Jump to content

Lakkering av teakdørk

Dyn@mic

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp av dere erfarne båtpussere. Jeg har en Dynamic 7600 som jeg har skrudd ut dørken på for oppussing. Det var endel skader på den. :sad:

Den gamle lakken er nå fjernet helt og klar for en ny fasade. Hvordan skal jeg gå frem for å få best resultat? Så langt har jeg kjøpt 2 liter Epifanes blank teaklakk, det er en god start etter hva jeg har lest her inne. :smiley:

Det jeg tenker på er om jeg må behandle teaken med noe annet før jeg begynner lakkering, er det den blanke lakken som gir "best" resultat, hvor mange strøk anbefaler dere, etc?

Takker for alle svar!

PS, mitt første innlegg :cheers_wine:

En kompis av meg demonterte alt treverket i båten og pussa det opp. Da han var ferdig, så det helt strøkent ut. Alle ville vite hva han hadde gjort, men han sa det var en hemmelighet :nonod: Året etterpå kunne han røpe at han hadde brukt 3-stjerner gulvlakk på alt treverket, og det hadde blitt sprøyta på. Det er nå 5 år siden, og det ser fortsatt ut som det er gjort i går :yesnod:

Velkommen til forum :smiley:

Her kommer du til å få masse god informasjon og gode råd - og ikke minst får vi ta del i et rikt erfaringsgrunnlag.

Teakdørk inne eller ute?

Lakkert teak er glatt i forhold til ubehandlet teak :eek:

Vakkert å se på lakkert teak (synes mange), men hvorfor ødelegge de naturlige egenskapene til dette treslaget?

Spørsmålet er hvordan båten din brukes...

Jeg seiler stort sett hele året i bølgesprut og regn, og følger prinsippet: vertikale teakflater kan lakkeres eller oljes, horisontale teakoverflater forblir ubehandlet.

Smak og behag - det er det som gjør båtlivet og dette forum spennende.

Dufour 40 Performance

Attitude: Takk for velkomst! Det er teakdørk inne i båten så denne vil veldig sjeldent bli våt og dermed farlig glatt. Skal helt klart lakkes, trenger bare litt tips og triks til dette.

pettersand: var et godt spørsmål du! :smiley: For å være ærlig så vet jeg ikke, hvordan skal jeg finne ut av dette? Er standard dørk på en Dynamic 7600, kanskje noen andre som kan svare på dette?

Og ja, jeg er veldig nybegynner på dette. Kjøpte båten før sesongen i fjor og bestemte meg for at før neste sesong skal den skinne!

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre også , har jo stort teak dekk ute bak som kommer til å bli brukt mye .Sette stoler å bord og blir vel noen møter også , å med nesten ny teakdørk så trur jeg det blir lakk. Har bra erfaring med 3 stjerna lakk , bare den blir mye tynna dem første strøka . Men det er jo litt tidlig å tenke på , regner med at det må bli litt varmere i lufta først .

Du spurte om tynner til epifanes lakken ,trur du bør bruke tynneren som hører til . Vært knall om du kom med bilder ettervært da , så ser hvordan dette blir .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg har mye teak ombord. Også teakstaver i dørken. Epifanes er en bra lakk. Men som andre også skriver så er en ren gulvlakk av beste merke kanskje det aller beste. mer å slite på. Jeg bruker Epifanes på all interiør og veksler mellom blank og silkematt. Men det er selvsagt en smak sak.

Lykke til.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg snakket med en lakkspesialist hos Maritim på Slependen. Han anbefalte rustolje som tynningsmiddel til Epifans lakk. Jeg har brukt dette med godt resultat. Blander 10 - 15 % inn i lakken. Denne rustolja tilsvarer Owatrol nr. 1 fortalte han.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg kommer til å bruke 3 stjerna lakk på dørken , men kansje med litt teak beis oppi . Pussa opp forige båten , alt innvendig blei skrapa inn til beinet . Brukte 3 stjerna med teak beis og Benarolje oppi , mange spurte hva jeg hadde brukt .Lurte da jeg fortalte om blandinga jeg hadde brukt , men det var like blankt å fint som sola i Kalstad :wink:

Så mange måter å gjøre ting på , men dørken er litt spesiel .-Den skal tåle party og stolbein osv , kort å godt .Den skal tåle å bli brukt , da regner jeg med at lakk er det eneste riktige .For å slippe mange hakk å stygge merker i teaken , eller tar jeg helt feil ?

