benq Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Det virker som om mange er forundret over at den ikke ryker, men faktum er at den ikke gjør det. Men er det ingen som kan svare på om jeg kan bytte propell på drevet , og jeg er jo enig i at forhandler bør jo dekke noe av de merkostnadene som jeg kommer til å få. (Nytt drev foreksempel ) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Hvilken fart får du da? Du har en ukjent faktor som spiller inn uansett hva du måtte tenke på å gjøre når båten er så møkkete under, og rur på propellen bremser vanvittig. Du har vel tenkt å få båten ren og stoffet før eller siden, så gjør det likegodt med en gang! Så kan du finne ut hva som ellers må gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Helt enig med Håp.Du har lite å fare med overfor forhandler hvis båt og propell er grodd.Passer det dårlig med vårpuss nå kan du bare henge den i en kran mens du høytrykkspyler og sjøsette og teste straks etter.Så får du se hvordan det arter seg når alt er rent under. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Har ikke greie på seildrev, men ville bli forundret om det IKKE gikk an å bytte propell.... Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Problemet er at jeg må over 60 nm. avgårde for å få tatt den på land , og det er enda mye snø og kaldt her. Men det var nå dette med den propellen, en som påstår at han ikke har greie på sånt har svart, men ingen som har seildrev, kanskje for at det ikke er mulig å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Selvsagt kan du bytte propell, men det er mange ting å ta hensyn til for å beregne en ny propell. Motorens turtall, båtens lengde, vekt, gear utveksling osv. Forhandlerne av propeller kan hjelpe deg å beregne riktig propell. Her er det mye å velge i og for å gjøre det enda mer inviklet så har de ulike produsente av propeller ulike egenskaper. Seilmagasinet har kjørt endel tester på dette. Ps. Får du ikke tatt båten på land ved slippen på Lyngseidet? Jeg har da sett seilbåter oppe der før. Redigert 15.Mars.2009 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 15.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 I høst ville han ikke ta den opp, men har tenkt å prøve igjen i nærmeste framtid. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Du kan jo leie en kranbil og løfte den opp. Du kan få låne en krybbe av meg. Jeg har en alukrybbe som jeg ikke bruker akkurat nå. Prøve å sjekk med Jostein Rasmussen fra Nordreisa, han har en kranbil med stor løfte kapasitet. Han var og løftet av masta hos meg, og han har ikke så veldig ille priser. Redigert 15.Mars.2009 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 (redigert) Har du mulighet for og dykke er det ingen problem og skifte propellen mens båten ligger på sjøen. Redigert 15.Mars.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Den giringa du har henger ikke på greip. 2600rpm 1,6:1 gear gir 1650 rpm som er et fornuftig propellturtall. 3600rpm 1,6:1 gir 2250 rpm på propellen, som er altfor høyt. Det vil bli særs lite effektivt uansett rett propell. bare fraua og skum. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Er der gir eller en form for utveksling mellom motor og drev?? Forhandlere av Sole motorer har i lengre tid reklamert med at deres motorer passer direkte på volvos seildrev og da må de ha en løsning på dette.Det nytter ikke om de bare passer i forhold til fundament og fester.Så har du gir,ja så får de finne et som passer i forhold.Der finnes jo mange seildrev som snart har behov for ny motor,og da bør de skjerpe rutinene for gir og utveksling.Hvis det er riktig det mix skriver så er vel dette den beste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2009 Ja det er selvsakt utveksling mellom motor og propell. Utvekslingen kan endres med og skifte tanjulene i nedre girhus. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Hei Knutza, det kan nok hende jeg tar deg på ordet og kommer over å låner krybba di en stund, men ikke enda. Vi har og en kranbil her på stedet, har snakket med ham og det var ingen umulighet for løft . Må selvfølgelig ta av riggen for å få det til. Avventer også svar fra han som forhandlet motoren , han skulle ta kontakt med "Bolga Marin" og få dem til å ta stilling til problemet, men som en sa i ett tidligere innlegg så er det snart ett generasjonsskifte på motorer så de bør nok begynne å se på det aktuelle problemet siden de annonserer med tilpasset drev. