Jump to content

Lakkering av teakdørk

Dyn@mic

Recommended Posts

Etter råd fra båtbygger oljet jeg teakdekket i sommer, flybridge og noe annet smått. Jeg ville teste det mot hvor varmt det var å gå på og hvor glatt det er når snøen la seg på dekket. Båtbyggeren forsikret meg at ingen av dele ville by på problemer dersom jeg brukte RÅ LINOLJE.

Båtbyggeren anbefalte LE TONKINOIS Bio Impression. Jeg kjøpte dette og det ble ikke varmt og heller ikke glatt. Han poengterte at dette ikke inneholdt noe som ville skade natene. Dette er et rent naturprodukt.

Nå går jeg over med en fille med olje på der det er nødvendig.

Ligg unna lakk på dekket!

Teakdørkene ombord er selvsagt lakket. Her ser jeg ingen grunn til å bruke annet enn Tre stjernes da denne er meget slitesterk. Bruker Epifanes ellers ombord som jeg blander ut med Respect sin Rustolje som gjør samme nytten som Epifanes sin tynner.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg ser ikke bort i fra at å varsle været i Norge kan være mere krevende enn i Sveits, så undersøkelsen kan tyde på at noen har vanskeligere forhold, slik at det blir vanskeligere å treffe helt riktig.

Det står rå linolje på boksen. Kokt linolje gir glatte dekk. Har oljetrykkføler litt i dag, inne.

Det står rå linolje på boksen. Kokt linolje gir glatte dekk. Har oljetrykkføler litt i dag, inne.

Sånn går det telefonen foreslår noe annet enn det man har skrevet.

Har oljet inne i dag var meningen.

Oljetrykkføleren kom på plass i forrige uke men det er en annen historie og tråd.

95_11007986531.jpg

jeg la på 8 lag Ephifanes på en båt jeg hadde ble veldig bra.

fin lakk som er grei å jobbe med og som gir ett resultat man blir fornøyd med om man bruker pensel og fordriver.

Skikkelig nice!!

Ser veldig bra ut.

Teak finér du har på dørken?

Brukt det samme der?

Bordet var helt nytt når bildet var tatt det ble laget i teak finer.

Alt det andre var over 20 år gamelt og er skikkelig teak laget på Korsvik båtbyggeri i 1984. Dørken veide " ett tonn". Tok ut alt og brukte varmepistol, skrape og pussemaskin til jeg var helt nede. Så var det bare å tynne ut lakk og legge lag på lag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...