Jump to content

Byttet fra VP MD7A til Solé Mini 17, får ikke opp turtallet

benq

Recommended Posts

Selvsagt kan du bytte propell, men det er mange ting å ta hensyn til for å beregne en ny propell. Motorens turtall, båtens lengde, vekt, gear utveksling osv. Forhandlerne av propeller kan hjelpe deg å beregne riktig propell. Her er det mye å velge i og for å gjøre det enda mer inviklet så har de ulike produsente av propeller ulike egenskaper. Seilmagasinet har kjørt endel tester på dette.

Ps. Får du ikke tatt båten på land ved slippen på Lyngseidet? Jeg har da sett seilbåter oppe der før.

Redigert av knutza (see edit history)

Er der gir eller en form for utveksling mellom motor og drev?? Forhandlere av Sole motorer har i lengre tid reklamert med at deres motorer passer direkte på volvos seildrev og da må de ha en løsning på dette.Det nytter ikke om de bare passer i forhold til fundament og fester.Så har du gir,ja så får de finne et som passer i forhold.Der finnes jo mange seildrev som snart har behov for ny motor,og da bør de skjerpe rutinene for gir og utveksling.Hvis det er riktig det mix skriver så er vel dette den beste løsningen.

Hei Knutza, det kan nok hende jeg tar deg på ordet og kommer over å låner krybba di en stund, men ikke enda. Vi har og en kranbil her på stedet, har snakket med ham og det var ingen umulighet for løft . Må selvfølgelig ta av riggen for å få det til. Avventer også svar fra han som forhandlet motoren , han skulle ta kontakt med "Bolga Marin" og få dem til å ta stilling til problemet, men som en sa i ett tidligere innlegg så er det snart ett generasjonsskifte på motorer så de bør nok begynne å se på det aktuelle problemet siden de annonserer med tilpasset drev.

Er båten veldig grodd under og propellen er godt grodd så er det slett ikke umulig å miste minst 500omr bare der , det er også null problem å bytte propell på det drevet der.

Jeg ville fått løftet og spylt båten først og gjort rein propellen skikkelig , satt ut båten igjen og så se hva som skjer , går den da et stykke over 2000 så er det vel neppe noe problem å flytte båten 60mil , du skal vel uansett seile og kun bruke motoren ut/inn av havn.

Redigert av Enzo (see edit history)

Selv så opplevde jeg nesten det samme, med bytte fra gammel VP til Vetus motor (samme Mitsubishi motorer som Sole). Jeg beholdt også det originale VP drevet og fikk den nye motoren med adapter.

Den store forskjellen fra ditt tilfelle er at mitt 120S drev har utveksling 1:2,2. Men selv det gikk såvidt med propellbytte fra 11" stigning til 8". Å finne propeller med så liten stigning er vanskelig....Det andre er at hastigheten i giret........

Beklager å måtte si det: DU MÅ BYTTE DREV/GIR, opp til rundt 2,6-2,7

Håper du finner en løsning med leverandør.

Mvh.

Barsk II :sailing:

Det var jo ikke helt dette jeg hadde sett fram til ( "Beklager å måtte si det: DU MÅ BYTTE DREV/GIR, opp til rundt 2,6-2,7" ) da jeg bestemte meg for å bytte motor, så her ser det ut for at det kan tilkomme en ekstra kostnad på 30-35000. Haddet jeg vist dette på forhånd så hadde jeg nok byttet drev samtidig som motoren var ute. Håper at andre kan ta lærdom av denne "missen" og sjekke bedre enn meg. Foreløpig så vet jeg jo ikke utgangen av den her "storyen" og ikke vet jeg heller hvor jeg skal begynne å nøste, noen som har forslag???

Dersom det ikke er slik at du bare har sagt, denne motoren skal ned that's it, må jeg få lov å si at det er rimelig slett av forhandler/de som har instalert den å ikke ta hensyn til hva den blir koblet på. Dersom de også tok ut den gammle burde det ringt en bjelle, blir litt som at en skal montere en bussmotor rett på drivverket i bilen, ting må samsvare med enannen. :crazy:

Jeg er fornøyd med Kiwi'n. Kvaliteter ved seiling som min 2-blads foldepropell, og bakker som et dyr når det trengs. I tillegg er bladene i kompositt så de er lette ute i tuppene - og dermed skaper mindre vibrasjon/ støy enn tradisjonell foldepropell som må ha tyngde i tuppene for å "slenge ut" når de skal i drift.

Mvh,

Even

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...