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 (redigert) Er båten veldig grodd under og propellen er godt grodd så er det slett ikke umulig å miste minst 500omr bare der , det er også null problem å bytte propell på det drevet der. Jeg ville fått løftet og spylt båten først og gjort rein propellen skikkelig , satt ut båten igjen og så se hva som skjer , går den da et stykke over 2000 så er det vel neppe noe problem å flytte båten 60mil , du skal vel uansett seile og kun bruke motoren ut/inn av havn. Redigert 16.Mars.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Enig med Enzo. Du mister mye på grodd propell. Opplevde dette på høsten i fjor, og ble overrasket over hvor mye det hadde å si. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Selv så opplevde jeg nesten det samme, med bytte fra gammel VP til Vetus motor (samme Mitsubishi motorer som Sole). Jeg beholdt også det originale VP drevet og fikk den nye motoren med adapter. Den store forskjellen fra ditt tilfelle er at mitt 120S drev har utveksling 1:2,2. Men selv det gikk såvidt med propellbytte fra 11" stigning til 8". Å finne propeller med så liten stigning er vanskelig....Det andre er at hastigheten i giret........ Beklager å måtte si det: DU MÅ BYTTE DREV/GIR, opp til rundt 2,6-2,7 Håper du finner en løsning med leverandør. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Kiwiprop har justerbar stigning. Kanskje det kan være et alternativ? Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
benq Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Det var jo ikke helt dette jeg hadde sett fram til ( "Beklager å måtte si det: DU MÅ BYTTE DREV/GIR, opp til rundt 2,6-2,7" ) da jeg bestemte meg for å bytte motor, så her ser det ut for at det kan tilkomme en ekstra kostnad på 30-35000. Haddet jeg vist dette på forhånd så hadde jeg nok byttet drev samtidig som motoren var ute. Håper at andre kan ta lærdom av denne "missen" og sjekke bedre enn meg. Foreløpig så vet jeg jo ikke utgangen av den her "storyen" og ikke vet jeg heller hvor jeg skal begynne å nøste, noen som har forslag??? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Hva sier leverandør av motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Har ikke hatt mulighet å kontakte leverandør enda, men han som innstalerte (samme som forhandlet) er klar over hvordan det er og skulle ta kontakt med leverandør. Regner med å få svar fra dem snart. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Dersom det ikke er slik at du bare har sagt, denne motoren skal ned that's it, må jeg få lov å si at det er rimelig slett av forhandler/de som har instalert den å ikke ta hensyn til hva den blir koblet på. Dersom de også tok ut den gammle burde det ringt en bjelle, blir litt som at en skal montere en bussmotor rett på drivverket i bilen, ting må samsvare med enannen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Nor_Smurf har jo en genial idè. Kjøp en 2blads kiwiprop og be de justere den for stigningen du antar er korrekt og så monterer du og ferdig med det , skulle den da ikke være 100% så kan du jo selv finjustere den etterhvert. Tipper du kommer i mål et stykke under 10lapper da Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 16.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Har allerede sendt en mail angående disse propellene, så får vi se hva de svarer da, kanskje det kan være lønnsomt. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Kiwiprop har justerbar stigning. Kanskje det kan være et alternativ? Kiwipropen var nevnt i en tråd tidligere, og den skulle være så utrolig genial. Hva var greia med den igjen? Var det ikke noe annet enn at den er justerbar som var så utrolig flott også? JRO Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Jeg er fornøyd med Kiwi'n. Kvaliteter ved seiling som min 2-blads foldepropell, og bakker som et dyr når det trengs. I tillegg er bladene i kompositt så de er lette ute i tuppene - og dermed skaper mindre vibrasjon/ støy enn tradisjonell foldepropell som må ha tyngde i tuppene for å "slenge ut" når de skal i drift. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.