Jump to content

Kjøp av brukt båt


Novo

Recommended Posts

Familien skal kjøpe brukt båt, og jeg har fulgt med på bruktbåter siden i fjor høst. Vi har et rimelig stramt budsjett, men det har vært et par båter som har vært innafor budsjettet, men som dessverre har blitt solgt til andre fordi vi har vært for treige med bud.

 

Båten skal brukes i Hvalerområdet i Oslofjorden, hovedsaklig i sommerferien men også noe på våren og høsten. Hovedbruken er likavel om sommern. Været her er som oftest ganske fint, men det er mange båter som ikke tåler sjøen så godt så fort man kommer litt ut på sjøen.

 

Båten skal brukes til dagsturer og vannski, og kanskje noe fisking. Om man kan overnatte i båten er det en bonus, men ikke noe krav. Vi snakker om en båt på mellom 15-18 fot, og en motor som kan få båten opp i nok fart til vannski. Budsjett er ca 30 000, gjerne billigere.

 

Hittil har jeg sett på tre båttyper, skriver litt om hva jeg liker med dem og lurer på om folk har erfaring.

 

Hardtopbåter:

 

Har sett litt på Selco, Jofa og et par andre hardtop båter. Fordelen med disse er at man kan kjøre i mye regn med kalesje over, topen tar mye sjøsprøyt/vind og man kan overnatte to stykker i disse. De fleste hardtopene er på 17/18 fot, og det blir litt tyngre båter, så til vannski er de noe vanskeligere å få opp i plan, men blir ofte bedre til wakeboard fordi de lager større bølge.

 

Daycruiser:

 

Har sett på flere daycruisere. Har sett flere Ockelbo T16 båter på blocket, disse skal visstnok være veldig raske og bra, og følger spesielt med på denne modellen. Daycruiserne er fete til vannski og wakeboardkjøring, får god plass, men mange vil nok ikke være så gode å kjøre i tøff sjø, og man kan ikke overnatte i de fleste av dem. Litt dårlig plassutnyttelse på mange av disse, i og med at hele baugen blir brukt som dekk, ikke noe sitteplass her.

 

Bowridere:

 

Har sett på noen bowridere. Disse er litt dyrere enn budsjettet, og er ikke veldig typiske båter for norske forhold. Allikevel tenkte jeg dette kunne være en artig sommerbåt, som er bra til dagsturer og vannski/wakekjøring. Her er det også lett å montere waketårn, noe som er en bonus.

 

Det jeg har lest som er negativt om bowriderne er at de ofte tåler lite sjø, og hovedsaklig er lagd for å brukes på innsjøer/rolige områder i USA. Interiøret tåler visst heller ikke sjøsprøyt, og båtene skal visst bære preg av at de er lagd for å kjøres der det er rolig sjø. Er de virkelig så ille som folk sier? Er bowridere mye dårligere i litt bølger (opp mot halvmeter) enn mange vanligere daycruisere og hardtopbåter?

 

Det kule med en bowrider er at de virker fantastiske i sjøen når det er rolig, det er mye sitteplass i båten og de er pene i interiøret.

 

Lurer også på om folk veit om spesielle modeller/merker/årganger som er ekstra bra på båter i disse klassene, og om det er visse modeller man skal holde seg langt unna?

 

Har tenkt å kjøpe båt før sommern, men om riktig båt ikke kommer til salgs til riktig pris, så drøyer jeg heller kjøpet til høsten. Har vært mye bra båter på finn.no og blocket i det siste, men vært lite bra i disse prisklassene siste uka.

Link to post

Tja, bowridere er jo ypperlig til vannsport bruk i flat sjø. Det er jo en såkaldt våt båt hvor mye av sjøsprøyten havner i båten, så det kommer ann på hva du egentlig trenger. Regner ikke med at du har planer om å kjøre i grov sjø vannski/wakekjøring. Hvis du også har planer om å bruke den til dagsturer o.l. hadde jeg nok gått for en daycruiser.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

En bowrider er vel ikke dårligere i sjøen enn en tilsvarende daycruiser....

 

Forskjellen er at når det kommer vann over rekka, så kommer det inn i båten forran. Kan ikke forestille meg at dette er så farlig, men kjører man såpass at man får bølger over baugen, så er uansett sjøen for voldsom for en slik båt. Det være seg daycruiser eller ikke.

 

Har vert mye på vannet med en GH10 og kjørt i digre bølger... men har aldri opplevd noengang at båten har blitt fyllt med vann. Litt sjøsprøyt blir det så klart, men sitter du bak vindskjermen så sitter du like tørt i en bowrider som en daycruiser. En 16-18 fots båt er jo uansett ingen båt som bør brukes på havet. Detter båter til bruk innaskjærs i fint vær og moderat vind.

