Jump to content

Import av båt fra UK

GEHU

Recommended Posts

Velkommen til baatplassen.

Du behøver stort sett ikke tenke CE problematikken når du handler båt innen EU/EØS området.

Sånn som jeg har forstått det.

Er båten produsert i EU/EØS før 1998 ikke krav på CE merking.

Er båten produsert i EU/EØS etter 1998, så skal båten være CE merket av produsent før den kom på markedet. Alså ikke noe problem for deg.

Er båten produsert utenfor EU/EØS, men importert og tatt i bruk før 1998. Ikke krav på CE merking. Hver sikker på at du får med deg dokumentasjon på at båten er importert før 1998.

Er båten produsert utenfor EU/EØS og tatt inn etter 1998. Så skal båten være CE merket før den forlot tollager etter ankomst.

Er båten produsert i EU/EØS før 1998. Eksportert til F.eks USA. Så kan båten tas tilbake til EU/EØS uten krav om CE merking.

Er båten produsert i EUEØS etter 1998 og eksportert til ikke EU/EØS land F. eks USA. Så er den jo CE merket av produsent.

Så hvis stuntet med å ta inn båt uten motor, er for å slippe unna CE merkingen. så er det bortkastet arbeid.

Om grunnen til import er at du har en båt uten motor i UK, og en motor som passer inn i Norge. Så kan jeg ikke se noe problem med det.

Men nå er jeg hverken jurist eller toller.

Redigert: Det er når du skal importere en båt inn til EU/EØS. Produsert i ett ikke EU/EØS land morroa begynner.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er båten produsert i EU/EØS etter 1998, så skal båten være CE merket av produsent før den kom på markedet. Alså ikke noe problem for deg.

Gid det var så vel. Europeiske myndigheter bryr seg over hodet ikke med å sjekke om båten er CE sertifisert eller ikke. I værste fall vil forsikringselskapet spørre, og plusse på forsikringssummen om den ikke de nødvendige papirer i orden. Det betyr at båter kjøpt i tidsrommet 1998 - 20... ikke trenger å ha de nødvendige formaliteter i orden. Spesielt ikke om du kjøper fra små verft som ikke driver i stor skala produksjon. Det er faktisk slik at CE godkjenning på generelt grunnlag slik som de store produsentene har, koster en hel masse fordi bedriften må bevise at de driver innefor gitte EU normer og derfor må inspiseres og ha ingeniører som går god for kvaliteten på bedriftens prokukter.

Småskala produsentene lukker derfor øynene og sparer betydelige investeringer så lenge ingen bryr seg.

I Norge derimot..... Her er det gitt Tollmyndighetene i oppdrag å sjekke at alle fartøyer som tolles (momses) inn i landet er CE sertifisert, noe de håndhever svært strengt.

Er den ikke det, vil den ikke bli gitt brukstilatelse og kan dermed ikke skal seile en enneste nautisk mil før den er behørlig CE sertifisert[/b]. Onde tunger vil ha det til at det koster fra 70.000 og oppover :headbang:

En CE sertifisering skal inneholde; en samsvarserklæring fra konstruktør som bekrefter at båten er bygget etter EU forskrifter for gjeldende båtype, detaljert brukerhåndbok i på det språk som båten skal opereres i, stabilitets tester utført av et sertifisert/ godkjent laboratorie/ test plass, og en støy test påmotorene. Når det gjelder motorer så må alle motorer nyere enn 2004 ha CE merking (skal bevitne at motoren ikke har høyere utslipp og støy enn så eller så) Kjøp en 2006 mod båt med motorer uten den foreskrevne CE merkingen (vanligvis fra land UTENFOR UE/ EØS sonen, som feks USA ), og du må skifte til nye motorer med CE merking. :eek:

:flag: Hurra for Norge og Olje og alt det derre der, men når det gjelder tilpassing til EU og deres regelverk er vi bare BEST I KLASSEN, men medlemmer...nei det er vi ikke :flag:

Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room...

:flag: Hurra for Norge og Olje og alt det derre der, men når det gjelder tilpassing til EU og deres regelverk er vi bare BEST I KLASSEN, men medlemmer...nei det er vi ikke :flag:

Erik Solheim sa en gang, da AP's EU kåthet var på det høyeste:

"Gro Harlem Brundland gjennomfører EU direktivene fortere enn Helmut Kohl klarer å finne på dem" ...

Sånn er det å være European-wanna-be...

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Nå er jeg litt sånn at enkelte ting må inn med teskje ; slik jeg har forstått det gjelder EU regelen båter som "settes i markedet" ?

