Håvard73 Startet 12.Mars.2009 Del på Facebook Startet 12.Mars.2009 Jeg har nylig kjøpt en Fjordling 18HT 1984-modell der vanntunellen er tettet foran og bak. Tunellen skal ikke være skummet. Mitt håp er å få åpnet kanalen uten at det skal koste uforholdsmessig mye. Har noen erfaringer med dette? Hvis det viser seg at lekkasje var årsaken til at kanalen i sin tid ble tettet (hvilket meget vel kan tenkes) regner jeg med at jobben er langt mer omfattende enn om den er intakt. Hva må i tilfelle gjøres. Og hvordan gjør man det? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Har hørt om flere som har tettet kanalen for bedre oppdrift v/ stilleligge. (For å få bedre aks + mer fribord bak v/bruk av stor motor) Hvis det er tilfelle er det jo bare å åpne opp i begge ender. Aldri hørt om tilfeller der det har lekket fra tunellen og inn i båten på hverken musling/wesling eller fjordling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Håvard73 Svart 12.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Angivelig er ny og tyngre motor (150 hk) årsaken til at kanalen ble tettet også her. Samtidig finner jeg det noe underlig at dette kan gi nok stabilitet til båten ved stilleligge. Skulle tro at en tung utenbords motor vil dytte akterenden ned og at kanal fremover i båten som er full av luft vil forsterke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Velkommen til BP En ting jeg jeg har hørt er at noen tetter tunellen grunnet vanskelig å vedlikehode samt frykt for plastpest der. Kan det stemme? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ingar Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Hva må i tilfelle gjøres. Og hvordan gjør man det?Nå kjenner jeg ikke akkurat denne båten, men kan ikke tenke meg det er noe problem å få det tett. Og skulle det være utett er vel muligheten stor for at du nå kjører rundt med en unødvendig tung båt...Ville åpnet luftehullet foran og fylt opp hele kanalen med vann fra slang, da vil du lett se om det lekker ut noe sted. Eller rettere sagt inn, for det er jo bare lekkasje inn i båten som er av betydning. Ville likevel gjort dette med båten på henger. Sitér dette innlegget Link to post
tøff-tøff Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 er ikke særlig mye vedlikehold for det vokser nesten ingen ting inni der. har selv musling og skal nå tette kanalen for bedre oppdrift Sitér dette innlegget Link to post
Muse Svart 1.Mai.2009 Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Hei Musling, Wesling og Fjordlingeiere! Muslingen til sønnen lekker fra vanntunellen inn i dobbeltbunnen- mye! Noen av dere som har forslag til tiltak? Tetting av hele tunellen? Takknemlig for raskt svar! Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 1.Mai.2009 Del på Facebook Svart 1.Mai.2009 Har en wesling selv og er interessert i erfaringer med å tette tunnel. Tenker da på høyere fribord. Men hvis dette går for mye ut over stabiliteten ved saktekjøring og stilleligge blir det ikke noe av..... Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Jeg vet om flere som kjører Fjordling med 150 hk på hekken og åpen vanntunnell. Ingen problemer med det. Hvis du lurer på hvor du skal åpne hen, kan jeg sikkert få tatt noen mål for deg, så du ihvertfall starter på riktig sted. At det lekker fra denne tunnellen har jeg aldri hørt om. Vår Musling tok inn vann i dobbeltskroget den og, men det var ferskvann og dermed fra oven. Det er jo lett å sjekke ved å smake litt på vannet. Tett alle skruehull og gjennomføringer med sika før du begynner å feilsøke tunnell. Sitér dette innlegget Link to post
Muse Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Kun saltvann hos meg desverre, så dette kommer fra tunellen. Må bore et drenshull i akterspeilet. Tar det rett over toppen av vanntunellen slik at jeg treffer, håper jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Muse Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Tøff-Tøff, er du der? Har du tettet vanntunellen? Resultat? Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Hva med å støpe ned en lensepumpe (liten Rule f.eks) inne i dobbeltskroget? Så fører du en slange ut gjennom lokket til inspeksjonsluken, og så er ihvertfall båten trygg. Evt så kan du jo drille fra innsiden ved å gå inn via denne luken... Sitér dette innlegget Link to post
tøff-tøff Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 har ikke vært her på en stund nå, men har tettet vanntunellen. jeg skråslipte kanten til tunnelen med vinkelsliper, så limte jeg på en tynn finnerplate på innsiden av tunnelåpningen og deretter støpte over, deretter slipte pusset og sparklet jeg til det ble perfekt. så nå ser det ut som det skal være sånn . i baugen limer jeg på en epoxy behandlet rund finerbit med sikaflex eller lign. kan enda ikke si noe om stabilitet osv pga båten ennå er på land, men skal ut i løpet av en uke håper jeg. håper det hjalp Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Moro og se at mange bryr seg om disse båtene. Jeg har selv en Fjordling, kjøpte den i 93 som andre eier. Båten har kun gått på Mjøsa siden den var ny og den er fortsatt tett og fin samt i orginal skikk. Vi kjøpte ny båt i fjor sommer (cabincruiser) , men jeg har veldig vondt for og skille meg fra denne båten, selv om det er masse styr med opplag og båt puss vår og høst. Tror nok dessverre at det blir litt mye arbeide med to båter så dersom det kommer rett bud vinker jeg farvel Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.