Jump to content

Kan storseilet "oppbevares" på bommen?

jupan

Recommended Posts

Eneste problemet jeg kan tenke meg er fukt og kanskje mugg ?

Mitt eget storseil på min gjenervervede båt viste seg å ha de gjennomgående spilene fastsydd av alle ting. Jeg hadde ikke hjerte til (ok, jeg gadd ikke) å sprette dem opp, så seilet ligger nå pent brettet som om det fortsatt lå på bommen, selv om det altså overvintrer i gjesterommet. På diagonalen. :lol:

Eneste problemet jeg kan tenke meg er fukt og kanskje mugg ?

Mitt eget storseil på min gjenervervede båt viste seg å ha de gjennomgående spilene fastsydd av alle ting. Jeg hadde ikke hjerte til (ok, jeg gadd ikke) å sprette dem opp, så seilet ligger nå pent brettet som om det fortsatt lå på bommen, selv om det altså overvintrer i gjesterommet. På diagonalen. :lol:

På diagonalen sier du?

Da skulle du vært i boden min og sett 10 seil og puter bli stuet sammen for best mulig lagring ;)

fastsydd av alle ting.

Finner jeg vanskelig å tro. Det ville være nesten umulig for seilmakeren å sy de fast med spenn i spilene.

Kikk nøye etter, og så vill du se en liten trekantet åpning over den ytre enden av spilene. Det kan være en kamp å få de ut. Jeg har to forskjellige stivheter spiler i fullspileren min, og bytter ikke en gang til.

Oppbevaring.

Jeg har alltid seilet i lazybagen. Tar hele bagen med meg hjem med seilet inni. Ligger også der om vinteren.

Finner jeg vanskelig å tro.

Det hadde jeg også. Men jeg har nøye sporet stinget, tvers gjennom spilen og ut på andre siden, hvor det ender i en pyntelig knute. Litt tungvint, synes jeg. Godt at lengste spile ikke er lenger enn kupéen i bilen min ! Neste år kanskje jeg spretter og syr. (Ikke bilen, men stingene.)

Kikk nøye etter, og så vill du se en liten trekantet åpning over den ytre enden av spilene.

Nei, det er ikke sånne lommer. Kjenner dem godt, hadde dem på min forrige båt.

Disse ender med et plastikkbeslag ved akterliket. Beslaget er liksom brettet i to over spileenden og altså sydd solid fast. :nonod:

(Nettopp innkommet etter inspeksjonstur på gjesterommet.)

Redigert av Seilersnobben (see edit history)

Jepp, men det forutsetter at du har vogn på masta. Det har Arvikaracere vanligvis ikke.

Jeg har også sånt plastbeslag i begge ender av spila, men så er det beslag på spila som passer inni der igjen.

På det ene seilet mitt er lomma for å pirke de ut trekanta og på det andre firkanta.

Håkkeso, det skjer ikke den helt stor skaden om spilene står i.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...