age@borgund Startet 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2009 Hei, Kjøpte en Askeladden Beetle 645 i fjor sommer. Den står nå i hagen, og det begynner å klø i fingrene etter å få den på sjøen. Men før den tid må jo båten stelles, såpass vet jeg. Men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Fikk mast på stort sett alt og alle jeg kjenner for å tatt stell på båten før vinteren kom, så det skal være gjort korrekt. Båten er spylt med høytrykk og vasket med båtshampo. Fant denne listen på ett annet inlegg som var litt gammelt: 1- vask båten med høgtrykkspyler og avfettingsvæske 2- bruk båtvask eller bilvask og svamp 3- poler båten med poleringsvoks (bruk eks autosol på merker eller steder som er meget matte eller skitne) 4- kromdetaljer kan du bruke autosol på 5- under båten har du høgtrykkspylt og er nå klar til å pusse over og fjerne løst bunnstoff, deretter smører/maler du på nytt bunnstoff 6- innvendig er det omtrent som husvask, men bruk av sitronholdige vaskemiddel er å foretrekke da disse tar skutelukt. (husk å rengjøre motorom og under puter inne i skott osv, her er det ofte lukt..) 7 -etter service på motor er du klar for en rein og fin sesong Er dette en grei liste å følge? Ang pkt 3, hva skal jeg bruke på resten? Må jeg tenke på anoder? Har noe teak som er litt matt som jeg har planlagt å olje i tilegg og så skifte diselfileter. Må jeg gjøre noe med drevet? Håper noen kan gi en nybegynner noen tips... Hilsen Åge Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2009 (redigert) Hei og velkommen som forfatter på Baatplassen I stedet for Autosol kan du også bruke vanlig poleringsvoks på de rustfrie delene (det du kaller krom). Om du ikke har tatt service på motor må det gjøres i hht instruksjonsbok. Anonder må byttes, batterier lades opp med ekstern lader. Før du oljer teaken så bør du vaske eller rense den. Jeg anbefaler å begynne med grønnsåpe og myk børste først. Skyll med MASSE vann. Blir du ikke helt fornøyd med resultatet så kan du bruke teakrens - feks Snappy. Det hender at fugene i teaken reagerer med teakolje. Derfor er min anbefaling å bruke en helt ren olje som heter teknisk hvitolje. Jeg oljer ikke noe teak ombord. Vasker med grønnsåpe (eller zalo) regelmessig i stedet. Min erfaring med olje på teak er at det bare forsegler møkka man drar med seg. Redigert 12.Mars.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
age@borgund Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 (redigert) Takker og bukker. Alle tips tas mot med glede. Åge Redigert 13.Mars.2009 av age@borgund (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rifi Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Har en kommentar/spørsmål til ditt punkt 5: "...5- under båten har du høgtrykkspylt og er nå klar til å pusse over og fjerne løst bunnstoff, deretter smører/maler du på nytt bunnstoff" Hvis en har selvpolerende bunnstoff (eks Hempel Mille) skal den da pusse eller bare kleise på nytt bunnstoff rett oppå det gamle ved behov ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Jeg ville pusset lett over og avfettet slik at det nye bunnstoffet får god heft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.