En båt, som trådstartet spør om ligger i UK , ER i markedet. Den er jo i EU. :smash: (Ser bort fra ulovlig import fra utenfor EU )

Det finnes jo haugevis med fartøy som ikke er EU-merket, det må da være lov å omsette disse ?

Eller er norske toll (tull) inger enda bedre enn EU ? :crazy:

Uansett om man kjøper båt i Norge eller imorterer fra Eu land eller Swaziland. så må man sjekke at pairer er i orden.

Som jeg skrev lengre opp.

Er båten produsert og satt i markedet innen EU/EØS området før 1998 så er det ikke krav om CE merking.

Er båten satt i markedet innen EU/EØS området etter 1998. Så SKAL båten være CE merket.

At dette kravet er overholdt, må selvføgelig kjøper kontrolere. Beste er vel å få til sendt dokumentasjonen og fremlegge den på tollstasjon og høre om papirene er i orden. Før man har betaler båten og tar den hjem.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Gid det var så vel. Europeiske myndigheter bryr seg over hodet ikke med å sjekke om båten er CE sertifisert eller ikke. [...]

Det er mulig tjenesteiveren varierer litt fra land til land, men i så fall er det snakk om noen som har skaffet seg en båt det er vanskelig, om ikke umulig å selge. Da blir gjerne prisen lav. Det er også en og annen langturseiler som forsøker å kvitte seg med sine ikke-CE-merkede båter.

Nå er jeg litt sånn at enkelte ting må inn med teskje ; slik jeg har forstått det gjelder EU regelen båter som "settes i markedet" ?

En båt, som trådstartet spør om ligger i UK , ER i markedet. Den er jo i EU. (Ser bort fra ulovlig import fra utenfor EU )

Det finnes jo haugevis med fartøy som ikke er EU-merket, det må da være lov å omsette disse ?

Eller er norske toll (tull) inger enda bedre enn EU ?

Teskje eller ikke, en båt som settes i markedet er en båt som frembyes for salg. At den allerede er i innenfor EU sonen spiller ingen rolle. Sjøfartsdirektoratet ser det faktisk som en vesentlig mangel ved et kjøp om båten ikke er behørlig CE sertifisert og en kan stille selger til ansvar om dette ikke er i hht forskriften, fordi regelen altså sier at dette skal være i orden FØR båten settes i markedet. Som jeg poengterte tidligere så bryr ikke de andre EU landene om å sjekke dette når brukte båter omsettes. De norske tollerne har fått i oppdrag fra Sjøfratsdirektoratet å håndheve denne bestemmelsen. Siden vi må tolle båten inn i kongeriket er det en smal sak for tollvesenet å be om å få fremlagt CE sertifiseringen i samme åndedrag, og nåde den som ikke har alt i orden da :nonod:

Er båten satt i markedet innen EU/EØS området etter 1998. Så SKAL båten være CE merket.

At dette kravet er overholdt, må selvføgelig kjøper kontrolere. Beste er vel å få til sendt dokumentasjonen og fremlegge den på tollstasjon og høre om papirene er i orden. Før man har betaler båten og tar den hjem.

ALLE båter, med 3 unntak. Båter som helt og holdent er selvbygde og har vært i byggers eie i minst 5 år, båter bygget i tre etter klassiske tegninger uten motorinstalasjon og racing båter som utelukkende brukes i konkurranse sammenheng er untatt fra regelen om CE sertifisering.

Det er mulig tjenesteiveren varierer litt fra land til land, men i så fall er det snakk om noen som har skaffet seg en båt det er vanskelig, om ikke umulig å selge. Da blir gjerne prisen lav. Det er også en og annen langturseiler som forsøker å kvitte seg med sine ikke-CE-merkede båter.

Så lenge kjøper er inneforstått med forholdet og man vet at kostnaden med en CE sertifisering beløper seg til drøyt 70.000 og mere til, så burde vel det være et godt forhandlingskort når prisen for båten skal fastsettes. Det er blitt meg fortalt at det fort kan ta opptil 6 mnd før hele CE saken er vel overstått og i orden. Problemet ligger vel i at det kan bli vanskelig å stille selger til ansvar for mangelen når man har handlet uvitende om denne bestemmelsen og får overforraskelsen hos tolleren :confused:

Hvis jeg kjøper en båt bygget på verft i England i det herrens år 1975, kan den lovlig importeres til Norge ? Båten er vel lovlig å selge i UK , og har bevist sin sjødyktighet gjennom 35 års bruk i Atkanteren og Nordsjoen, men det er vel kanskje ikke ordentlig bruksanvisning med :wink:

Er det her norske tollere skal overgå alle andre EU land i regeltolkning ???????

