Jump to content

Båttur langs sørlandsbeltet

HulkHaugen

Recommended Posts

Tankte å ta meg en uke +/- i sommer med et par kamerater å seile fra by til by langs sørlandet, og lurer på hvilke byer som kan anbefales (uteliv), og hvor det er fint å seile, og hvordan livet er i byene i ukedager i fellesferien.

Begynner i Arendal, og seiler til Tvedestrand, Risør, Kragerø, Larvik, Sandefjord og Tønsberg. ser for meg noe sånt, men er det noen av de jeg burde skippe for å ev. komme meg lengre til andre byer?

Planen er festing på kveldstid, og på dagtid kommer det til å gå i 5-6 knop med styrepils, stikke innom badestrender og resuranter, og bare nyte livet. :cheers_wine:

høres ikke det ut som en plan? andre erfaringer og tips? :sailing:

Mvh Børre

Tankte å ta meg en uke +/- i sommer med et par kamerater å seile fra by til by langs sørlandet, og lurer på hvilke byer som kan anbefales (uteliv), og hvor det er fint å seile, og hvordan livet er i byene i ukedager i fellesferien.

Begynner i Arendal, noen av de jeg burde skippe for å ev. komme meg lengre til andre byer?

Planen er festing på kveldstid, og på dagtid kommer det til å gå i 5-6 knop med styrepils, stikke innom badestrender og resuranter, og bare nyte livet. :cheers_wine:

høres ikke det ut som en plan? andre erfaringer og tips? :sailing:

Høres ut som en god plan , men du planlegger feil vei da :giggle::cheers::wflag:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

høres ut som en kjempe plan:) men før du reiser fra Arendal bør du kjøre ut til Merdø og besøke øya som ligger mellom Merdø og Hovekilen! Den heter Gjessøya og stranda der må bare opplevels! Gjessøya ligger høyre for Merdø hvis du kjører ut Galtesund:)

Lykke lykke til!

kanskje treffes vi på vår vei;)

Nå med båtførerbevis

Ja, men det kan jeg jo gjøre en tilfeldig annen dagstur :) Er litt mere festing som står i fokus på denne turen :drink:

Du får vinke som en helt hvis du ser båten i avataren min (nettopp skiftet). Tror detta kan bli en kongetur :cheers:

EDIT: Styrepils er da vel lov når maxfart er 8 knop og marsjfart er 5-6 ;) Er vel fortsatt 0,8 som er grensen på sjøen? er ca 3 pils det :D

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

f.o.m Kragerø og videre østover seiler du på Østlandet :smiley::sailing:

Ok da, men jeg trenger vel ikke gjennom passkontroll av den grunnen :giggle:. Er ikke så hjemmekjær og lokalpatriotisk at jeg ikke kan seile over til østlandet :flag:

Er faktisk på sjøen i Mexico-gulfen nå, kl er 4 på ettermiddagen, og lurer på om jeg skal sette meg ut på dekk i 35-40gr og ta meg en røyk og en kaffé....

:yesnod:

Mvh Børre

Arendal er topp fest by om sommeren, og mange flotte utesteder langs hele Pollen.

Når du sier at du seiler er det vel mye av Flostaleia du må gå utenom :nonod:

Tvedestrand er kjedelig - langt inn og ut av fjorden - og ikke noe sted for fest og moro...

Risør kan være brukbar - men det er bedre å ta en lengre etappe

Kragerø derimot er full fart. deretter er det kort distanse til Valle hvor det også skjer ting - sjekk også spilleplanen på Wrightegaarden i Langesund, de har noe av den beste musikken langs kysten.

Gidder man å ta turen opp elva til Skien er det flotte steder langs bryggene.

Ville da tatt med meg neste konsert på Wrightegaarden på vei ut igjen:-)

Larvik ville jeg passert i stillhet, og heller tatt en fest i Sandefjord før man topper det hele i Tønsberg

Synd egentlig at du ikke planlegger å starte litt lenger syd, Mandal - Kristiansand - og Lillesand har masse å by på for tørste båtfanter:-)

Ellers er det jo mange mindre plasser med servering om sommeren - og etter min mening finner man vel så mye moro på enkelte holmer som i byen:-)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Ja, jeg har lurt på å skippe Tvedestrand som festby, men turen innaskjærs helt fra Tromøysund til Lyngør er jo en idyllisk drømmetur. Jeg vil påstå at selve båtturen er 2/3 av opplevelsen da. Rekker jo Kragerø på 6-7 timer hvis jeg kjøre innaskjærs og målrettet tenker jeg, men så skal vi jo alltids bade, handle etc på veien da. Får starte tidlig på formiddagen^^. Men da har jeg jo tre gode stopp bare der, trodde også Larvik hadde no å by på :hmm:

Kanskje jeg tar enda en tur den andre veien ;) bor jo i Arendal, så da får det nesten bare bli sånn... :sailing:

Mvh Børre

Inne i Larvik by er det ikke mye spennende som foregår. Der er det vel ikke engang en gjestehavn.

Men du har jo Stavern da, som er en del av Larvik komune. Der ute er det mer enn nok liv på sommeren.

Er jo en kjedelig fjord inn til Sandefjord også, men er unnegjort på en snau time.

I krabbe avstand fra gjestehavna 0-50 meter, så er det nå en 6-7 spiserestauranter og barer + flere oppover i by'n selvfølgelig. Men hoved trøkket er rundt nede ved kaia.

Redigert

Ei runde med color line over til Strømstad er jo også en mulighet. 2.5 time hver vei. Ut med 17.00 eller 2000 ferga. Spis ene veien og fest dere tilbake i baren. Da er dere klar for mer party når dere er tilbake i Sandefjord.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Guest Avmønstret#
Som et sted å feste så er det ikke det helt store! :nonod:

Stavern, Helgeroa og Nevlunghavn er vel noen steder å notere seg i tilegg til de som allerede er nevnt.

Nevlunghavn er ikke akkurat plassen for tung festing, mer idyll og kos, men med mye folk og campinggjester så det er jo muligheter. I Stavern og Helgeroa er det bare å trø rett i land og starte festen. Når det er sagt så er ikke Sydvesten i Helgeroa verdens navle, kan være halvglissent der midt i uka, selv i ferien, men i helgene er det høy festfaktor.

Stavern er disco og alt man måtte ønske seg. Om jeg lå i bakrus i Langesund, som er en fantastisk festeby om sommeren, så ville jeg antagelig gått rett til Stavern for neste fest eller tatt en rolig dag/natt i Nevlunghavn før jeg dro til Stavern.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...