Jump to content

Byttet fra VP MD7A til Solé Mini 17, får ikke opp turtallet

benq

Recommended Posts

Tar opp tråden igjen med spørsmål, Kan propellen på VP 110S drev demonteres når båten ligger på sjøen og i tilfelle hvordan og med hvilke verktøy. Snakket med leverandøren om turtallet på motoren og han regnet på det og mente at propellen må sendes inn og gjøres mindre (han hadde ett annet ord for det). Angående det at "Solen" skal ha 1000 omdr. mere enn VP MD7Aen så mente han at det ikke gjorde noe. Er det noen som er helt imot disse påstandene???Eller er det ett spiselig argument??

Om der er en vanlig Volvo fastpropell er det ikke noe problem for en dykker og ta den av. Av verktøy trenger du en umbrakonøllel for og skru ut låsebålten og en pipe for og ta av prpellmuteren. På moen montasjer er det en låseskive under prpelmuteren i så tilfelle nå man ha en flat skrutrekker for og bøye fra låselippene. Jeg har selv skiftet propell mend båten lå på vannet og det var ingen problem.

Tar opp tråden igjen med spørsmål, Kan propellen på VP 110S drev demonteres når båten ligger på sjøen og i tilfelle hvordan og med hvilke verktøy. Snakket med leverandøren om turtallet på motoren og han regnet på det og mente at propellen må sendes inn og gjøres mindre (han hadde ett annet ord for det). Angående det at "Solen" skal ha 1000 omdr. mere enn VP MD7Aen så mente han at det ikke gjorde noe. Er det noen som er helt imot disse påstandene???Eller er det ett spiselig argument??

Ja helt imot påstandene.

1) Du må få utnyttet de fleste av de kreftene som finnes i motoren. Dvs. at du skal på flatt vann oppnå "økonomifart" et sted mellom 1/3 og halvt turtall. Du skal helst nå maksimal skrogfart (fortsatt flatt vann) mellom halv og 3/4 turtall.

2) Motoren er antagelig iht. kjøling mv. ikke beregnet for maks belastning på lave turtall.

3) Du må sjekk med VP om drevet ditt tåler de hastigheter som det her er snakk om. Jeg tviler, jeg ble i 2004 selv rådet til å ikke belaste mitt 120S drev med mer enn ca. 1300 omdr. Teoretisk kan jeg oppnå ca. 1650, men det brukes kun i korte perioder. Meg bekjent tåler 120 drevet høyere temperaturer grunnet at det har luft-kjøleribber, i motsetning til 110 drevet.

4) Å redusere propellbladenes lengde kan hjelpe bittelitt, men det LØSER LANGT IFRA PROBLEMET. Du vil få en hinsides slipprosent. Ueffektivt og risting på roret som fy.

Om der er en vanlig Volvo fastpropell er det ikke noe problem for en dykker og ta den av. Av verktøy trenger du en umbrakonøllel for og skru ut låsebålten og en pipe for og ta av prpellmuteren. På moen montasjer er det en låseskive under prpelmuteren i så tilfelle nå man ha en flat skrutrekker for og bøye fra låselippene. Jeg har selv skiftet propell mend båten lå på vannet og det var ingen problem.

Men hvis bladene må av slik som på eldre VP foldepropeller; så må settskruene på bladene låses med Locktite el. Får man til dette under vann?

Mvh.

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)

Det kan kanskje være interessant å se på denne tråden som jeg startet på woodenboat forum: http://www.woodenboat.com/forum/showthread.php?t=94317

Utgangspunktet mitt var at jeg vurderer å gå for en 'overdimensjonert' Beta Marine på 20hk, siden jeg ser ut i fra produsentens spesifikasjoner at denne motoren vil bruke betydelig mindre diesel / time ved marsjfart enn en 13 eller 16 hk, samt at jeg da kan kjøre på lavere turtall som bør gi mye mindre støy ombord.

Det interessante er det Canoeyawl skriver litt ned på siden: Det er ikke bra å gå med for 'tung' propell. Du risikerer masse problemer med motoren på litt sikt...

Bundin er bátleysur maður

Var ombord idag og sjekket drevet det hadde ett nr. PZ1115859B. Da jeg la det inn i google kom det opp en kjempeinteresant side som jeg tydeligvis har vært å sendt forespørsel om tidligere. (Altzheimer light tror jeg det kalles). Motor leverandøren mener fortsatt at jeg må bytte propell, så det blir vel å låne krybba til "Knutza" og få løftet skipet på land. Har aldri gjort det før så det blir nye utfordringer igjen, og etter som jeg har forstått, så skal båten stå på kjølen og bare støttes av krybba, stemmer det?

Har aldri gjort det før så det blir nye utfordringer igjen, og etter som jeg har forstått, så skal båten stå på kjølen og bare støttes av krybba, stemmer det?

Jepp, det stemmer. Båten skal ha all vekt på kjølen og bare bli støttet opp av sidestøttene. Og husk for all del å ikkje komme på tanken å bruke desse metalltrekantstøttene som du skruer opp under båten!!!

Har Knutza fått båten ferdig altså?

He, he, nei den er ennå ikke ferdig. Man blir revet med og utvider stadig prosjektet. Selve motoren er montert, men ikke prøvestartet. Akkurat nå holder jeg på å flytte toalettet bak der kartbordet er. Det var litt mer jobb enn først antatt.

Den krybba jeg har består av en firkant nede også er det 4 justerbare støtter som er festet i hvert hjørne av denne.

Den ligner på den på bildet, men jeg har ikke faste stag til støttebenene, det er kjetting. Krybba er sammenleggbar og er i aluminium.

Den er bergnet for båter opp til 36 fot.

Ulempen med denne er når båten heises ned så bør man være minst 2 mann (kvinner går også) til å holde beina i riktig posisjon.

krybbe.jpg

Man plasserer kjølen midt mellom støttebeina og sørger for at støttene står med tilnærmet rett vinkel på skroget.

Redigert av knutza (see edit history)
Kan den legges sammen og tas på skistativet på en golf, eller må jeg ha annen transport.

Det vil jeg ikke anbefale, du bør ha en henger.

Har du den der du har båten, hadde vært artig å se den også når man alt er der.

Krybba har jeg i garasjen min her i Olderdalen, men båten står i Nordmannvik. Bare ta kontakt så kan vi ta en tur og kikke på den.

Ang laste alu Lambertseter-krybbe på takstativ på Golf, så mener jeg det går helt fint. :wink:

Det er jo bare 2 lange 3-4m runde alurør , og 2stk kvadratiske alurør. Ikke spes mye vekt, husk remmer.

Støttebeina med kjetting osv legger du inne i bilen.

Takstativ bruker vel ta ca 80kg, har ihvertfall gjordt dette selv på Thule-stativ.

Redigert av opus (see edit history)
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...