Hvis jeg kjøper en båt bygget på verft i England i det herrens år 1975, kan den lovlig importeres til Norge ?

Ja det kan den. Siden bestemelsen om CE sertifisering ikke er gitt tilbakevirkende kraft, og den ble iverksatt 1 juni 1998, så betyr det at alle båter ferdigstilt før den tid fritt kan omsettes uten at de trenger CE sertifisering.

Pass på følgende ved import fra EU:

Den kan være bruktimportert fra 3. land til EU, ergo kan den mangle CE-merking.

Må i såfall CE-merkes før import Norge. Dato her er 16. juni 1998. Båter som kom

inn i/produsert i EU etter den dato skal være CE-merket.

Alt innom EU før denne dato er is og brus. Er båten ankommmet EU etter 2006

vær på vakt. Nye regler og krav til motor.

Redigert av ayn (see edit history)

Vet ikke hvor Flipper er produsert.. men er den produsert i EU så er dette ingen problem.. Motorene er svensk produserte og self godkjente ihht CE. Uannsett vil ikke denne båt gå inn under CE siden den er for gammel.

Hvorfor skal du ta den inn uten motorer?? både fairline og sunseeker er engelske båter og vil ikke gå inn under CE merking før 16 juni 1998.. Hvis de er produdert etter dette er de følgelig CE merket.. Min P32 R fra 93 har HIN nummer og er bygd ihht CE.

Du må betale MVA på båten uannsett.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Ok så ikke det innlegget ditt over :yesnod:

Sunseeker og fairline kom sjeldent med singel inst da.. (hvis de gjorde det)

Men du skal kanskje bygge om til singel.. pass på at båten i så tilfelle ikke er for tung (noe engelske båter ofte er) Er flere som har satt inn singel i bla Princess 286 Riviara.. funker dårlig og ødlegger båten etter mitt syn.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hei.

Båten er 1990 modell uten ce-merking.

hva med motor modell 2007, krav ce med merking? eller uten?? import til norge??

feks http://no.yachtworld.com/core/listing/boat...=75406&url=

At-le :confused:

Litt morsomt med oversatte sider noen ganger:

Innendørs utstyr Maksimum hastighet: Flipper Boats Antall bad: Flipper Boats Motortype: Oppblåsbar

Dekke Materiale: 9/86 tonn (UK) Lagre disse tillatelsene som standard: 3/45 tonn (UK) Propeller: 0/76 tonn (UK) Kapasitet: 5000 metrisk tonn

Spesifikasjoner Antall kabiner: Volvo KAD 32 Total livbåtkapasitet: 150 Antall toalett: 22 kph Garantiskjema: 22kph Maksimum kjøldybde: 2007

Tanker Samlet lengde: 1 (113 fot/tomme) Antall dobbeltkøyer: 2 (227 fot/tomme) Garanti: 1 (136 fot/tomme)

Båtnavn MM/ÅÅÅÅ: 1 Kjøl: 2 Byggeår: 2 Vinsj: 1

Elektrisk utstyr Generator Gennaker Videospiller Ror GPS DVD-spiller

Utendørs utstyr/ekstrautstyr Luftkondisjonering Fullt forsterket storseil Radar reflektor Tryseil

Motorer Cockpitdusj Motortimer: 12V

Legg særlig merke til oppblåsbar motor, sånn vil jeg ha! :lol::lol::lol:

Chiba

Redigert av Chiba (see edit history)
Legg særlig merke til oppblåsbar motor, sånn vil jeg ha! :lol::lol::lol:

Chiba

DET hadde vært tyveri sikring det. :lol::lol:

Legg til båten i hjemme havna. Tapp ut lufta av motoren. Putt den i en plastikk pose og ta med hjem,

sammen med de elektriske duppe dittene som alltid tas med.

Beklager avsporing, men syns den var så bra at jeg måtte komentere.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

• 1 år senere...

Du behøver stort sett ikke tenke CE problematikken når du handler båt innen EU/EØS området.

Er båten produsert i EU/EØS før 1998 ikke krav på CE merking.

Er båten produsert og satt i markedet innen EU/EØS området før 1998 så er det ikke krav om CE merking.

Er dette fortsatt å regne som gjeldende regler.

Si at jeg kjøper en båt bygd i UK 90-92 , eieren er fra UK (en eier fra ny), båten er lloyds registrert men jeg regner med at det ikke er noen CE merking på den, dette er altså ikke noe å bry seg om siden det er en "EUbåt" fra før 1998 ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...