Jump to content

Trenger litt info om denne motoren Volvo 32 dp 165hk


Steinsvigen

Recommended Posts

Min far lurer på og kjøpe denne båten hva sier dere til denne motoren som står i ein Volvo Penta DP 32 2001 mod 165 hk.. vil gjerne høre + og -

 

Kva trur dere at den bruker i drivstoff ca 25 knot marsfart 30 knot max

 

 

72_-1687168591.jpg

 

 

72_245294474.jpg

Redigert av Steinsvigen (see edit history)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Ser for meg ut som en KAD 32. Når du skriver DP regner jeg med at det er hekkagregat med duoprop

 

KAD 32 har vel i mange år vært regnet som en god arbeidshest fra VP. Den har kompressor og turbo så den egner seg godt i planende båter. kompressoren gir ekstra kraft på lavt turtall før turboen lader fra ca 2000 rpm. Motoren er 4 sylindret og brummer og hviner litt. Det er kompressoren som hviner. Kompressoren slår inn på ca 1000 rpm og slår ut igjen på ca 2000 rpm. I dette turtallsområdet bør man ikke ligge over lang tid for da går kompressoren varm. Det gjør at motoren får en litt "av og på karakter". Og det kan være litt hemmende om man gjerne vil ligge i dette turtallet om feks været er dårlig. Noen har da montert en egen bryter for å slå av kompressoren

 

er motoren godt vedlikeholdt er det en god motor.

 

Forbruket kommer an på hvor hardt motoren er belastet. Ut i fra båten er jeg litt overrasket over at den gjør 30 knop med så liten motor. En nidelv 690 med KAD 32 gjør kanskje 34 knop - den veier ca 2500 kg. Grovt sett kan man regne ca 5 hk/liter/time. På fullt vil jeg anta at motoren drar ca 35 liter. På marsjfart bør det kunne holde med ca. 25 liter i timen. Veldig grovt regnet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Så også litt på denne båten på finn.no her om dagen. Virket å være et greit kjøp.

Ikke det at jeg har planer om å handle, den blir for liten for meg.

 

Som Bitteliten skriver er dette en KAD32 med DP drev og er en kurant motor.

På denne båten som tross alt ikke er mer enn 24 fot (oppgitt til 25 i annonsen) er nok ikke farten oppgitt langt fra sannheten.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

En ting er nå motoren - den er jo nokså ny - men båten ser litt loslitt ut. Dårlige bilder også.

Framgår heller ikke om det er nytt drev på den i 2001....rotete var det også i den; ikke alltid et godt tegn.

 

Og det ser ut til at bildene er bortimot 3 år gamle. Hm....dere har kanskje sett på den, Steinsvigen?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Kompressoren kobler inn ved ca. 1800 omdr. og kobler ut ved ca. 2600 omdr. Motoren har også en kick-down funksjon, dvs. hvis du drar gassen i bånn lader kompressoren helt til ca. 3100 omdr. Veldig kjekt når båten er tungt lastet. Motoren er helt topp og passer på båter opp til 2500 kg. litt avhengig av hvor tungdrevet den er.

Link to post
Ikke glem å sjekke drevet godt. Er vel et 290 drev på denne kanskje?

 

KAD32 ble levert med DP-E drev.

 

Ellers hadde jeg denne motoren i min forrige båt. Det var en Balt 750 Cruiser på 25 fot (7,8 m). Den gjorde 30 knop på topp turtall (3800 rpm) og jeg marsjet på 24-25 knop (3400 rpm). Motoren gikk som en klokke og hadde hverken problemer med den eller drev i de 200 timene jeg kjørte båten (3 sesonger). Billig i drift var den også. Kjørte fra Stavanger til Lindesnes en sommer og lå jevnt i ca 25 knop. Forbruk var tilnærmet 1 l/nm på den turen.

 

/Øystein

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...