opus Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Er vel, 15 tommer total diameter, fra tupp til tupp.(Når du tenker at bladene danner en sirkel ved gange) Og 9 tallet er stigningen, vridningen. (MD7A/110S kom vel orginalt med 14x8 foldepropell) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 MD7A/110S kom vel orginalt med 14x8 foldepropell) Kan det være at denne propellen som jeg har er ettermontert siden du mener at den er levert med en mindre sak? Og hva vil det ha og si for meg hvis det stemmer? En tomme mindre og annen stigning. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 3.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Utrolig men sant. Ingen som vet noenting om emnet!!! Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 (redigert) Utrolig men sant. Ingen som vet noenting om emnet!!! Jeg vet ikke om du har fått med deg dette innspillet i tråden, men jeg tror det er veldig relevant for det du opplever. Den giringa du har henger ikke på greip.2600rpm 1,6:1 gear gir 1650 rpm som er et fornuftig propellturtall. 3600rpm 1,6:1 gir 2250 rpm på propellen, som er altfor høyt. Det vil bli særs lite effektivt uansett rett propell. bare fraua og skum. Nå har jeg ikke lest hele tråden i detalj for dette inlegget, men for meg virker det som du har feil utveksling på girkassa, så du i teorien får alt for høyt turtall på propellen. Dette har ikke motoren i utgangspunktet krefter nok til å takle, så du klarer ikke å få motoren til å nå maks turtall. Hvis du i tillegg har en propell som er større og med grovere stigning enn det som orginalt hørte til motoren, bidrar det til å gjøre problemet ditt værre. Redigert 3.September.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 3.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Så det du sier er at jeg må/bør skifte drev, blir i tilfelle interessant å høre hva motorleverandør sier til det. I brosjyrene står det at Sole mini 17 er tilpasset VP110S drev, men det eneste som da er tilpasset er skruhullene og boltene. Hvordan skal en ikke motorkyndig "haulaus" stakkar forstå det? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Jeg tok et kjapt søk, og så vidt jeg kan se kom 110S drevet med to alternative utvekslinger: 1.66:1 & 2.15:1. Med ditt motor-turtall og den andre utvekslingen vil regnestykket blir bedre: 3600 / 2,15 = 1674 RPM ( Tilnærmet lik det orginale propeller-turtallet). Så Sole kan nok muligens stå inne for uttalelsen, men det var selvfølgelig svært uheldig at du hadde en annen utveksling på ditt drev. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Jeg trodde ikke det var noe som het std propeller jeg. Propeller blir vel beregnet ut fra skroglengde, vekt, effekt, turtall og utveksling? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
benq Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Løfter fram dette emnet på nytt igjen. Det er jo mange kloke hoder som er kommet med innspill tidligere, og i tillegg så har jeg snakket med motorleverandør, de sier at jeg bør gå for en propell som har 13x8, da vil jeg oppnå ett turtall på ca. 3200 omdr. på fullt. Kan dette stemme? De sa også at det drevet skulle tåle 4000 omdr. Er det kanskje noen som har propellblar av den størrelse og stigning som de vil selge? Kanskje kan jeg sitte med to blar 15x9 tilsalgs. Er det mulig å gå over på fast propell på ett VP 110 S drev, og vil det bli noe tap av fart? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Har du vurdert muligheten for å bytte til deg et drev med rett utveksling med et lite mellomlegg? Det er vel en del brukthandlere som sitter på gamle VP deler kan jeg tenke meg. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Har vel egentlig ikke vurdert noe bytte siden leverandøren hele tiden har sagt at "dette går bra, det er bare å finne rett propell" Men etterhvert så begynner jeg jo å lure. Hvilket brukt drev vil i såfall være det rette til den motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Jeg antar at du vil kunne bytte direkte med et 110S drev med utveksling på 2.15:1. Jeg ville utredet muligheten iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Men hvor får man tak i ett slikt??? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 (redigert) Jeg ville vel lett på steder som dette. http://www.drevia.se/begdel1.html http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18985432 https://baatplassen.no/p/showcat.php?cat=11...=11&ppuser= Som sagt er det bare en antakelse at dette er den mest "riktige" løsningen, det er godt mulig du blir like fornøyd med en propell slik som motorprodusenten anbefaler. Redigert 1.Oktober.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.