Tine IV

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre også , har jo stort teak dekk ute bak som kommer til å bli brukt mye .

Tine IV

Lakk inne Tine, og Epifanes er av de aller beste, og Edelolje eller tilsvarende ute. Det er min klare anbefaling. Å lakke ute er en farlig vei å starte på. Du vil raskt få blærer og fuktinntrengning, og da er eneste løsningen å skrape til skinnet og lakke på nytt. Med Owatrol Edelolje er det bare å legge på nytt over det gamle om du skulle slite gjennom eller trenger å fornye.

Edelolje gir i tillegg samme blanke finishen som lakk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Lakk inne Tine, og Epifanes er av de aller beste, og Edelolje eller tilsvarende ute.

Hører altid på dere som har gjort dette før , da blir det olje ute (inne under kalesja ) . Det er jo detta med at den skal tåle å bli brukt som jeg tenker på , hakke lyst på masse hakk å sånn .Dørken min er jo ny forsåvitt , så vært ok å ha den fin en stund . Olja jo ute på Årø'n , det blei ok det .Men kunne ikke gå på den når sola hadde stått på ,da brant du av deg beina .Men det var slik olje jeg bare sausa på med ei fille .Men nu er det tid for isbrøyting :wink:

Tine IV

Min er erfaring med lakk på teak utendørs er at en skaffer seg et evig vedlikeholdsarbeid. Olje på teak ute er samme saken, fin i 2-3 uker ..så mindre fint over tid. Gjentatte behaldlinger gir et premanent mørkt treverk.

Så var det å lakke slitte teakfinerflater inne i båten. Mine erfaring er at alt, absolutt all gammel lakk må fjernes dersom resultatet skal bli bra. Det er et møysommeligt arbeid med varmepistol og skrape. Dersom noen vet om bedre metoder vil jeg mer en gjerne høre om det :yesnod:

Lakker en på flater hvor lakket har "åpninger" i lakkflaten blir ikke resultatet bra sett med mine nærsynte øyner. Når det gjelder finer er det også lett å gå igjenom det tynne teaksiktet og da blir resultatet ubrukelig.

Vil gjerne ha motforestillinger eller synspunkt..kanskje jeg også lærer noe nytt :wink:

Jeg lakket dørklukene i Amica med 3-stjerners lakk, mest fordi lukene var litt dårlige, med sår og skrammer og noen var litt flisete i kantene. Jeg pusset de ned og rundet av alle kvasse kanter. De ble så påført 5-6 strøk med lakk. Vi hadde egentlig planer om å skifte ut lukene etter en sesong, men det ble utsatt og etterhvert ble båten solgt. Lakken holdt seg like fin den tiden vi hadde båten og jeg tror ikke den nye eieren har gjort noe med lukene heller. Teakinnredningen i lugaren ble smurt med Ovatrol teakolje, mens vi startet med å lakke med Ravilakk på teaken under doghouse. Denne syntes vi imidlertid var vanskelig å arbeide med og hadde problemer med å få det fint, så vi gikk etterhvert over til Edelolje, tror den også var av merket Ovatrol. Den var kjempefin å arbeide med. Den var lett å påføre og gav et blankt og vakkert resultat.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Oki, mange nyttige og bra tips her. Men når det kommer til lakktype har jeg allerede gått til anskaffelse av Epifanes blank teaklakk, og skal prøve dette. Blir jeg ikke fornøyd gjør jeg jobben på nytt neste år, og da er jeg jo som rutinert å regne! :yesnod:

Er fortsatt noen småting jeg lurer på;

Skal man pusse mellom strøkene og isåfall med hva, og mellom alle strøkene?

Hvor mange lag anbefaler dere?

Bare bruke teip over side listene?

