jupan Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Er det noen spesiell patent som sørger for bakkeegenskapene? Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Kiwi propell ja, men hva sier VP om over 2100 omdreininger i drevet da?? mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Ikke noen patent som jeg vet om - det er jo tre store propellblader, og stigningen vil jeg tro. Når jeg slår bakk så går de fra "foroverstigning" til "bakoverstiging"? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Tar opp tråden igjen med spørsmål, Kan propellen på VP 110S drev demonteres når båten ligger på sjøen og i tilfelle hvordan og med hvilke verktøy. Snakket med leverandøren om turtallet på motoren og han regnet på det og mente at propellen må sendes inn og gjøres mindre (han hadde ett annet ord for det). Angående det at "Solen" skal ha 1000 omdr. mere enn VP MD7Aen så mente han at det ikke gjorde noe. Er det noen som er helt imot disse påstandene???Eller er det ett spiselig argument?? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Om der er en vanlig Volvo fastpropell er det ikke noe problem for en dykker og ta den av. Av verktøy trenger du en umbrakonøllel for og skru ut låsebålten og en pipe for og ta av prpellmuteren. På moen montasjer er det en låseskive under prpelmuteren i så tilfelle nå man ha en flat skrutrekker for og bøye fra låselippene. Jeg har selv skiftet propell mend båten lå på vannet og det var ingen problem. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Er det samme prosedyre på fast propell som på foldepropell når man skal ta dem av??? Redigert 18.Mars.2009 av benq (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 På noen foldepropeller må du demontere vingene for og komme til propellmuteren. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Jeg går utifra at det eventuelt er bare vingene/bladene som må sendes inn, vet du hvordan disse demonteres?Er det samme verktøyene til denne operasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Kjenner ikke til alle propelltyper men er det en Volvo trenger du en brakonøkel for og ta ut låseskruene og så er dare og dytte ut boltene som holder selve propellvingene. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Tar opp tråden igjen med spørsmål, Kan propellen på VP 110S drev demonteres når båten ligger på sjøen og i tilfelle hvordan og med hvilke verktøy. Snakket med leverandøren om turtallet på motoren og han regnet på det og mente at propellen må sendes inn og gjøres mindre (han hadde ett annet ord for det). Angående det at "Solen" skal ha 1000 omdr. mere enn VP MD7Aen så mente han at det ikke gjorde noe. Er det noen som er helt imot disse påstandene???Eller er det ett spiselig argument?? Ja helt imot påstandene. 1) Du må få utnyttet de fleste av de kreftene som finnes i motoren. Dvs. at du skal på flatt vann oppnå "økonomifart" et sted mellom 1/3 og halvt turtall. Du skal helst nå maksimal skrogfart (fortsatt flatt vann) mellom halv og 3/4 turtall. 2) Motoren er antagelig iht. kjøling mv. ikke beregnet for maks belastning på lave turtall. 3) Du må sjekk med VP om drevet ditt tåler de hastigheter som det her er snakk om. Jeg tviler, jeg ble i 2004 selv rådet til å ikke belaste mitt 120S drev med mer enn ca. 1300 omdr. Teoretisk kan jeg oppnå ca. 1650, men det brukes kun i korte perioder. Meg bekjent tåler 120 drevet høyere temperaturer grunnet at det har luft-kjøleribber, i motsetning til 110 drevet. 4) Å redusere propellbladenes lengde kan hjelpe bittelitt, men det LØSER LANGT IFRA PROBLEMET. Du vil få en hinsides slipprosent. Ueffektivt og risting på roret som fy. Om der er en vanlig Volvo fastpropell er det ikke noe problem for en dykker og ta den av. Av verktøy trenger du en umbrakonøllel for og skru ut låsebålten og en pipe for og ta av prpellmuteren. På moen montasjer er det en låseskive under prpelmuteren i så tilfelle nå man ha en flat skrutrekker for og bøye fra låselippene. Jeg har selv skiftet propell mend båten lå på vannet og det var ingen problem. Men hvis bladene må av slik som på eldre VP foldepropeller; så må settskruene på bladene låses med Locktite el. Får man til dette under vann? Mvh. Barsk II Redigert 18.Mars.2009 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Det kan kanskje være interessant å se på denne tråden som jeg startet på woodenboat forum: http://www.woodenboat.com/forum/showthread.php?t=94317 Utgangspunktet mitt var at jeg vurderer å gå for en 'overdimensjonert' Beta Marine på 20hk, siden jeg ser ut i fra produsentens spesifikasjoner at denne motoren vil bruke betydelig mindre diesel / time ved marsjfart enn en 13 eller 16 hk, samt at jeg da kan kjøre på lavere turtall som bør gi mye mindre støy ombord. Det interessante er det Canoeyawl skriver litt ned på siden: Det er ikke bra å gå med for 'tung' propell. Du risikerer masse problemer med motoren på litt sikt... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
