Jump to content

Byttet fra VP MD7A til Solé Mini 17, får ikke opp turtallet


benq

Recommended Posts

Utrolig men sant. Ingen som vet noenting om emnet!!!

 

Jeg vet ikke om du har fått med deg dette innspillet i tråden, men jeg tror det er veldig relevant for det du opplever.

 

Den giringa du har henger ikke på greip.

2600rpm 1,6:1 gear gir 1650 rpm som er et fornuftig propellturtall.

3600rpm 1,6:1 gir 2250 rpm på propellen, som er altfor høyt.

Det vil bli særs lite effektivt uansett rett propell. bare fraua og skum.

 

Nå har jeg ikke lest hele tråden i detalj for dette inlegget, men for meg virker det som du har feil utveksling på girkassa, så du i teorien får alt for høyt turtall på propellen. Dette har ikke motoren i utgangspunktet krefter nok til å takle, så du klarer ikke å få motoren til å nå maks turtall. Hvis du i tillegg har en propell som er større og med grovere stigning enn det som orginalt hørte til motoren, bidrar det til å gjøre problemet ditt værre.

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post

Jeg tok et kjapt søk, og så vidt jeg kan se kom 110S drevet med to alternative utvekslinger: 1.66:1 & 2.15:1.

 

Med ditt motor-turtall og den andre utvekslingen vil regnestykket blir bedre: 3600 / 2,15 = 1674 RPM ( Tilnærmet lik det orginale propeller-turtallet).

 

Så Sole kan nok muligens stå inne for uttalelsen, men det var selvfølgelig svært uheldig at du hadde en annen utveksling på ditt drev.

Link to post

Jeg trodde ikke det var noe som het std propeller jeg.

Propeller blir vel beregnet ut fra skroglengde, vekt, effekt, turtall og utveksling?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 4 uker senere...

Løfter fram dette emnet på nytt igjen. Det er jo mange kloke hoder som er kommet med innspill tidligere, og i tillegg så har jeg snakket med motorleverandør, de sier at jeg bør gå for en propell som har 13x8, da vil jeg oppnå ett turtall på ca. 3200 omdr. på fullt. Kan dette stemme? De sa også at det drevet skulle tåle 4000 omdr. Er det kanskje noen som har propellblar av den størrelse og stigning som de vil selge? Kanskje kan jeg sitte med to blar 15x9 tilsalgs. Er det mulig å gå over på fast propell på ett VP 110 S drev, og vil det bli noe tap av fart?

Link to post

Jeg ville vel lett på steder som dette.

 

http://www.drevia.se/begdel1.html

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18985432

 

https://baatplassen.no/p/showcat.php?cat=11...=11&ppuser=

 

Som sagt er det bare en antakelse at dette er den mest "riktige" løsningen, det er godt mulig du blir like fornøyd med en propell slik som motorprodusenten anbefaler.

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...