Tusen takk for alle svar og for et fantastisk forum! :sailing:

Ja, du må pusse mellom hvert strøk, ellers har det en tendens til å flasse av... Brukt fint pussepapir, overflaten trenger bare å bli litt matt.

Hvor mange strøk er litt smak og behag. To er minimum, men du kan sikkert ta fler. Jeg lakket altså 3-4 for 28 år siden, og først nå er det nødvendig med ny runde. (NB dørker nedenunder i tørr seilbåt!)

Det med listene på siden skjønte jeg ikke, men det er sikkert greit å beskytte det som ikke skal lakkes, med malertape.

Nei du behøver ikke pusse mellom hvert strøk. Puss mellom det første og andre strøket dersom du har fått en ru overflate, pass så på å fjærne alt pussestøv ( støvsuger og deretter microfiberklut fuktet med Epifanes tynner ) Lakk så en 4-5 strøk mindre og mindre tynnet. Nå bør du ha bygget opp et passe lakklag, så er spørsmålet : Skal du ha helt blank dørk? ( jeg anbefaler deg det ikke, den blir utrolig blank og alt syntes samtidig som den er veldig utsatt for slitasje ) i så fall må du nå være veldig nøye og pusse over få bort alle ujavnheter, bruk pussemaskin med avsug 240 papir eller finere. evt. pussekloss 300 papir eller finere. Ta så et siste tynt strøk med 30- 40 % uttynnet Epifanes, gå over med skumfordriver (det blir mindre luftbobler i et tynt strøk med uttynnet lakk )

Jeg anbefaler deg helt til slutt å legge på et lag med sikematt Epifanes jeg valgte det på min dørk og er veldig fornøyd. La heller detaljer stå igjenn blanke.

PS.!!

Klikk deg inn på min tråd her inne : Ny teakdørk og div andre prosjekt på en W 8000

Her finner du mange bilder som viser deg resultatet.

EVT. windyklubben.com Og se på. Finn Erik sitt dersh og dørkprosjekt i en Windy 8000.

Her har jeg i detalj forklart hvilke produkter (Epifanes) som jeg har brukt samtidig som arbeidsprosessen er nøye beskrevet.

• 1 år senere...

Oki, mange nyttige og bra tips her. Men når det kommer til lakktype har jeg allerede gått til anskaffelse av Epifanes blank teaklakk, og skal prøve dette. Blir jeg ikke fornøyd gjør jeg jobben på nytt neste år, og da er jeg jo som rutinert å regne! :yesnod:

Er fortsatt noen småting jeg lurer på;

Skal man pusse mellom strøkene og isåfall med hva, og mellom alle strøkene?

Hvor mange lag anbefaler dere?

Bare bruke teip over side listene?

Tusen takk for alle svar og for et fantastisk forum! :sailing:

Hvordan gikk dette?

Fikk aldri se noen bilder av resultatet.

Skal selv skifte dørk i min båt. Har to plater med teakfiner.

Fint å vite hva man skal behandle de med ;)

Ser det er mange gode råd om behandling av teakdekk her, men jeg savner et viktig element; hva med behandling av nater? Har selv et teakdekk jeg gikk over og pusset og hadde på noe Owatrol teakolje for et par år siden. Ble fint det, men oppdaget samtidig at dette gjorde at natemassen ble noe klebrig og har lett for å bli dratt utover og lage svarte flekker på teakbordene. Usikker hvordan jeg skal løse dette, men må uansett gå over og pusse ned på nytt. Et råd jeg har lest er at natene kan pensles med kvistlakk. Noen som har prøvd det?

Å bruke lakk på utvendig teak er jeg lite lysten på, vil helst bruke en olje som fungerer bra, også i forhold til nater. Men er det slik at ved bruk at lakk så er en ute av problemer med nater som kan bli klebrige? Vil med andre ord lakken også "forsegle" natene?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Men er det slik at ved bruk at lakk så er en ute av problemer med nater som kan bli klebrige? Vil med andre ord lakken også "forsegle" natene?

Mnjooo, kanskje på kort sikt, men fall for all del ikke for fristelsen til å bruke lakk ute.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...