benq Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Var ombord idag og sjekket drevet det hadde ett nr. PZ1115859B. Da jeg la det inn i google kom det opp en kjempeinteresant side som jeg tydeligvis har vært å sendt forespørsel om tidligere. (Altzheimer light tror jeg det kalles). Motor leverandøren mener fortsatt at jeg må bytte propell, så det blir vel å låne krybba til "Knutza" og få løftet skipet på land. Har aldri gjort det før så det blir nye utfordringer igjen, og etter som jeg har forstått, så skal båten stå på kjølen og bare støttes av krybba, stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Har Knutza fått båten ferdig altså? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Kan ikke svare på om "Knutza" er ferdig, men litt lengre fremme i tråden tilbyr han iallfall meg krybba. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Har aldri gjort det før så det blir nye utfordringer igjen, og etter som jeg har forstått, så skal båten stå på kjølen og bare støttes av krybba, stemmer det? Jepp, det stemmer. Båten skal ha all vekt på kjølen og bare bli støttet opp av sidestøttene. Og husk for all del å ikkje komme på tanken å bruke desse metalltrekantstøttene som du skruer opp under båten!!! Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Hvordan vet man hvor langt fram eller bak på krybba båten skal stå, og hva mener du med dette "Og husk for all del å ikkje komme på tanken å bruke desse metalltrekantstøttene som du skruer opp under båten!!! " Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 At du ikkje skal bruke dei støttene som du kan sjå på bildet i denne linken: Veltet seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Har Knutza fått båten ferdig altså? He, he, nei den er ennå ikke ferdig. Man blir revet med og utvider stadig prosjektet. Selve motoren er montert, men ikke prøvestartet. Akkurat nå holder jeg på å flytte toalettet bak der kartbordet er. Det var litt mer jobb enn først antatt. Den krybba jeg har består av en firkant nede også er det 4 justerbare støtter som er festet i hvert hjørne av denne. Den ligner på den på bildet, men jeg har ikke faste stag til støttebenene, det er kjetting. Krybba er sammenleggbar og er i aluminium. Den er bergnet for båter opp til 36 fot. Ulempen med denne er når båten heises ned så bør man være minst 2 mann (kvinner går også) til å holde beina i riktig posisjon. Man plasserer kjølen midt mellom støttebeina og sørger for at støttene står med tilnærmet rett vinkel på skroget. Redigert 19.Mars.2009 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Står du fortsatt på at du vil låne bort krybba? Det kan ikke bli riktig enda, han som har kranbilen er på sjøen i 14 dager til. Hvis det blir aktuelt, kan den legges sammen og tas på skistativet på en golf, eller må jeg ha annen transport. Når får du bruk for den igjen? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Du skal bare komme over å låne den. Jeg har bygd vogn til min båt så jeg har ikke bruk for den. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Kan den legges sammen og tas på skistativet på en golf, eller må jeg ha annen transport. Tar kontakt når jeg kommer. Har du den der du har båten, hadde vært artig å se den også når man alt er der. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Knutza: du må ikke prøvestarte motoren før båten er på vannet, hvis det er med seilbåter som det er med tremotorbåter. Kan skade skroget med vibrasjonene. Men kanskje det ikke har noenting å si med seilbåter. Sjekk først hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Kan den legges sammen og tas på skistativet på en golf, eller må jeg ha annen transport. Det vil jeg ikke anbefale, du bør ha en henger. Har du den der du har båten, hadde vært artig å se den også når man alt er der. Krybba har jeg i garasjen min her i Olderdalen, men båten står i Nordmannvik. Bare ta kontakt så kan vi ta en tur og kikke på den. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 (redigert) Ang laste alu Lambertseter-krybbe på takstativ på Golf, så mener jeg det går helt fint. Det er jo bare 2 lange 3-4m runde alurør , og 2stk kvadratiske alurør. Ikke spes mye vekt, husk remmer. Støttebeina med kjetting osv legger du inne i bilen. Takstativ bruker vel ta ca 80kg, har ihvertfall gjordt dette selv på Thule-stativ. Redigert 19.Mars.2009 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Løfter opp tråden på nytt, nå er båten på land og propellen på kjøkkenbordet (kona er ikke hjemme). De tallene som står stemplet på propellhuset er 15x9 og litt ifra 2599. Er det noen kloke hoder som kan se på dette og komme med innspill, hva indikerer disse tallene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.