Jump to content

Mariner Viking impeller bytte

johnson

Recommended Posts

Hei, Jeg har nettop kjøpt en mariner viking 9,9hk som har en litt "sliten" impeller, Så jeg lurte på hva må man gjøre for og bytte den på denne motoren, er det noen som har link til den impelleren som skal være i denne motoren og er det kansje noen som kan fortelle hva man må gjøre?

Takker for svar :smiley:

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Er for en annen motor, men funksjonen er lik ...

IKKE bruk så mye fett på drivakslingen, ha bare på et tyyynt lag.

Ellers.... hadde jeg visst årsmodell eller hatt et serienummer, kunne jeg funnet det rette delenummeret...

men:

• 2000 Mariner 9,9hk
  • Impeller #47-42038Q02 KUN impeller
  • Seal kit #26-41365A3 ALLE pakninger/O-ringer ++
  • Rep kit #46-42089A5 Komplett vannpumpe kit ( ink. impeller )

Arne Kjetil

johnson skrev:
da kommer jeg endelig med årsmod. og serienr slik at dere kan hjelpe meg med deler og slikt: serienr.: OP120017 årsmod.:2001

Kun impeller #47-42038Q02

Kun pumpehus #46-42089A2

Pakning under pumpehus #27-19202001

Komplett vannpumpe kit #46-42089A5 ( nytt hus,impeller,pakninger )

Du kjøper kun det du trenger, antagelig klarer det seg med impeller og pakning...

Ellers....OP120017 er feil skal være 0P120017 ( starter med en null )

Serial Number: 0P120017

Model Number: MAR 7015203KR

Manufacturing Year: 2000

Description: MA-10M VIKING

Selger NO89530

Salgsdato 03/07/2001 ( antagelig 7 Mars 2001 )

Noe mere :smiley:

Arne Kjetil

johnson skrev:
Hei, Jeg har nettop kjøpt en mariner viking 9,9hk som har en litt "sliten" impeller,

Litt flisespikking kanskje, men denne regnes vel som en 10 Hk og ikke en 9,9. Mercury og Mariner hadde i flere år en serie med 6 Hk, 8 Hk og 9,9 Hk basert på en motorblokk og en 10 Hk ("Viking") og en 15 Hk basert på en annen motorblokk med litt større slagvolum.

glek skrev:
Har samme motor. Hvordan kan du se at den er litt sliten ?

Ja... dette lurte jeg litt på også. Denne motoren har vel termostat som ikke åpner før kjølevannet kommer over en viss temperatur så når man starter motoren vil det gå noen sekunder før det kommer kjølevann. Videre kan kjølevannet på tomgang "komme og gå" litt.

johnson skrev:
jaja, jeg bytter den uansett, det er uansett lenge siden den er byttet så det gjør nok ikke noe

Nei det gjør ikke noe utover helt moderate kostnader. På min 12 år gamle (1997) Mercury Viking bygget om til 15 Hk er det byttet impeller en gang (for ca 4 år siden). Da så impelleren faktisk fremdeles ganske så fin ut. Ingen sprekker og ganske lite slitasje. Ble byttet samtidig med pakning og impellerhus som hadde fått en liten sprekk. Termostaten er aldri byttet og den åpner og lukker helt som den skal. Men unntak av den lille vannlekkasjen jeg fikk har det ellers aldri vært noe tull med min Viking-motor og jeg er fornøyd med denne. En ganske lett 15 hester (34 kg) med den geniale løsningen med både gir og gass i styrekulten. Jeg tipper du blir fornøyd med denne motoren du også - grattis :cheers:

• 2 uker senere...
  johnson skrev:
Droll: vet du hvor de selger impellere uten om på nett, hadde tenkt og bytte den idag, men må ut på maritim og kjøpe og da lurer jeg på produktnummeret der... hvis du vet det da

Maritim... de har deler ifra Sierra ??

Tror Sierra nummeret er 18-3062, er dog ikke helt sikker da det ikke finnes noe gode overgangs tabeller.

Skal erstatte 47-42038-2 , det riktige Mercury nummeret er 47-42038Q02, ta gjerne med den gamle og sammenlign.

Har de Mallory så er nummeret 9-45309, Mallory hadde også en overgangs tabell til Sierra, den ledet til nummert jeg skrev.

Har de GLM så er nummeret 89451

Mercury #47-42038Q02

Sierra # 18-3062

Mallory #9-45309

GLM # 89451

Dette er kun impeller.

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...