorry gutten (see edit history)
  • 7 år senere...

Hmm,

Her er man igjen, syv år senere.

Og tror ikke mange bryr seg om å lenger gjøre tingene riktig, når det kommer til å bevare gamle trebåter.

Det jeg lærte (da jeg var 05 - med vår gamle robåt i Drøbak) var å fylle den med vann, la den ligge der noen dager, deretter tømme den.  Trutnet. Tørk på land (taljer x 3 x mennesker med muskler) Man kunne deretter olje og lakke.

Det jeg lærte fra min siste tre-båt, fra rundt 6-7 år siden var:  legg in tøy- filler over det hele innvendig, vann minst 3 ganger i uken, over et par-tre uker.  Deretter la tørke.

Etter det - kjøp inn 5 liter Linolje og 5 liter Terpentin (ikke White Spirit) - bland det - i en billig spray-kanne, og spray det på.  Innvendig/utvendig/innvendig/utvendig etc, til alt er tomt.  Tok vel 5 ganger. La tørke noen dager.

Når det kommer til dyr lakk, Ravi osv.. - går jeg heller for noe rimeligere - i det minste var det det, for 5-6 år siden.

Ovatrol 1 og deretter 2.  Holdt vel hele lakkeringsbudsjettet ned til kr.12k.  Ti strøk med toern.

Og båten så jo ut som nyere enn ny, året etter og året etter der.  (Før jeg endelig fikk gitt den bort, pga. motoren!)  :-)

Men hei, jeg har jo ikke noen "dog in the fight" her, Ikke min båt.  Bare jobber på og med den for en barndomsvenn..

Eieren - vel vi er vel muligens litt uenige om hva jeg mener bør gjøres, og hva han ønsker å gjøre...  :-)  All OK. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...