Jump to content

4000 timer? på en yanmar 6LP-STE 290hk. 2000mod er dette mye?

kjelltn

Recommended Posts

410 timer på 8 år ja, det er nok mer sannsynlig, da er den beskjedent brukt etter mitt syn, faktisk alt for lite, det har vel lit med økonomi å gjøre, men hadde ikke forsvart å hatt båt med 50 timer bruk i året (på motoren), men har en for mye penger er det vel greit nok :smash: Mye fritid= mye timer kanskje, mye penger = lite fritid = lite timer :lol:

Sånn for nysgjerrighetens skyld, hvor mye olje snakker vi om da ?

Det vet jeg ikke. Jeg bytter olje to ganger i året. Må ikke etterfylle olje mellom skiftene. (motoren min har gått ca. 700 timer på to sesonger så den er mye i bruk) På den nye volvomotoren jeg hadde i gamlebåten måtte jeg etterfylle olje ved flere anledninger.

en timeteller trodde jeg tellte timer og en time er da vitterlig en time ???

hvis di akuratt har bytta olje er den "gullende" ren

Hadde en scand baltic, med 97 mod Kad 42, i denne båten tellte timetelleren 1 time når klokka hadde gått ca 45min.

Så sjekk timetelleren neste gang og se om 1 time er 1 time.

Vi hadde store diskusjoner rundt dette på BM sin side, i den tiden da BP også ble dannet.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

God formidag ! Meiner å huske at min gamle fars "SABB Ford" 54 Hk hadde samme "timeteller" problematikk : den talde "timer " etter turtallet på motoren ,, meiner også og huske at det var VDO klokker i den leveransen fra "SABBEN" NB !!!! IKke "SAAB" De bygger "Scania."... Ellers så har jeg 222 Yalmar og ellers så "driter" jeg i om den har 100 eller 300 timer på 2 år , jeg bytter okke som pr annet år ( hår testet på lab olje på like motorer), en motor som går 15 i uka ( nød aggregat ) på båt har samme kvalitet " nesten " som ny.... tenk på den dere.......

MVH Yalmar Andresen

Til Topa , svar ja !! , "more ore less" , sannheten er at det er mye " rart" i oljer , både mineralske og syntetiske , men personlig så bruker jeg båt( motor ) heile året . så oljfilmen er røfli der heile året ( jeg går 4 uker på 4 uker fri) ,men setter du "saken" på land med " Halvsur" olje så hadde jeg også byttet hvert år ( men dette er min meining)

MVH jendor ( ps jeg er ikke guru på smådieseler , )

Fortsatt så er jeg " urven " : Klart du skifter olje etter ca 300 timer , men det jeg meiner er at bruker du båten heile året så er forsjell på å stå uten omdreining halve året , og bruke den . Som skrevet " jeg er ikke ekspert" , men siterer "chiefen" og oljeprøvene... nå går jeg i kjøleskapet .... diverre heime ....

MVH jemdor

Da vi begynte å undersøke årsaken til dette, oppdaget vi at telleren gikk når tenninga sto på.

Dette er den vanlige måten å koble den på, sannsynligvis grunnet uvitenhet. Ønsker man at den bare skal telle når motoren går må man koble den til D+ på dynamoen istedet. Ikke nødvendig å dra kabel helt til dynamoen da ladelampa er forbundet med D+.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...