Jump to content

Isolerglass med lekkasje


rogeri

Recommended Posts

Lurer på hva som kan gjøres med lekke isolerglass vinduer ombord.

Ser i en annen tråd at å borre hull i glasset er en mulighet?

I så tilfelle er det ikke isolerglass lengre vil jeg anta!

Noen på forumet som "kan" glass og  kan gi råd om dette!

Regner med at vinduene må skiftes,men ville høre her først...?

 

:smash: :smash:

Link to post

Hei!

Har lest om at det skal gå an å lufte ut isolerglass som har fått innvendig dugg ved å bore huller i hjørnene. Spesialbor finnes, har kjøpt et på Biltema. Oppskriften skal være å legge en liten ring av f eks kitt på glasset, ( da må det ligge horisontalt) , fylle litt flytende parafin inni ringen, og så bore forsiktig gjennom glasset. MEN jeg har ikke forsøkt dette selv. Er det noen andre der ute som har ?

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
  • 16 år senere...

Jeg henger meg på denne gamle tråden...

I går kikket jeg på båt, med dobbelt glass i styrehuset. Det er da to av tre termopan vinduer som dugger. Etter hva jeg har lest om slit, har slike viduer en levetid på 15-20 år før de begynner å lekke. Så da er det vel fornuftig å regne med kostnaeden for utskifting av alle tre vinduer med sikt fremover?

 

Så var det å skaffe nye glass. Jeg vil gjerne ha samme type med vakuum imellom, for mindre problem med dugg. Spørsmål:

Er det også vanligvis herdet glass i slike vinduer på en båt? De skal jo tåle en brottsjø eller to, eller kullseiling.

Det er runde hjørner originalt og mål/passform forøvrig er selvsagt viktig, så jeg antar at det må "skreddersys".

Jeg håper på tips om hvem det er man bør kontakte for å få dette riktig og profesjonelt gjort på første forsøk..

Går ut fra at det er dyrt, er det noen som også har litt fersk erfaring med det? Tre vinduer ca 60x40 cm store.

 

 

Redigert av Gamlis (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Det går ikke an å bearbeide (skjære) herdet glass så det må først skjæres, deretter herdes. Er det i tillegg isolerglass vil det sannsynligvis bli svært dyrt.

I praksis må man erstatte med plast, noe som neppe er mulig med isolerglass.

 

Gamlis skrev for 8 timer siden:

Jeg vil gjerne ha samme type med vakuum imellom

 

Mellomrommet er fylt med en isolerende gass, typisk argon. Denne gassen brukes også i tørrdrakter på dypt vann for å hindre nedkjøling av dykkeren.

Vakuum innebærer 2.4 tonn trykk på hver side av vinduet. Mulig siste generasjon Gorillaglass ville tålt det.

PS: Ikke vask isolerglass med høytrykksspyler, de kan bøyes så mye at de punkterer i rammen.

Link to post

Det med å kalle det vakuum, er helt feil ja :saint: og var litt latskap fra meg, da jeg skrev innlegget.

Takk for gode tips fra Ingar! 

 

Ved nærmere søk, ser det ut til at elektrisk oppvarmede ruter også kan være en mulighet?  Lurer litt på om strømforbruket blir for stort i såfall, hvis man bare skal unngå dugg (under seiling uten motor tappes jo batteriet). Ellers er det defroster.  Det er i en båt jeg kanskje skal kjøpe dette her.  Har mer å fortelle senere, hvis det blir noe av!

