Jump to content

4000 timer? på en yanmar 6LP-STE 290hk. 2000mod er dette mye?

kjelltn

Recommended Posts

4000 timer? på en yanmar 6LP-STE 290hk. 2000mod er dette mye, hvor mange timer bør en slik motor gå.

Sitter i en 31 fot med fastaksel. Halvplanende. utgangspunktet er at den er kjørt riktig og følgt opp, virker gullende ren invendig i motor/olja.

Timetelleren viser 4000/400 timer?? går time telleren veldig sakte på tomgang ca 600 omd?

Inntrykket er at den har gått mye mindre en 4000 timer. Den har 7 sesonger på vannet.

Fint med noen meninger og erfaringer.

Kjenner ikke til den motoren eller til Yanmar sjenerelt. Men for de motorene jeg kjenner til er 4000t nærmest for en ny motor og regne. Motorene i den forige båten jeg hadde var kjørt 14.800t da jeg sist kjørte den og de hade ikke vært overhalt og fungerte fremdeles utmerket. Kamerat av meg har kjørt sin 180 hk Perkins 26.000t i våres før han tok en overhaling på den. Så en motor som har kjørt 4000t burde ha mange timer igjenn før den er utslitt. Medmindre Yanmar sine motorer er spesielt lite slitesterke.

En fritidsbåt som brukes til normalt turbruk vil sjelden overstige 150 timer pr år. I dette tilfellet her har vi nok med en ivrig båteier å gjøre med mindre båten / motoren har vært benyttet i kommersiell trafikk. Til sammenligning har min motor gått 3500 timer på 22 år som er et snitt på 159 timer i året. Storservice skal tas etter 12000 timer. Med samme kjøremønster vil det si i år 2062. Da har vel jeg ligget 6 fot under bakken i 30 år tenker jeg, minimum. :rolleyes:

Redigert av Hansi (see edit history)

Hansi, dette er en båt som bare er brukt som fritids båt, mulig brukt hele året, men virker veldig godt tatt vare på. er ikke preget av at den har vært ute hele året.

Sikkert som du sier, en ivrig skjel.

Normalt turbruk vil sjelden overstige 150 timer pr år det er slik jeg også har regnet på at mitt bruk vill være.

Redigert av kjelltn (see edit history)

Generelt kan man si at timetellerer sjelden gir en entydig tilstand tilstanden på en motor.

Stell, bruk, miljø og vedlikehold er det som avgjør livslengden på en motor.

Det blir også feil å sammenligne kategorien "heavy duty" motorer med "pleasure wessel" (som denne motoren er), da noen motorer i større grad er bygget for å vare lenge. Saktegående motorer med stort volum og store lagerflater er ofte store og tungbygget og er i oftest plassert i yrkesfartøyer og fartøyer som ikke er kritiske på vekt og fart.

Lystbåtmotorer for hurtiggående båter er bygget for å gi mest mulig effekt i forhold til vekt og er ikke skapt med samme formål.

Når man hører om motorer som har passert 10.000 timer uten overhaling, er dette ofte av den tungbygde typen. Disse går gjerne 20-30.000 timer uten større overhaling.

Lettbygde lystbåtmotorer er derfor i større grad utsatt utsatt for slitasje og overhaling må påregnes på mye kortere tid enn de tungbygde motorene.

Hvorvidt 4000 timer er mye eller lite avhenger som sagt i stor grad av bruken og vedlikeholdet.

Har du kjennskap til hvordan motoren er behandlet?

Personlig ville jeg ansett en normalt velholdt Yanmar av denne type som "godt brukt" og jeg ville ikke fått sjokk om vesentlige komponenter som tærte kjølere, sliten dynamo/starter, vannpumpe og sogar et noe forhøyet oljeforbruk skulle vise seg å være tilfellet.

Dette bør klart og tydelig tas høyde for i prisen en skal betale!

Jeg har ikke kjennskap til hvordan motoren er behandlet, har åpnet fek oljekjøleren/(saltvann) ingen tegn til tæring her, men den kan jo være byttet. Viss den har gått over 500 timer i sesongen så må jo sinkanoden byttes opp til flere ganger pr sesong?? ikke tegn til tæring noen steder, jeg byttet sinkanodene nå, de gamle var nesten bort.

Men hvulke timetellere er det som ikke teller timer da?

Levetidsregistratore på heisekraner.

1 time heising/låring med 100% last = 1 time.

1 time heising/låring med 50% last = 15 minutter.

Min Yanmar er gått 5300 timer, og oppfører seg som en ny dieselmotor.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

En fritidsbåtmotor møter som oftest sin skjebne grunnet helt andre faktorer en timetallet i seg selv, strengt talt kan en vel si at en fritidsbåtmotor nok vil trives bedre av å få bli brukt flittig fremfor å måtte stå i ukesvis under dårlige forhold i en båt uten å bli brukt med tanke på de fuktige og varierende temperaturforholdene det der ofte er. En fritidsbåtmotor er som nevnt en motor som en ønsker å få mest hk ut av lettest mulig motor av hensiktmessige årsaker, motorer for yrkesbruk og industri kan gjerne være basert på samme motor eller omvendt, men her tar man gjerne bare ut halvparten av effekten, på den måten vil selvfølgelig motoren kunne vare lengre, og overhalingsintervallenen bli lengre. 4000 timer på en båtmotor er i de fleste tilfeller rimelig mye, men da tenker man som oftest på en motor som har stått i båten i 20-30 år og heller bærer preg av nettopp det. Så er motor riktig stelt og ser "frisk" og fin ut er den nok også ofte det (tenker ikke på gamle nyovermalte motorer :wink: ) Så timetallet ville ikke nødvendigvis skremt meg selv om det er langt over gjennomsnitt på de årene i en fritidsbåt, sjekk servicemanual, den bør gi deg en pekepinn for overhaling/totaloverhaling for nettopp denne motoren.

570 timer pr. år :eek: det må være en virkelig båtentusiast, vi har store problemer med å komme over 250 timer på en sommersesong og vi bruker båten mye. Vår Yanmar fra 2000 har så vidt passert 1100 timer og ca 200 av de timene er kommet etter at vi overtok den midt i juli 2008.

Nå skal jeg passe meg vel for å komme med noen ytringer om tekniske ting som jeg ikke har greie på, jeg vil bare fortelle hva vi oppdaget den første vinteren vi hadde båt stående på land. I løpet av vinteren hadde timetelleren gått over 70 timer. Da vi begynte å undersøke årsaken til dette, oppdaget vi at telleren gikk når tenninga sto på. Gutta i rederiet hadde jobbet en del ombord, med forskjellige ting som gjorde at de hadde skrudd på tenninga og den hadde blitt stående på en periode.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Hei og takk for alle svar, jeg har nå funnet ut av dette, :blush: jeg har mistengt at denne ikke har gått så langt, telleren begyner da teningen er på og viser 4110.

MEN det første tallet beveger seg hver 6 min selvfølgelig 6x10= 1time. denne har da gått 410 timer. ( har nå vært ut og kjørt motoren i 12 minuter )

Nå står alt i stil igjen med intrykket mitt av båt/motor.

:smiley::smiley::smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...