kjelltn Startet 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2009 4000 timer? på en yanmar 6LP-STE 290hk. 2000mod er dette mye, hvor mange timer bør en slik motor gå. Sitter i en 31 fot med fastaksel. Halvplanende. utgangspunktet er at den er kjørt riktig og følgt opp, virker gullende ren invendig i motor/olja. Timetelleren viser 4000/400 timer?? går time telleren veldig sakte på tomgang ca 600 omd? Inntrykket er at den har gått mye mindre en 4000 timer. Den har 7 sesonger på vannet. Fint med noen meninger og erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 (redigert) en timeteller trodde jeg tellte timer og en time er da vitterlig en time ??? hvis di akuratt har bytta olje er den "gullende" ren Redigert 13.Mars.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
kjelltn Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Ja det pleier å være det men jeg vet det fines noen som regner maskintimer å da går det også på omd. Vis denne har det, så lurer jeg på hvor sakte går den på fek 600omd og på 3600omd??? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Kjenner ikke til den motoren eller til Yanmar sjenerelt. Men for de motorene jeg kjenner til er 4000t nærmest for en ny motor og regne. Motorene i den forige båten jeg hadde var kjørt 14.800t da jeg sist kjørte den og de hade ikke vært overhalt og fungerte fremdeles utmerket. Kamerat av meg har kjørt sin 180 hk Perkins 26.000t i våres før han tok en overhaling på den. Så en motor som har kjørt 4000t burde ha mange timer igjenn før den er utslitt. Medmindre Yanmar sine motorer er spesielt lite slitesterke. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Ein time på en motortimeteller treng ikkje å vere virkelige timer, det er avhengig av motorturtall. Så til meir turtall, til raskere går timetelleren (Som regel) . Det bruker å stå i instruksjonsboka kva omdreining maskina går på når den teller en time for en time. Sitér dette innlegget Link to post
kjelltn Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Ok, jeg synets det hørte litt mye ut med 4000 timer : 7 sesonger= 570 timer. men da bør det være mye timer igjen. Angående olje bytte og noen timers kjøring så blir jo olja i en bilmotor fort svart/mørk, er det aneledes på en båt motor? Sitér dette innlegget Link to post
kjelltn Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Har ikke funnet noe i manualen om turtall/timeteller, noen som vet, Yanmar.... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Timetellere som teller motortimer finnes nokk men er temelig skjeldne det bel brukt i tidligere tider da timetelleren virket på samme måte som kilometertelleren i en bil og sat i turtelleren. De mest vanlige er en elektrisk timeteller som teller tiner helt uavhengig av turtall. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Yanmar timetelleren teller .. ehh.. timer ... uavhengig av turtall. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
kjelltn Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Takk da stoler jeg på deg sailorBoy, da har den gått 4000 timer og sattser på at den går 4000 timer til med riktig vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Yanmar timetelleren teller .. ehh.. timer ... uavhengig av turtall. sailorBoy Okej... Då lærte eg noko nytt om Yanmar i dag også Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 (redigert) En fritidsbåt som brukes til normalt turbruk vil sjelden overstige 150 timer pr år. I dette tilfellet her har vi nok med en ivrig båteier å gjøre med mindre båten / motoren har vært benyttet i kommersiell trafikk. Til sammenligning har min motor gått 3500 timer på 22 år som er et snitt på 159 timer i året. Storservice skal tas etter 12000 timer. Med samme kjøremønster vil det si i år 2062. Da har vel jeg ligget 6 fot under bakken i 30 år tenker jeg, minimum. Redigert 13.Mars.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjelltn Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 (redigert) Hansi, dette er en båt som bare er brukt som fritids båt, mulig brukt hele året, men virker veldig godt tatt vare på. er ikke preget av at den har vært ute hele året. Sikkert som du sier, en ivrig skjel. Normalt turbruk vil sjelden overstige 150 timer pr år det er slik jeg også har regnet på at mitt bruk vill være. Redigert 13.Mars.2009 av kjelltn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Generelt kan man si at timetellerer sjelden gir en entydig tilstand tilstanden på en motor. Stell, bruk, miljø og vedlikehold er det som avgjør livslengden på en motor. Det blir også feil å sammenligne kategorien "heavy duty" motorer med "pleasure wessel" (som denne motoren er), da noen motorer i større grad er bygget for å vare lenge. Saktegående motorer med stort volum og store lagerflater er ofte store og tungbygget og er i oftest plassert i yrkesfartøyer og fartøyer som ikke er kritiske på vekt og fart. Lystbåtmotorer for hurtiggående båter er bygget for å gi mest mulig effekt i forhold til vekt og er ikke skapt med samme formål. Når man hører om motorer som har passert 10.000 timer uten overhaling, er dette ofte av den tungbygde typen. Disse går gjerne 20-30.000 timer uten større overhaling. Lettbygde lystbåtmotorer er derfor i større grad utsatt utsatt for slitasje og overhaling må påregnes på mye kortere tid enn de tungbygde motorene. Hvorvidt 4000 timer er mye eller lite avhenger som sagt i stor grad av bruken og vedlikeholdet. Har du kjennskap til hvordan motoren er behandlet? Personlig ville jeg ansett en normalt velholdt Yanmar av denne type som "godt brukt" og jeg ville ikke fått sjokk om vesentlige komponenter som tærte kjølere, sliten dynamo/starter, vannpumpe og sogar et noe forhøyet oljeforbruk skulle vise seg å være tilfellet. Dette bør klart og tydelig tas høyde for i prisen en skal betale! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Flott og godt skrevet innlegg fra rogeri som jeg støtter fullt og helt. Sitér dette innlegget Link to post