 

Hører gjerne mer om andres erfaringer med å bytte ruter til nye tekniske løsninger med valg av glasstype. Det er mange muligheter jeg ikke visste om fra før, viser det seg!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Har hatt litt lyst til å forsøke meg på et slikt prosjekt, mest for å se om det lar seg gjennomføre. Har et punktert isolerglass på ca 50x90cm. Tanken er da å bore to små hull, kanskje 1mm, i rammen mellom glassene, på diagonalen. Først trykksette dette og spraye såpevann rundt rammen for å se om det kommer bobler. Så kjøre tørr luft fra dykkerflaske/høytrykkskompressor gjennom diagonalen samtidig som glasset varmes for å lufte ut all fuktighet. Deretter la det renne inn slik tyntflytende silikon langs kanten som lekker, eller langs alle fire kanter dersom det er mulig uten å grise til glasset, og la det herde et døgn mellom hver side. Til slutt fylle Argon fra TIG-apparatet fra nederste hjørne mens luften fortrenges ut i toppen. Kanskje fylle ruten mens den ligger i fryseboksen for å oppnå et lite innvendig overtrykk ved normaltemperatur. Forsegle hullene med litt lim og observere ruten de neste årene. Dersom dette ikke fungerer har jeg ikke ødelagt noe som ikke var ødelagt allerede... Dette koster meg i prinsipp ingen kroner da jeg har alt jeg tror jeg trenger.

På den annen side så koster muligens ikke et nytt glass mer enn en halv tusenlapp.    :-)

Link to post
torebåt skrev 51 minutter siden:

Vinduet har mistet isolasjonsevnen, men fungerer ellers flott.

 

Tror ikke det har mistet så mye av isolasjonsevnen. To lag glass med ludt mellom isolerer ganske bra.

Ellers tror jeg neppe denne metoden funker på båtruter. Der er det som regel herdet glass.

 

Jeg har nettop skiftet ut to store isolerglassruter med herdet glass i båten.for annen gang. Denne gangen gikk jeg for herdet enkeltglass. Gjode hele jobben selv.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Gamlis skrev for 13 timer siden:

Ved nærmere søk, ser det ut til at elektrisk oppvarmede ruter også kan være en mulighet?

 

Batteri til oppvarming fungerer dårlig og slike ruter bruker mye strøm. Typisk 10A på en bakrute i bil. Derfor slår de seg av etter en stund.

Vil også bli dyrt å få spesiallagede ruter. (OT: finnes faktisk oppvarmede frontruter til biler som ikke er spes. dyre.)

 

X10an skrev for 7 timer siden:

Så kjøre tørr luft fra dykkerflaske/høytrykkskompressor gjennom diagonalen

 

Dette er livsfarlig, skal ikke store trykket til før ruten eksploderer. Har også sett forsøk med å la støvsuger trekke ut fuktigheten, ruten imploderte umiddelbart...

 

Se her angående boring i glass.

Link to post
Ingar skrev for 11 timer siden:

 

X10an skrev for 18 timer siden:

Så kjøre tørr luft fra dykkerflaske/høytrykkskompressor gjennom diagonalen

 

Dette er livsfarlig, skal ikke store trykket til før ruten eksploderer. Har også sett forsøk med å la støvsuger trekke ut fuktigheten, ruten imploderte umiddelbart...

 

Tenkte selvfølgelig ikke å bygge trykk mellom rutene, den vil jo være åpen mot friluft i motsatt diagonal. Tanken er at luft som har vært under skikkelig trykk ikke lenger har noe nevneverdig vanninnhold, vannet skilles nemlig ut under komprimeringen. Luft fra høyttrykkskompressor er derfor fuktfri og trolig godt egnet for å lufte ut gjenværende kondens.

 

Trykket mellom rutene bør trolig ikke være særlig høyt, da selv 1 psi tilsvarer rundt 300kg mot hver av rutene på mitt 50x90cm glass. En god støvsuger kan kanskje klare 3 psi. Eneste trykket jeg snakker om å ha mellom rutene er først et svakt trykk for å forsøke å finne en lekkasje, deretter oppnå et overtrykk med Argon ved å fylle glasset (uten trykk) ved 0 grader i fryseboksen før hullene tettes og temperaturen økes til romtemperatur. Med litt flex i glasset og rammen kan dette kanskje gi et overtrykk på 0.5 psi.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...