 

Har selv kjøpt meg en Bowrider og angrer ikke på det.

En daycruiser på under 18 fot er for meg en stor vits... Hvis ikke askeladden hadde hatt Bowrider, ville jeg ikke kjøpt daycruiseren. Da ville jeg heller gått for 565 Wasper eller 535 Excel som er en skjærdgårdsjeep med midtkonsoll på 17-18 fot. Der kan man vertfall bevege seg litt....

 

15 fot er ganske lite, og en båt i den størrelsen blir veldig liten hvis du skal ha en type daycruiser med rom forran (som sjelden blir brukt til noe annet enn oppevaring av skrot)

 

Skulle jeg valgt en 15 foter, så ville det blitt en skjærgårdsjeep med side eller midtkonsoll.

 

Nærmer du deg 18 fot så har du litt fler muligheter, og kan da til nød går for en daycruiser. Men overnatting for to voksne blir veldig ubehagelig, men flott hvis du har 1-2 barn som vil ta seg en liten ettermiddagslur (noe vel unger sjelden gjør...)

 

Nå er jeg ikke veldig oppdatert på priser, men hadde jeg vert deg, så ville jeg gått for en bowrider i den størrelsen du oppgir over.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Et spørsmål er hvor mange dere er i båten?

Et annet er hvor/når dere bruker båten.

Plassen foran vindskjermen, både på skjærgårdsjeeper og bowridere krever enten fint varmt vær eller mye klær for å kunne brukes i noe fart. Har du litt stasj med deg, vannski og wakeboard og kjølebag og grill osv. kan det være fornuftig å ha den plassen under dekket som du får i en daycruiser.

Jeg bor på vestlandet og har en bruk av båten som gjør at jeg pr idag kun hadde sett på daycruisere med dekk og vindskjerm dersom jeg skulle byttet til noe i den størrelsen.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post

Ser at du har et budsjett på 30.000 eller gjerne mindre, har du sett noen båter på Finn som kan være kandidater å vurdere? Tror det kan bli vanskelig å finne en båt på 15 til 18 fot egnet for dagsturer, med motor stor nok for vannskibruk og kanskje en mulighet for overnatting innenfor ditt budsjett.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vi kan toppe 30.000, men det er i den prisskalaen vi legger oss. Veit at for mange høres dette ekstremt gjerrig/billig ut, men et er faktisk endel båter som faller innenfor denne prisskalaen, eller nesten gjør det. Med i beregninga rundt pris er riktignok at vi kan måtte ha litt reperasjoner på motor, ny kalesje eller fikse litt på interiør osv, men ikke kjøpe en båt for mye dyrere enn 30 000.

 

Eksempler på par båter som kommer innenfor:

http://www.blocket.se/vi/20653804.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/20642225.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/20629009.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/20590934.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/20150773.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/19671068.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/17148053.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/20525112.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/20201788.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/17501873.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/16850538.htm?ca=15_s

 

Masse båter til en rimelig penge i Sverige, litt for mange av dem ligger i Stockholmsområdet, veldig langt å kjøre, men faktisk veldig mye rimeligere en båtene på finn.no, som jeg mener ofte er overpriset. Her får man valutaen i tillegg :)

 

Har også vært et par båter på finn, var en skibsplast på Hvaler nylig, har vært et par Selcoer og noen andre interessante båter.

Link to post
Guest Avmønstret#
Bare husk på at du må betale 25% moms på båten/motoren samt hk-avgift ved import så en båt til f.eks 40.000 sv.kroner med en 115hk motor vil til slutt koste deg 60.000 n.kroner!

 

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?...;parentid=44775

 

Gjelder moms greiene på båten hvis den er veteran?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Utenom at man ikke får forsikra båten og at den kan bli tatt på grensa, hva er konsekvensene ved å ikke importere båten? :)

 

Straffen for lovbrudd er noen ganger i stil med forbrytelsens unndragelse.

Momsunndragelse og ikke betale hk avgift er vel ganske strengt.

 

Dersom du er ute etter kortere straffer er det kanskje bedre å tenke på en volds- eller ranskarriere?

 

Kjeltringene blir aldri tatt, men når ordentlige folk gjør et lite sprell, ja da skal du se Politiet kommer. :lol::lol::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Guest Avmønstret#
Kjeltringene blir aldri tatt, men når ordentlige folk gjør et lite sprell, ja da skal du se Politiet kommer. :lol::lol::lol:

 

Du legger lista høyt for å bli kjeltring. Unndragelser på noen titals tusen er helt grei skuring for "ordentlige folk". :eek:

 

Jeg har levd i villfarelse om hva ordentlige folk er.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...