jupan Startet 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2009 Er det noe problem at storseilet "oppbevares" på bommen over en lengre periode? Kan det ta skade av å være på båten slik at jeg absolull burde ta det med hjem? Det ligger pent brettet i folder, annenhver ned på sidene, og har bomtrekk over seg - og presenning over der igjen som dekker over dekket også. Det er av kevlar. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Vedlikehold og oppbevaring av Kevlar seil; http://www.wadler.org/boatMac/sailcare.php Har ingen egen erfaring med kevlarseil, men for egen del tar jeg alltid av seil, vasker, tørker og ruller disse sammen før vinteren og har de oppbevart på garasjeloft. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BMP Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Kan ikke tenke meg at det tar noen skade jeg bruker båten hele året og seilet ligger på bomen når jeg ikke seiler. Det har da ikke vert noe problem til nå. Har hat seil både av dragon og laminatseil de har alle ent sine dager fordi de ble utblåste og sekkete. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Turseilet mitt er også av kevlar og det ligger på bommen nå , lå en stund i fjor høst også , det eneste problemet er nok om det kommer vann inn uten at det får luft og dermed kommer det jordslag. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 14.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Okei :) Jeg skal ta det av snart og vaske det og tørke det inne og sånt, så da kan det ligge på båten i et par uker til :) Takk for hjelpen! JRO Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Eneste problemet jeg kan tenke meg er fukt og kanskje mugg ? Mitt eget storseil på min gjenervervede båt viste seg å ha de gjennomgående spilene fastsydd av alle ting. Jeg hadde ikke hjerte til (ok, jeg gadd ikke) å sprette dem opp, så seilet ligger nå pent brettet som om det fortsatt lå på bommen, selv om det altså overvintrer i gjesterommet. På diagonalen. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 14.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Eneste problemet jeg kan tenke meg er fukt og kanskje mugg ? Mitt eget storseil på min gjenervervede båt viste seg å ha de gjennomgående spilene fastsydd av alle ting. Jeg hadde ikke hjerte til (ok, jeg gadd ikke) å sprette dem opp, så seilet ligger nå pent brettet som om det fortsatt lå på bommen, selv om det altså overvintrer i gjesterommet. På diagonalen. På diagonalen sier du? Da skulle du vært i boden min og sett 10 seil og puter bli stuet sammen for best mulig lagring ;) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Da skulle du vært i boden min og sett 10 seil og puter bli stuet sammen for best mulig lagring ;) Din bod er åpenbart større enn mitt gjesterom ! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 fastsydd av alle ting. Finner jeg vanskelig å tro. Det ville være nesten umulig for seilmakeren å sy de fast med spenn i spilene. Kikk nøye etter, og så vill du se en liten trekantet åpning over den ytre enden av spilene. Det kan være en kamp å få de ut. Jeg har to forskjellige stivheter spiler i fullspileren min, og bytter ikke en gang til. Oppbevaring. Jeg har alltid seilet i lazybagen. Tar hele bagen med meg hjem med seilet inni. Ligger også der om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Finner jeg vanskelig å tro. Det hadde jeg også. Men jeg har nøye sporet stinget, tvers gjennom spilen og ut på andre siden, hvor det ender i en pyntelig knute. Litt tungvint, synes jeg. Godt at lengste spile ikke er lenger enn kupéen i bilen min ! Neste år kanskje jeg spretter og syr. (Ikke bilen, men stingene.) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 (redigert) Kikk nøye etter, og så vill du se en liten trekantet åpning over den ytre enden av spilene. Nei, det er ikke sånne lommer. Kjenner dem godt, hadde dem på min forrige båt. Disse ender med et plastikkbeslag ved akterliket. Beslaget er liksom brettet i to over spileenden og altså sydd solid fast. (Nettopp innkommet etter inspeksjonstur på gjesterommet.) Redigert 14.Mars.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 (redigert) De var sydd inne på det orginale seilet på båten min også. Men det seilet revnet i fjor nå jeg seilte i litt mye vind, eller... ganske mye vind. Så da mistet jeg alle spilene også... Har heldigvis nytt seil liggende klar til sommeren nå Redigert 14.Mars.2009 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Enzo Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Er mange som syr spileposen i akterliket og demonterer "glidere" på masteliket og tar ut spilen den veien istedet , da står spilen perfekt og spennet kan som vanlig justeres på masteliket Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Jepp, men det forutsetter at du har vogn på masta. Det har Arvikaracere vanligvis ikke. Jeg har også sånt plastbeslag i begge ender av spila, men så er det beslag på spila som passer inni der igjen. På det ene seilet mitt er lomma for å pirke de ut trekanta og på det andre firkanta. Håkkeso, det skjer ikke den helt stor skaden om spilene står i. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Betyr det at jeg kan demontere noen glidere og få ut spilene forover ? Men de er jo også sydd fast, da... Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Håkkeso, det skjer ikke den helt stor skaden om spilene står i. Bare at det krever innmari store gjesterom. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2009 Joda. Jeg har samma båten med den andre riggen. Og jeg bruker hele loftet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.