kjelltn Svart 13.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2009 Jeg har ikke kjennskap til hvordan motoren er behandlet, har åpnet fek oljekjøleren/(saltvann) ingen tegn til tæring her, men den kan jo være byttet. Viss den har gått over 500 timer i sesongen så må jo sinkanoden byttes opp til flere ganger pr sesong?? ikke tegn til tæring noen steder, jeg byttet sinkanodene nå, de gamle var nesten bort. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Har selv samme motor - også 2000-modell. Min er gått ca. 1250 timer. Den har sluret en del på giret (ZF) og i fjor måtte jeg bytte gir da den plutselig ikke ville i revers. Kom på i underkant av 60' med arbeid, så sjekk også giret. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 (redigert) Jeg hadde engang en yanmar 3qm som også begynte å slure på giret - det viste seg at det var fyllt feil olje på giret! :confused: sluring? - bytt olje og vær sikker på at du fyller riktig olje. Redigert 14.Mars.2009 av Fjordutsikt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Men hvulke timetellere er det som ikke teller timer da? Sitér dette innlegget Link to post
kjelltn Svart 14.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Har ZF63A gir, da skal jeg bytte oljen så jeg er sikker, men hvor ofte bytter man olje i giret? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Men hvulke timetellere er det som ikke teller timer da? Levetidsregistratore på heisekraner. 1 time heising/låring med 100% last = 1 time. 1 time heising/låring med 50% last = 15 minutter. Min Yanmar er gått 5300 timer, og oppfører seg som en ny dieselmotor. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
SeaRaymond Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 En fritidsbåtmotor møter som oftest sin skjebne grunnet helt andre faktorer en timetallet i seg selv, strengt talt kan en vel si at en fritidsbåtmotor nok vil trives bedre av å få bli brukt flittig fremfor å måtte stå i ukesvis under dårlige forhold i en båt uten å bli brukt med tanke på de fuktige og varierende temperaturforholdene det der ofte er. En fritidsbåtmotor er som nevnt en motor som en ønsker å få mest hk ut av lettest mulig motor av hensiktmessige årsaker, motorer for yrkesbruk og industri kan gjerne være basert på samme motor eller omvendt, men her tar man gjerne bare ut halvparten av effekten, på den måten vil selvfølgelig motoren kunne vare lengre, og overhalingsintervallenen bli lengre. 4000 timer på en båtmotor er i de fleste tilfeller rimelig mye, men da tenker man som oftest på en motor som har stått i båten i 20-30 år og heller bærer preg av nettopp det. Så er motor riktig stelt og ser "frisk" og fin ut er den nok også ofte det (tenker ikke på gamle nyovermalte motorer ) Så timetallet ville ikke nødvendigvis skremt meg selv om det er langt over gjennomsnitt på de årene i en fritidsbåt, sjekk servicemanual, den bør gi deg en pekepinn for overhaling/totaloverhaling for nettopp denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Vil anta at telleren teller timer så lenge tenninga er på. Dersom det elektriske er koblet på en merkelig måte slik at tenningen må stå på for å virke, så vil det fort bli mange timer uten at motoren er igang. Det kan jo være en årsak til at det er såpass mange timer på en forholdsvis ny fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 570 timer pr. år det må være en virkelig båtentusiast, vi har store problemer med å komme over 250 timer på en sommersesong og vi bruker båten mye. Vår Yanmar fra 2000 har så vidt passert 1100 timer og ca 200 av de timene er kommet etter at vi overtok den midt i juli 2008. Nå skal jeg passe meg vel for å komme med noen ytringer om tekniske ting som jeg ikke har greie på, jeg vil bare fortelle hva vi oppdaget den første vinteren vi hadde båt stående på land. I løpet av vinteren hadde timetelleren gått over 70 timer. Da vi begynte å undersøke årsaken til dette, oppdaget vi at telleren gikk når tenninga sto på. Gutta i rederiet hadde jobbet en del ombord, med forskjellige ting som gjorde at de hadde skrudd på tenninga og den hadde blitt stående på en periode. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
kjelltn Svart 14.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Hei og takk for alle svar, jeg har nå funnet ut av dette, jeg har mistengt at denne ikke har gått så langt, telleren begyner da teningen er på og viser 4110. MEN det første tallet beveger seg hver 6 min selvfølgelig 6x10= 1time. denne har da gått 410 timer. ( har nå vært ut og kjørt motoren i 12 minuter ) Nå står alt i stil igjen med intrykket mitt av båt/motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.